Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito Pilotexamens LBB 2009 Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Voornaamste verschil met reguliere examens Regulier: professionele vaardigheden Pilot: SHL-competenties
Productie examens Examenprogramma (syllabus) Cevo: constructieopdracht Cito: productie examens ism docenten Screening conceptexamens (oa inhoudelijk, toetstechnisch, correctievoorschrift, Nederlands, ICT) Cevo: vaststelling examens Afname Normering en uitslag
Toetsmatrijs nu Algemene beroepsvaardigheden…% Specifieke beroepsvaardigheden….% Kennis…...%
Toetsmatrijs nu Efficiënt werken/plannen 7% Communicatieve vaardigheden 4% Rekenvaardigheden 3% ICT-vaardigheden 3% Veilig/Hygiënisch/Milieubewust werken 6% Reflectievaardigheden 2% TOTAAL 25%
Beoordelingsmiddelen Descriptieve schalen: duidelijk omschreven prestatieniveaus zo mogelijk in termen van duidelijk waarneembare handelingen of productkenmerken Checklist: ja/nee of aanwezig/afwezig Correctievoorschrift (zoals bij een open vraag)
Verschillen leerwegen BB: vUt KB:VUT GL:VuT V=voorbereiden U=uitvoeren T=terugkijken/evalueren/reflecteren
SHL competenties 1 Beslissen en activiteiten initiëren CE 2 Samenwerken en overleggen SE 3 Ethisch en integer handelen SE 4 Relaties opbouwen en netwerken SE 5 Presenteren CE 6 Formuleren en rapporteren CE 7 Vakdeskundigheid toepassen SE 8 Materialen en middelen inzetten SE 9 Analyseren CE
SHL competenties 10 Onderzoeken CE 11 Leren SE 12 Plannen en organiseren CE 13 Op behoeften van de klant richten CE 14 Kwaliteit leveren CE 15 Instructies en procedures opvolgen CE 16 Omgaan met verandering SE 17 Met druk en tegenslag omgaan SE 18 Bedrijfsmatig handelen CE
Mogelijke clustering competenties 7 Vakdeskundigheid toepassen 8 Materialen en middelen inzetten 14 Kwaliteit leveren 15 Instructies en procedures volgen
Pilot examen 2009 Competentiegericht Ook CSPE GL Beoordeling 10 SHL competenties: expliciet of impliciet? In toetsmatrijs competenties …%? Verschillen tussen leerwegen? VUT model? Beoordelingsmiddelen ?
Impliciet beoordelen Opdrachten construeren waarbij een beroep wordt gedaan op bepaalde competenties Beoordeling van het product bijvoorbeeld met een checklist
Expliciet beoordelen Opdrachten construeren waarbij een beroep wordt gedaan op bepaalde competenties Beoordelen van het proces bijvoorbeeld door beschrijvende schalen (rubrieken) waarbij beheersingsniveau’s van bepaalde competenties worden gebruikt
CG-pilot Taak: ombouwen regulier examen naar pilot-examen Periode: januari – juni 2008 Tijdsbesteding: 4 uur/week 1 keer per 3 weken vergaderen in Arnhem Ervaring: docent examenklassen LBB Vergoeding: detachering of persoonlijk contract
Aanmelden Piet Dietvorst Tel 026-3521317 piet.dietvorst@Cito.nl