Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak 17-12-2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Edukans 4 april 2017.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
HAN Faculteit Educatie.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
moderniseren van het curriculum.
VSO Het Mozaïek Almelo.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Beleidsinformatie Jeugd
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Concept examenprogramma
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak

Programma Ochtend: Presentatie en Informatie Plan van aanpak Stimuleringsprogramma Website Pauze Globaliseringstraject (Jan Paul de Vries) Beelden bij toetsing (Piet Dietvorst)

Programma THEMAmiddag: hoe geef je je pilot LBB vorm? Voorbeelden van 4 locaties In gesprek met elkaar Terugkoppeling Onze wereld: landelijke ontwikkelingen Terugkoppeling, achteruit- en vooruit Afsluiting

Examenprogramma en syllabus CE Schoolexamen Onderwijs WAT Curriculum Ingtegraal leerarrangement Projecten/opdrachten PTA Schoolexamen HOE Beoordelen competenties Begeleiden bij competenties Didactiek Instrumenten Organisatie Registratie van resultaten Landelijke ontwikkelingen Projecten Instrumenten en hulpmiddelen Good & Bad practices LNV Minimaal inhouden toetsen die CE niet toetst Maar ook: CE stof in andere contexten Zelf onderdelen toevoegen Integratie van andere vakken/programma’s Andere toetsvormen Onderwijs ontwerpen dat past: bij competentiegerichte eindtermen bij visie op voorbereidend beroepsonderwijs bij type leerlingen bij regionale en lokale ontwikkelingen bij doorlopende leerlijn naar mbo (verbetering doorstroom naar MBO) Plan van aanpak Globaal examenprogramma LBB: Globalere formulering eindtermen 18 SHL competenties ingebracht Praktische eindtermen impliceren onderliggende theorie Vaste exameneenheden voor CE, 1/3 deel vh totaal, gespecificeerd in syllabus)

Globaal examenprogramma LBB: Globalere formulering eindtermen 18 SHL competenties ingebracht Praktische eindtermen impliceren onderliggende theorie Vaste exameneenheden voor CE, 1/3 deel vh totaal, gespecificeerd in syllabus)

Stimuleren doe je zo… Vanuit de school: Ambitie en behoefte staat centraal Betrokkenheid (voor en door scholen) Succes van de pilot bepaal je zelf School bepaalt zelf deelname

Stimuleren doe je zo… Vanuit het programma: Verbinden, informeren, ondersteunen Leren van en leren met elkaar Evenementen en activiteiten Nauwe contacten, korte lijnen

Plan van aanpak Stimuleringsprogramma -Wat willen we bereiken? -Wat gaan we doen? (actielijnen) -Hoe gaan we het doen? (activiteiten)

Het stimuleren van de pilotscholen om, binnen de eigen geformuleerde ambities, de ruimte te pakken die er ligt om competentiegericht onderwijs in te voeren. Stimuleren Het ondersteunen van pilotscholen bij hun verantwoordingsverplichting richting LNV. Ondersteunen Het verbinden van de pilotscholen aan elkaar met als doel het informeren, van elkaar leren en inspireren bij de invoering van competentiegericht onderwijs evenals het overdraagbaar maken van resultaten. Het informeren over ontwikkelingen ten aanzien van examenprogramma en syllabus en vertaling daarvan in concrete acties. Verbinden Informeren

Het invloed uitoefenen op deze ontwikkelingen door praktijkervaringen terug te koppelen naar de desbetreffende projectgroepen. Invloed uitoefenen Het verbinden van bewegingen die buiten de pilots plaatsvinden die van invloed zijn op de invoering van competentiegericht VMBO groen. Verbinden Het monitoren en rapporteren van trend- ontwikkelingen binnen de experimenten naar LNV ter evaluatie van de beleidsregel. Monitoren en rapporteren

Wat gaan we doen om dat te realiseren? Actielijn 1: Sturing aan experimenten Actielijn 2: Vormgeven van experimenten Actielijn 3: Competentiegericht onderwijs ontwikkelen Strategisch: Verbinden, monitoren, beïnvloeden Tactisch en operationeel: Stimuleren, verbinden, informeren, ondersteunen

Evenementen en Activiteiten Gesprekken met locaties (tbv verbinding, ondersteuning en monitoring) Projectleidersplatform (2 maandelijks) Roadshows Procesmeetings Themabijeenkomsten De groene Parade I en II Website: interactieve community, Greentube Competentiegericht onderwijs ontwerpen Competentiegericht beoordelen Competentiegericht onderwijs organiseren Begeleiden bij competentieontwikkeling

Opzet PP en Themabijeenkomsten Inbrengen van ontwikkelingen in- en extern Inhoud loopt gelijk op met activiteiten op de scholen Inbreng van alle scholen Oppakken initiatieven en ontwikkelen!

VERBINDEN ACTIEVE INBRENG en DELEN COMMUNICATIE en ENERGIE

Aftrap naar middagsessie Hoe geef je je pilot vorm? In gesprek. Wat kom je tegen? Spuien! Welke ontwikkelingen zijn gaande? Luisteren. Hoe pakken we dit allemaal op? Actie!