“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Appreciative inquiry:
Advertisements

Waarom ben ik hier op aarde?
Visie, missie en kernwaarden
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Woorden en tijd.....
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Over hoe SHP via LEAN en Appreciative Inquiry met betrokkenen tot betere producten en dienstverlening komt Purcell Sewnundun Manager Procesmanagement.
Leren over de grenzen ”You must be the change you wish to see in the world” Mahatma Gandhi Ervaringen uit Kigoma, Tanzania.
Workshop creatief brainstormen
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Ontwerpprojecten In de praktijk
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
die niet om jou zou huilen.
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Samen zorg dragen voor elkaar Brussel 29 september 2011
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Iedereen heeft Talent! 3 vragen over talent in wereldwijd onderzoek Wat denk je dat je het meest helpt om succesvol te zijn in je leven: Voortbouwen.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Workshop Onderzoeksvaardigheden
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Persoonlijk worden.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Proces en Product.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Samen sterk in verandering
Aan de slag met waarderend vernieuwen
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Psychologieles 10 lesweek 10
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Integraal sociaal werk
Duurzaamheid in Gennep
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Visie en strategie Les 4: strategie.
Volksuniversiteit Zwolle
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Waarderende benadering
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein

› Bedenk een situatie waarin je het gevoel had dat je echt topkwaliteit leverde in wat je deed – (als individu, team, opleiding) waarin je echt de kwaliteit opmerkelijk verbeterde. › Maak voor je zelf een duidelijk beeld van wat je deed, wat de anderen deden, wat de omstandigheden waren; wat echt belangrijk was in die situatie.

› De eerste collega begint het verhaal te vertellen – de ander stelt verduidelijkende vragen – › Tracht te achterhalen wat de kritieke succesfactoren waren: welke factoren het verschil maakten › Maak er echt een boeiend verhaal van › Je wisselt na 10 minuten › Noteer zodat je nadien nog materiaal herinnert

 Maak een mindmap in groepjes van 4  Je vertrekt van een stelling ‘hoe kunnen we de kwaliteit van ons werk echt verbeteren op een spectaculaire manier?  Meer dan een inventaris  Analyseer – structureer factoren – breng samenhang in wat je leerde in de interviews

 Fantaseer dat je vijf jaar vijf bent en dat je gerealiseerd hebt wat toen jouw ideaal leek te zijn – hoe ziet jouw organisatie er dan uit? – wat doe jij – hoe gaan collega’s met elkaar om

 Wat is er nodig om die droom waar te maken?  Wat kan jij doen wanneer je straks weer in jouw opleiding werkt?  Wat zijn stappen die je de volgende weken kan zetten om die droom te realiseren in jouw opleiding?

Verkenning “Wat geeft deze organisatie leven?” discover Verkenning “Wat geeft deze organisatie leven?” discover Droom “Wat kan deze organisatie worden?” dream Droom “Wat kan deze organisatie worden?” dream Vernieuwing “Wat zou het ideaal zijn?” design Vernieuwing “Wat zou het ideaal zijn?” design Realisatie “Hoe passen we ons aan?” deliver Realisatie “Hoe passen we ons aan?” deliver Een provocerende stelling

Identificeer problemen Analyseer oorzaken Analyseer oplossingen Plan acties Veronderstelling: “ Een organisatie is een probleem dat moet opgelost worden” Deficit denken Waardeer het beste van wat er is Visie: wat zou kunnen kunnen zijn? Dialoog: wat zou moeten zijn? Innoveer: wat zal er zijn? Veronderstelling: “E en organisatie is een mysterie dat altijd opnieuw moet ontsluierd worden!” Denken in termen van kracht en mogelijkheden Probleem Oplossende aanpak Waarderendeaanpak

 Supervisies  Functioneringsgesprekken  Conflicthantering  Voorbereiding nieuwe ontwikkelingen vb werkdruk  Kwaliteitsmetingen  ………..

 Dat waarop je focust wordt werkelijkheid  Woorden creëren werelden  Verandering begint door goede vragen te stellen  Positieve beelden stimuleren positieve verandering

“ The task of leadership is to create an alignment of strengths…making a system’s weaknesses irrelevant”. Peter Drucker