Hoofdluizen : Een plan van aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Informatiesessie luizen
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Kleuterschool De Zevensprong
Welkom op de Julianaschool
NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
Advies voor kinderen en ouders
De (on)gezonde leerling?
Huiswerktips.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Veilig Internet Volgende
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
“Zonder taal geen verhaal” .
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
TEST JE MEDISCHE KENNIS
Levensvragen Over geluk…..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
hoofdluizen Hoe vaak komt het voor Waarom actie nodig Wat is hoofdluis
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vergoedingsregeling dyslexie
om deze presentatie uit te voeren
GGD West-Brabant.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Luizen, wat doen wij ertegen?
Jezelf kort voorstellen.
Communicatie met ouders
© VIGeZ 2013.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Voortijdig schoolverlaten
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Luizen.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
kan een luizencontrole uitvoeren
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Hoofdluis Sept 2015 Afd JGZ GGD ZL
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Scabiës behandeling met tabletten behandeling
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Scabiës behandeling met zalfbehandelingabiës behandeling
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Kop op luis !.
Weg met luizen.
Transcript van de presentatie:

Hoofdluizen : Een plan van aanpak bij de bron

1. Waarom actie nodig? Luizen = overal en altijd aanwezig Uitroeiing is onmogelijk. Men kan wel verspreiding voorkomen. Snelle en correcte interventies in elke omgeving = enige kans op succes Gedeelde verantwoordelijkheid Luizen weg uit de taboesfeer

2. Mythes en misverstanden : blijven overal aanwezig Luizen springen van het ene naar het andere hoofd Luizen kunnen niet springen, wel snel lopen. Luizen komen voornamelijk naar vuile hoofden Neen, luizen bevinden zich bij voorkeur in een dichte haardos, die goed verzorgd is. Luizen gaan dood in het (zwem-)bad Luizen kunnen niet zwemmen, maar overleven wel in water

2. Mythes en misverstanden : blijven overal aanwezig Luizen kunnen lang overleven zonder mensenbloed Luizen leven max. 48 uur zonder bloed en verzwakken heel snel In een gezin waar iemand luizen heeft moet het beddengoed gewassen worden Het nut hiervan is niet bewezen. Het is wel correct dat luizen water van 60 ° niet overleven Huis- en tuinproducten ( azijn, …) verwijderen luizen Keukenproducten en detergenten zijn niet effectief

3. luizen: a. Wat is hoofdluis? Langwerpig vleugelloos insecten Kunnen niet vliegen of springen Volwassen luis: 3 à 4 mm (jonge luizen zie je amper) Kleur: lichtgrijs - bruin 6 poten met klauwtjes Overleven enkel op mens Voeden zich 5 à 6 keer per dag met bloed

Nymfestadium en volwassen luis A= Vrouwelijke B= Mannelijke luis

3. Luizen b. van eitje tot luis Na bevruchting legt vrouwelijke luis ongeveer 6 eitjes per dag Eitje wordt met soort lijm aan haar vastgemaakt = neet (0,8 à 0,3 mm) Neet met levende luis: geelwit tot parelmoer Lege neet: helderwit Neet met dode luis: zwart/bruin Na 7 à 10 dagen = larve breekt uit Na de volgende 7 à 10 dagen = ontwikkeling tot volwassen luis in 3 nymfenstadia

Uitvergroting van een neet

Herkennen van levensvatbare neten: moeilijk

3. Luizen c. prevalentie Overal ter wereld Vooral bij kinderen 3 tot 12 jaar Weinig cijfermateriaal prevalentie België: onderzoek met Nat-kam-test in Gent (2001): prevalentie 8,9 %

4. Hoe krijg je luizen? Kruipen van ene naar andere hoofd tijdens contact (spelen, knuffelen)! Heel soms besmetting via voorwerpen (muts, sjaal, kam, lakens)

5. Op onderzoek a. heb ik luizen of niet? Vaak geen klachten (slechts 1/5 kinderen jeuk) Regelmatig zoeken naar : Levende luizen ! Eventueel naar levensvatbare neten (echter: onderscheid dode en levende neten moeilijk te zien!) Detectiemethoden: Nat-kam-test (beste methode) !!! Droog screenen Visuele inspectie (wordt niet aanbevolen)

5. Op onderzoek b. Keuze van een goede kam! Afstand tanden 0,2 à 0,3 mm Vorm tanden bij voorkeur hoekig op doorsnede Materiaal: Let op! te flexibel: plooien Te weinig flexibel: afbreken Levensduur Regelmatig kam controleren op slijtage

Kam met ruitvormige tanden Kam met tanden op ongelijke afstand

6. Behandelen a. Hoe ? Behandelen met producten Nat-kam-methode Malathion 0,5% Permethrine 1% Pyrethroïden (depallethrine 0,66% + piperonylbutoxide 2,64%) Nat-kam-methode Cfr. Nat-kam-test Om 3 à 4 dagen (gedurende 2 weken)

