woensdag 2 november 2011 Veiligheidsprocedure op netwerkwerkniveau Dr. ir. A. (Atze) Dijkstra SWOV
woensdag 2 november 2011 Overzicht Omschrijving onderwerp Aanpak: wegenstructuur → verkeer → (on)veiligheid Procedure om veiligheid van wegennet te bepalen Uitwerking: veiligheidsindicatoren omschrijven en berekenen
woensdag 2 november 2011 Veiligheid van een wegennet
woensdag 2 november 2011 Tussen wegenstructuur en veiligheidsindicatoren
woensdag 2 november 2011 Netwerkveiligheidsprocedure Procedure in acht stappen 1.Integraal Ontwerp Netwerk 2.Evaluatie Veiligheidseffecten
woensdag 2 november 2011 Integraal Ontwerp Netwerk Kernenmethode Verbinden van alle kernen
woensdag 2 november 2011 Integraal Ontwerp Netwerk Vergelijken van gewenst netwerk met bestaand netwerk Kern AKern BKern CKern … Kern A Bestaand beter dan gewenst Gewenst beter dan bestaand Bestaand = gewenst Kern B Gewenst beter dan bestaand Bestaand beter dan gewenst Kern C Bestaand = gewenst Kern …
woensdag 2 november 2011 Integraal Ontwerp Netwerk (stap 1-3)
woensdag 2 november 2011 Veiligheidsindicatoren
woensdag 2 november 2011 DV scores Veiligheid van routes
woensdag 2 november 2011 DV scores Voorbeeld
woensdag 2 november 2011 DV scores
woensdag 2 november 2011 DV scores DV score (0 – 100) te berekenen voor: – routes – HB-relaties – netwerk
woensdag 2 november 2011 Conflictindicatoren Veiligheid op voertuigniveau Bestuderen van situaties waarin voertuigen elkaar naderen Er is een conflict als de tijd tot botsing onder een kritieke waarde komt
woensdag 2 november 2011 Conflictindicatoren Dynamisch microsimulatiemodel (Paramics) Ochtendspits: – uur Basis: statisch model uit 2005 – Aanpassing netwerk – Aanpassing zonering Kalibratie is gericht op routes tussen Katwijk//Leiden en Den Haag
woensdag 2 november 2011 Conflictindicatoren Wat is dat?
woensdag 2 november 2011 Conflictindicatoren
woensdag 2 november 2011 Evaluatie veiligheidseffecten (stap 4-5)
woensdag 2 november 2011 Evaluatie veiligheidseffecten (stap 6-8)
woensdag 2 november 2011 Discussiestelling Het veiligheidsniveau van een wegennet dient regelmatig te worden geëvalueerd via een algemeen geaccepteerde rekenmethode.