Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Toekomstgericht handelen
Workshop ‘Competenties’
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
17 september 2012 INFORMATIESESSIE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR Procedure tot erkende beroepskwalificatie.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Personeelsvergadering
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Leren ondernemen en ondernemend leren
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Competentiegericht leren vmbo
Het Europass certificaatsupplement
EVC-kennisnetwerk 17 juni 2014
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Verpleegkunde Vrijdag 28 augustus 2015 Onderwijs en de Europese Richtlijnen.
Waarden & organisatiecultuur
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
De juiste route naar het juiste doel
DKO pedagogische ontwikkelingen
Opleiding verpleegkunde Vlaamse gemeenschap
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009

Probleemstelling Snelle verandering -> stimuleren tot LLL -> investeren in een lerende samenleving Maximaal investeren in het ontdekken en ontwikkelen van competenties van mensen Uitbouw van een coherent beleid voor het erkennen van competenties (EVC) Valorisatie van competenties op de arbeidsmarkt, in het onderwijs, …

Relevante ontwikkelingen Europa Leerresultaten zichtbaar maken voor betere vergelijkbaarheid Diploma- en certificaatsupplementen Dublindescriptoren voor het HO EQF voor LLL

Relevante ontwikkelingen Vlaams Onderwijs Competentiegericht onderwijs Competenties in leren en werken Nieuwe beschrijving en ordening van kwalificaties in het HO

Relevante ontwikkelingen Beroepswereld Werken met standaarden in het ervaringsbewijs Competentiebeleid en competentiemanagementsysteem

Relevante ontwikkelingen Maatschappelijk Toekomstgericht beleid moet ook participatie aan maatschappelijk nuttige maar niet marktgebonden activiteiten stimuleren Maatschappelijke waarde van socio-culturele inzet Belang van vorming gericht op maatschappelijke dienstverlening en functioneren

Wat? Waarvoor? Voor Wie? Uitbouw van een gemeenschappelijk instrument Voor het herkennen, ontwikkelen en inzetten van competenties Van werkenden, lerenden, werkzoekenden Om te komen tot een overkoepelende classificatie van competenties Om helderheid te verwerven in kwalificaties en hun onderlinge verhoudingen Om tot een betere communicatie tussen actoren (onderwijs en werk) te komen

Bouwstenen kwalificatiestructuur Competentie/leerresultaat : integreren van kennis, vaardigheden en attitudes om te kunnen handelen in een bepaalde context Kwalificatie : afgerond en ingeschaald geheel van competenties. Afgerond betekent relevant voor het uitoefenen van een beroep of om andere opleidingen aan te vatten. Na evaluatie een kwalificatiebewijs

Bouwstenen kwalificatiestructuur Kwalificatieraamwerk : bevat de ordeningsprincipes (niveaus, per niveau een beschrijving om de kwalificaties en competenties waaruit ze zijn samengesteld op de niveaus in te schalen Kwalificatiestructuur is een ingevuld raamwerk

Elementen van het kwalificatieraamwerk 8 niveaus Kwalificaties van niveau 4 omvatten competenties die gericht zijn op het oplossen van diverse niet-vertrouwde, maar concrete en domeinspecifieke problemen. Dat gebeurt door het ontwikkelen van een strategische aanpak op basis van het afwegen en integreren van informatie. Concrete én abstracte gegevens uit een specifiek domein worden geïnterpreteerd. De taken zijn divers en hebben betrekking op een combinatie van wisselende contexten. De vaardigheden zijn van reflectieve (cognitieve) en van productieve motorische aard. De kwalificaties verwijzen naar autonoom handelen met enig initiatief en volledige autonomie en verantwoordelijkheid ten opzichte van het eigen functioneren. Het eigen handelen wordt geëvalueerd en bijgestuurd met het oog op het bereiken van collectieve resultaten.

Descriptorelementen Kennis Vaardigheden Context Autonomie Verantwoordelijkheid

Bevoegdheden Vlaamse overheid: kwalificatiedecreet SERV: beroepscompetentieprofielen Kwalificatieagentschap: inschaling beroepscompetentieprofiel en bijhouden databank -> sectorspecifieke inschalingscommissies (paritair: onderwijs, sectoren, onafhankelijke experten, …) Vlaamse Regering: erkenning van de kwalificatie Kwalificatiedatabank

Meerwaarde Kwalificatiewegen uittekenen (HBO) EVC-procedures (Leer)loopbaanbegeleiding ondersteunen Transparantie in kwalificatiebewijzen (HBO) Verwerven van kwalificaties stimuleren Competentiebeleid in ondernemingen ondersteunen

De VKS en het Vlaamse Onderwijs Beroepskwalificatie : afgeronde gehelen van competenties om een beroep uit te oefenen. Onderwijskwalificatie : afgeronde gehelen van competenties die mensen bezitten als ze een bepaalde opleiding in het onderwijs voltooid hebben

Doctor Master Bachelor Secundair onderwijs Lager onderwijs Kleuteronderwijs Hoger Onderwijs Sociale promotie 7 de jaar TSO 4 de graad BSO 7 de jaar KSO

Doctor Master Bachelor Secundair onderwijs Lager onderwijs Kleuteronderwijs Hoger Beroepsonderwijs Secundair-na-Secundair

Doctor 8 Master 7 Bachelor Secundair onderwijs 4 6 BSO 3 Basiseducatie 2 LO 1 Hoger Beroepsonderwijs Secundair-na-Secundair