6. Behandelen b. gelukt of niet gelukt? Behandeld met producten Na 7 dagen controleren Nog luizen: terug behandelen 7 dagen later nog luizen: ander product of NKM Behandeld met nat-kam-methode na dag 14 (4e kambeurt): nog luizen: nat-kam-methode verder zetten of overschakelen op behandeling met product

6. Behandelen c. Waarom mislukt? Product onvoldoende werkzaam Verkeerd toepassen van product Luizen zijn resistent tegen product Slecht toepassen van NKM of slechte kam Men denkt dat er nog luizen zijn omdat kind jeuk heeft (psychogeen) Men denkt dat er nog luizen zijn omdat er nog neten zijn (hoewel er geen luizen meer zijn) herbesmetting

6. Behandelen d. Alternatieve behandeling azijn, mayonaise, vaseline, … Geen studies  niet aanbevelen Onderzoek bezig naar essentiële oliën Te vroeg voor conclusies Elektrische luizenkam

7. Hoe luizen voorkomen? Controleren van alle gezinsleden Iedereen tegelijk behandelen Melden op school, kinderdagverblijf, … Vermijd gebruik elkaars muts, kam, … Wat met mogelijk besmette voorwerpen: (hoewel besmetting op die manier zeldzaam is) Neten en luizen met tandenstoker uit kam 30 sec in water ≥ 60°C 15 min in droogkast 70°C Enkele dagen in diepvries 14 dagen in afgesloten plastic zak

8. Veel luizen – één aanpak : a. De Vlaamse luizenstandaard Strategische aanpak gedragen door een breed ‘luizenforum’ van Vlaamse partners onderwijs gezondheidszorg ziektepreventie en gezondheidspromotie jongeren- en gezinswerk enz. Wetenschappelijk onderbouwd door een academisch adviescomité vanuit de verschillende Vlaamse universiteiten : een éénduidig advies !

8. Veel luizen – één aanpak : b. bestrijders Ouders zijn ontzettend belangrijk Juist geïnformeerde kinderen reageren snel Iedereen in de omgeving ( gezondheidswerker, leerkracht, kinderopvang,..) heeft een eigen taak

8. Veel luizen – één aanpak : c. Samenwerking! de sleutel tot succes Wie let op? (alertheid, info en vorming) Wie mag/moet screenen? ( ethiek en bevoegdheid) Wie mag/moet behandelen? (verantwoordelijkheid en reglementering) Hoe loopt dit alles snel en effectief? (plan van aanpak: taakverdeling!)

8. Veel luizen – één aanpak : d. Goede afspraken maakt goede partners Tussen bijvoorbeeld : CLB-medewerkers, onthaalmoeders/vaders, apothekers,huisartsen, leerkrachten, ouders, gezondheidsinspectie, wijkgezondheidscentrum, leerlingen, naschoolse opvang, gemeentelijke gezondheidsdienst, lokale televisie, Logo (lokaal gezondheidsoverleg), welzijnwerkers, buurtcentra, mutualiteiten, kind en gezin, en veel anderen.

8. Veel luizen – één aanpak : e. een voorbeeld: neem nu … ouders Rol Onmiddellijk waarschuwen in de school, kinderopvang,… correct en regelmatig nakijken Snel en volgehouden behandelen met een effectieve methode Zorgen voor een bespreekbare en positieve sfeer rond luizen thuis

8. Veel luizen – één aanpak : e. een voorbeeld: neem nu … ouders Suggesties Informatie goed lezen en opvolgen Een gewoonte van maken om preventief na te kijken ( vb na bad) Nat-kam test aanleren Afspraken met kinderen maken

8. Veel luizen – één aanpak : e. een voorbeeld: neem nu … ouders Ethische reflecties Wat met kinderen die vrezen uitgelachen te worden ? Mogen ouders helpen bij het controleren van kinderen op school ? Verantwoordelijkheid om gevraagde behandelingen uit te voeren

9. Tot slot: Een verwittigd luizenbestrijder is er twee waard! Geef dus zelf de start voor een Plan Van Aanpak : Bijvoorbeeld op schoolniveau : contacteer oudercomité, CLB, directie,betrokken leerkrachten, leerlingenraad,.. om met de correcte info van de luizenstandaard een voorstel tot project te maken. Andere partners ( vb mutualiteiten) kunnen later betrokken worden. Bijvoorbeeld in de stad of gemeente : contacteer gemeentelijke gezondheidsdienst of het bevoegd Logo om een lokaal netwerk op te starten( met vb kind en gezin, scholen, apothekers, ..)

10. cijfers en feiten, suggesties, goede voorbeelden, adressen, werkmaterialen of vragen : www.vlaanderen.be/luizen