Ton van den Boom, opleidingscoördinator
Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren –dualisering van de opleiding –samenwerking met opleidingsinstituten –opleidingsfunctie op schoolniveau –opleiden afstemmen op IPB –betere afstemming vraag en aanbod
Opleiden in School Idee achter OiS van ministerie O&W –opheffen lerarentekort –onderwijsvernieuwing –moderner personeelsbeleid –versterking van aansluiting tussen school en opleiding –vraagsturing
Opleiden tot nu toe Stagescholen –op ad hoc basis, redelijk vrijblijvend –voor: PABO, ROC, sportacademie, logopedie, remedial teaching, enzovoorts –begeleiding student afhankelijk van mentor Na- en bijscholingstrajecten –naar behoeften van de afzonderlijke scholen –incidenteel op initiatief van BM
Keuze van partners Huidige situatie: –elke school bepaalt zelf van welke opleiding studenten worden toegelaten Toekomst: –contract met PABO Tilburg over aantal studenten en begeleiding ervan –beperkte ruimte voor eigen beleid
Uitvoering Ontwikkelen visie op Opleiden in School Inspanningsverplichting stageplaatsen Verbeteren kwaliteit van de begeleiding –APB en mentoren in basisschool –contactpersoon en begeleider PABO medeopleider = medeverantwoordelijk
Knelpunten binnen de eigen organisatie –ontbreken van visie op en draagvlak voor opleiden in school –onvoldoende structuur in begeleiding op school –willekeur in aanname van stagiaires
Knelpunten In de samenwerking met de opleiding –ontbreken van gezamenlijke visie op ‘opleiden in school’ –onduidelijkheid over wederzijdse verwachtingen –ontbreken van een convenant waarin de wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd
Algemeen Praktijk Begeleider Contact tussen school en opleiding Vast aanspreekpunt voor mentoren Begeleiding gericht op specifieke invulling voor de eigen school Student verzekerd van vast aanspreekpunt Uitwisseling van werkwijzen en leerinhouden tussen school en opleiding