BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren
Vraagstelling Hoe omgaan met verandering? Hoe veranderingen als leerkansen benutten? Hoe via collectieve leerprocessen veranderingen in goede banen leiden?
Maatschappelijke relevantie van de school
Verandering en vernieuwingen
Response-ability Complexe organismen ecologie wankel evenwicht Niet mechanistisch instrumenten technieken Wel samenspel factoren context condities
Lerende gemeenschap Centrale plaats vh leerproces Niemand kan in jouw plaats leren Gezamenlijk construeren van betekenis Bundelen en optimaliseren van het beschikbaar potentieel Creëren van synergie (fusie) inspelen op wijzigende context respons pro-actief
‘Change happens by degree, not by decree’ Spanbauer
BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability
Partners VSKO, vzw Nascholing (BE) Dublin City University, School of Education (IE) Universita degli Studi del Molise (IT) Utvicklingsheten (SE) SOPO (NL) London University King’s College (UK) Aisis (CZ) Doskonalenia Kadr Oswiatowych (PL) Zavod Republike Slovenije za solstvo (SI)
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren
Doelstellingen Scholen ondersteunen bij implementeren van vernieuwingen De interne competentie en coherentie van scholen verhogen door Competentie: vormen van professioneel kader van vernieuwingsactoren binnen de school Coherentie: scholen ondersteunen bij realiseren van door hen gewenste vernieuwingen Op elkaar afstemmen van lopende of geplande vernieuwingen
Doelgroep Scholen(gemeenschappen) S.O. Leergroepen Veranderingsactoren Directieteam + leerkrachten
Opbouw: tweejarig project Module 1 ‘Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Module 2 ‘ Vorming van veranderingsactoren Module 3 ‘ Change management for school improvement’ Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching
Module 1 Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Kritische vriend Ondersteuning van leergroep Representatief & gemandateerd Coördinator Continu vernieuwingsproces getrokken door leergroep 12 interventies (1/2 dag) gespreid over 2 jaar
Module 1: mogelijke interventies Intakegesprek Contrastieve analyse huidige en gewenste toestand Bepalen prioriteiten Opstellen draaiboek Uitwerken implementatiestrategie Uitwerken conceptueel kader Leiden van Reflectiesessie Feedbacksessie Evaluatiesessie coachingsessie
Module 2 ‘Vorming van Veranderingsactoren’ 8 schooloverstijgende sessies over 2 jaar 2 à 3 dlns uit leergroep per school Inhoud i.f.v. vraag Reflectie vaardigheidstraining Vbb van inhouden Coaching skills Besluitvorming Implementatiestrat egieën Omgaan met weerstanden Ervaringen & goede praktijk uitwisselen
Module 3: ‘Change Management for School Improvement’ Verdiepingsmodule Internationale residentiële cursus van 1 week Comenius beurs Jaar 1: Praag februari deelnemer per school Internationaal forum veranderingsactoren
Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching’ Complementaire electronische leeromgeving Permanente coaching leergroepen
Deelname in kosten € 250 per school per jaar