BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Zero Accidents Netwerk NL Robert Bezemer, Gerard Zwetsloot.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
E-learning Kwaliteitscriteria
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Effectieve Professionele Ontwikkeling
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
CBE: Centra voor Basiseducatie
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z Gent, 24 april 2009.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
John P. Kotter Harvard Business School
BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Deel II Samenwerking in de watersector
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
Lerend netwerk.
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Professional Development Schools - Rijnmond
Gamification. Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Meeting/Event Name STARS Ine Bosmans. STARS Partners ▪ LEPT (UK) – Coördinator 8 landen, 9 partners ▪ Bielefeld (DE) ▪ Brussels - Mobiel 21 (BE) ▪ Budapest.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Business Process Management
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Collectieve transitie en veerkracht
Jaap van Lakerveld Directeur
KA2 – "The Future Teachter 3
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
Leiding geven aan school ontwikkeling
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren

Vraagstelling Hoe omgaan met verandering? Hoe veranderingen als leerkansen benutten? Hoe via collectieve leerprocessen veranderingen in goede banen leiden?

Maatschappelijke relevantie van de school

Verandering en vernieuwingen

Response-ability Complexe organismen ecologie wankel evenwicht Niet mechanistisch instrumenten technieken Wel samenspel factoren context condities

Lerende gemeenschap Centrale plaats vh leerproces Niemand kan in jouw plaats leren Gezamenlijk construeren van betekenis Bundelen en optimaliseren van het beschikbaar potentieel Creëren van synergie (fusie) inspelen op wijzigende context respons pro-actief

‘Change happens by degree, not by decree’ Spanbauer

BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability

Partners VSKO, vzw Nascholing (BE) Dublin City University, School of Education (IE) Universita degli Studi del Molise (IT) Utvicklingsheten (SE) SOPO (NL) London University King’s College (UK) Aisis (CZ) Doskonalenia Kadr Oswiatowych (PL) Zavod Republike Slovenije za solstvo (SI)

BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren

Doelstellingen Scholen ondersteunen bij implementeren van vernieuwingen De interne competentie en coherentie van scholen verhogen door Competentie: vormen van professioneel kader van vernieuwingsactoren binnen de school Coherentie: scholen ondersteunen bij realiseren van door hen gewenste vernieuwingen Op elkaar afstemmen van lopende of geplande vernieuwingen

Doelgroep Scholen(gemeenschappen) S.O. Leergroepen Veranderingsactoren Directieteam + leerkrachten

Opbouw: tweejarig project Module 1 ‘Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Module 2 ‘ Vorming van veranderingsactoren Module 3 ‘ Change management for school improvement’ Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching

Module 1 Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Kritische vriend Ondersteuning van leergroep Representatief & gemandateerd Coördinator Continu vernieuwingsproces getrokken door leergroep 12 interventies (1/2 dag) gespreid over 2 jaar

Module 1: mogelijke interventies Intakegesprek Contrastieve analyse huidige en gewenste toestand Bepalen prioriteiten Opstellen draaiboek Uitwerken implementatiestrategie Uitwerken conceptueel kader Leiden van Reflectiesessie Feedbacksessie Evaluatiesessie coachingsessie

Module 2 ‘Vorming van Veranderingsactoren’ 8 schooloverstijgende sessies over 2 jaar 2 à 3 dlns uit leergroep per school Inhoud i.f.v. vraag Reflectie vaardigheidstraining Vbb van inhouden Coaching skills Besluitvorming Implementatiestrat egieën Omgaan met weerstanden Ervaringen & goede praktijk uitwisselen

Module 3: ‘Change Management for School Improvement’ Verdiepingsmodule Internationale residentiële cursus van 1 week Comenius beurs Jaar 1: Praag februari deelnemer per school Internationaal forum veranderingsactoren

Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching’ Complementaire electronische leeromgeving Permanente coaching leergroepen

Deelname in kosten € 250 per school per jaar