“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein
› Bedenk een situatie waarin je het gevoel had dat je echt topkwaliteit leverde in wat je deed – (als individu, team, opleiding) waarin je echt de kwaliteit opmerkelijk verbeterde. › Maak voor je zelf een duidelijk beeld van wat je deed, wat de anderen deden, wat de omstandigheden waren; wat echt belangrijk was in die situatie.
› De eerste collega begint het verhaal te vertellen – de ander stelt verduidelijkende vragen – › Tracht te achterhalen wat de kritieke succesfactoren waren: welke factoren het verschil maakten › Maak er echt een boeiend verhaal van › Je wisselt na 10 minuten › Noteer zodat je nadien nog materiaal herinnert
Maak een mindmap in groepjes van 4 Je vertrekt van een stelling ‘hoe kunnen we de kwaliteit van ons werk echt verbeteren op een spectaculaire manier? Meer dan een inventaris Analyseer – structureer factoren – breng samenhang in wat je leerde in de interviews
Fantaseer dat je vijf jaar vijf bent en dat je gerealiseerd hebt wat toen jouw ideaal leek te zijn – hoe ziet jouw organisatie er dan uit? – wat doe jij – hoe gaan collega’s met elkaar om
Wat is er nodig om die droom waar te maken? Wat kan jij doen wanneer je straks weer in jouw opleiding werkt? Wat zijn stappen die je de volgende weken kan zetten om die droom te realiseren in jouw opleiding?
Verkenning “Wat geeft deze organisatie leven?” discover Verkenning “Wat geeft deze organisatie leven?” discover Droom “Wat kan deze organisatie worden?” dream Droom “Wat kan deze organisatie worden?” dream Vernieuwing “Wat zou het ideaal zijn?” design Vernieuwing “Wat zou het ideaal zijn?” design Realisatie “Hoe passen we ons aan?” deliver Realisatie “Hoe passen we ons aan?” deliver Een provocerende stelling
Identificeer problemen Analyseer oorzaken Analyseer oplossingen Plan acties Veronderstelling: “ Een organisatie is een probleem dat moet opgelost worden” Deficit denken Waardeer het beste van wat er is Visie: wat zou kunnen kunnen zijn? Dialoog: wat zou moeten zijn? Innoveer: wat zal er zijn? Veronderstelling: “E en organisatie is een mysterie dat altijd opnieuw moet ontsluierd worden!” Denken in termen van kracht en mogelijkheden Probleem Oplossende aanpak Waarderendeaanpak
Supervisies Functioneringsgesprekken Conflicthantering Voorbereiding nieuwe ontwikkelingen vb werkdruk Kwaliteitsmetingen ………..
Dat waarop je focust wordt werkelijkheid Woorden creëren werelden Verandering begint door goede vragen te stellen Positieve beelden stimuleren positieve verandering
“ The task of leadership is to create an alignment of strengths…making a system’s weaknesses irrelevant”. Peter Drucker