TweedeKANS PDPO Antwerpen
Programma Aanleiding project Doelstelling project Methodiek project Projectuitvoering Resultaten Hoe nu verder? Wat hebben wij geleerd?
Tweedekans PDPO-project in de provincie Antwerpen Landelijk DienstencoöperatiefPromotor : Landelijk Dienstencoöperatief : werknemers (huishoudhulpen en strijksters i.s.m. lokaal bestuur)
Tweedekans Partners : o Landelijke Kinderopvang o Landelijke Kinderopvang, 3600 onthaalouders en kinderbegeleidsters i.s.m. lokaal bestuur, o Landelijke Thuiszorg o Landelijke Thuiszorg, 1300 verzorgenden, o Landelijk Jobcoöperatief o Landelijk Jobcoöperatief, 80 oppassers aan huis dienstverlenende organisaties in de schoot van Groep KVLV, in totaal bijna 7000 werknemers
Aanleiding project Gegeven : aanbod vraagzijde arbeidsmarkt Aanbodzijde : o ‘ongekende’ werkloosheid op het platteland -> niet geregistreerd bij VDAB o ongekend talent bij de thuiswerkende vrouwen : geen diploma, geen mobiliteit, wél heel wat ervaring
Aanleiding project Vraagzijde : o Grote vraag naar dienstverlening ook op platteland : kinderopvang, huishoudelijke ondersteuning, strijkdienst o Te weinig werkzoekenden (via VDAB) om aan deze vraag te voldoen
Doelstelling project Matching van de vraagzijde en de aanbodzijde Extra tewerkstelling van 15 vrouwen door ze te benaderen via onze methodiek Vrouwen bewust maken van ‘verborgen competenties’ (mét marktwaarde)
Methodiek = laagdrempelig Zoek de vrouwen waar ze zijn Maak ze warm voor het idee Laat ze de voordelen inzien van ‘buitenshuis werken’ Neem hun belemmeringen weg Kneed de job op maat.
Projectuitvoering Communicatie/werving : Zichtbaar maken van de jobs, aantrekken van de vrouwen. Visueel aanwezig in straatbeeld via de Jobcaravan
Jobcaravan
Projectuitvoering Communicatie/werving : Oproep via laagdrempelige communicatie kanalen : –Gemeentebladen –Parochiebladen –Persberichten in lokale huis aan huis bladen –Flyers
Na werving, verdieping Infomomenten en selectiemomenten ‘onder de kerktoren’ : parochiezalen, gemeentehuizen, OCMW, huisbezoeken. ‘afstand’ werd kort gehouden.
Resultaten, cijfers Aanwerving van 27 plattelandsvrouwen via deze problematiek. hierbij waren aantal vrouwen uit ‘grijze circuit’ Leeftijd van 30 tot 67 jaar Aantallen : –5 onthaalmoeders –22 huishoudhulpen
Resultaten, de vrouwen Paar voorbeelden : –Anny (Brecht) 57 jaar : altijd thuis geweest voor kinderen –Ilse (Pulle) 46 jaar : samen met man zelfstandige geweest (kermisattractie). Werk nodig o.w.v. scheiding –…….
Resultaten Permanente opleiding en begeleiding Vrouwen die hun gading niet vonden via de aangeboden jobs werden ‘warm’ begeleid naar VDAB, derden, enz.
Hoe nu verder? Methodiek ingebed in reguliere wervingspolitiek van organisaties : o Zoek de vrouwen waar ze zitten o Maak ze bewust van hun (vaak verborgen) competenties
Wat hebben wij geleerd? Veel vrouwen zijn zich niet bewust van hun competenties Vaak thuis verworven, als vrijwilliger, in verenigingen vaak onbezoldigd of in het grijze circuit, MAAR….van grote waarde en… te vermarkten Het gevoel van eigenwaarde Arbeidsmarkt wordt er beter van.