TEVREDENHEIDSMETING, EEN MAAT VOOR KWALITEIT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Welkom bij Leefstijl.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Doelstelling van vandaag
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Meten bij marktonderzoek
Het opstellen van vragenlijsten
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Workshop evalueren Dcp
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Methoden & Technieken van Onderzoek
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kwaliteit. Theorie en Toetsing Theorie is te vinden op Wordt vandaag klassikaal.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Het onderzoeksverslag
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Innovatie in het onderwijs
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Praktijk Opleiders Cursus
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Onderzoeksstrategie: survey
Betrokken ouder, tevreden ouder
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

TEVREDENHEIDSMETING, EEN MAAT VOOR KWALITEIT Guido Cuyvers Wijgmaal 20.02.2003

Doelstellingen Verband tussen kwaliteit en tevredenheid Soorten van tevredenheidsonderzoek Eisen Tevredenheid klanten Verloop van een onderzoek Problemen Tevredenheid Medewerkers

1 Verband kwaliteit en tevredenheid 1 Wat is kwaliteit? Perspectief van de klant Perspectief van de organisatie Perspectief van de overheid

2 Systematische kwaliteit PDCA Barometer Q A P C D

3Tevredenheid subjectief. -Verwachtingen. - Ervaringen 3Tevredenheid subjectief -Verwachtingen - Ervaringen - Vergelijkingen 4 Belangrijkheid Belangrijkheid - + - Tevredenheid + Onbelangrijk Ontevreden = Geringe aandacht Belangrijk = Actie Tevreden = Weinig aandacht = Bewaken

2 Soorten onderzoek 1 Survey (schriftelijk –telefonisch-persoonlijk) 2 Diepte-interview 3 Groepsgesprek 4 Klachtenanalyse

3 Eisen 1 Validiteit Meet ik wat ik beweer te meten? 2 Betrouwbaarheid Resultaat is niet afhankelijk van het toeval 3 Objectiviteit persoon van onderzoeker mag geen invloed hebben

4 Tevredenheid klanten

Vooraf Inkleden van het onderzoek Vooraf aankoniging Rappel Beloning Nazorg

4.1 Stappenplan survey 1 Voorbereiding 2 Ontwikkelen vragenlijst Wat is doelstelling vh onderzoek? Zijn er al dergelijke onderzoekingen gebeurd? 2 Ontwikkelen vragenlijst Thema’s Indicatoren Vragen Test

Voorbeeld Thema: Infrastructuur Indicator Vraag: Veiligheid Gebouw Staat van onderhoud Speelruimte Vraag: In welke mate bent U tevreden over de veiligheid? O Heel ontevreden O Ontevreden O Neutraal O Tevreden O Heel tevreden

3 Afbakenen van de doelgroep Allen of steekproef 4 Soorten vragen Open Hoe wat waarom …. Probleem : suggestieve gesloten

Gesloten vragen Omcirkel Vul aan: Schaal Hoeveel kinderen hebt u? 1 2 3 Vul aan: Ik vind de kwaliteit niet goed omdat …………… Schaal In hoeverre bent U het eens met volgende stelling De mensen in de buurt kennen elkaar nauwelijks 1 Helemaal oneens 4 Eens 2 Oneens 5 Helemaal eens 3 Weet niet

Rangschik Filtervragen Geef van de onderstaande mogelijkheden de 3 belangrijkste aan. Het belangrijkste geef je een 3, het tweede belangrijkste 2 , een het derde een 1 Schoonmaakdienst Maltijdendiesnte Klusjesdienst Gezins- en bejaardenhulp Bejaardenthehuis Filtervragen De filtervraag bepalt of repondent vraag moet beantwoorden. Hoe tevreden bent U over de opvang van het kinderdagverblijf? Niet van toepassing: ik heb geen kinderen die naar een kinerdagverblijf geen. Gaa door naar vraag 5

6 Motiveren van de respondenten 5 Codeboek Per vraag aangeven welke antwoorden mogelijk zijn en welke code deze antwoorden krijgen 13 In welke mate bent U tevreden over de veiligheid? 1: Heel ontevreden 2:Ontevreden 3: Neutraal 4: Tevreden 5: Heel tevreden 6 Motiveren van de respondenten - doel van het onderzoek - welk is het belang voor henzelf

4.3 Diepte-interview/Groepsgesprek Meer mogelijkheden om de mening ten gronde uit te spitten Invloed van anderen – kan ook stimulerend zijn Veel tijd voor verwerking achteraf (overtypen) Belang van goede gespreksleider In groep goedkoper dan individueel Hoeveel: ifv kosten en beheersbaarheid

Gespreksleider Ervoor zorgen dat iedereen zich op zijn gemak voelt – kennismaking – praatje vooraf De groep moet vrijuit praten – non-verbale communicatie is belangrijk ( knikken… men,sen aanmoedigen) Zorgen dat dominante mensen het gesprek niet monopoliseren Ook stillere mensen bij het gesprek betrekken

4.4 Klachtenanalyse Klacht is een geschenk = gratis info waarmee kwaliteit kan verbeteren Klachten registratie Bekend bij doelgroep Makkelijk te begrijpen en gebruiken – eenvoud Organisatie moet duidelijk maken dat ze met klachten rekening houdt

Systematiek Procedure om alle klachten systematisch en objectief te behandelen Communiceer effectief met klager Bevestiging van ontvangst klacht Korte beschrijving van procedure + termijn Melding van oplossing Barometer – rapportering – PDCA

4.5 Presentatie van de resultaten Inhoudsopgave Voorwoord Probleemstelling Methode Resultaten Conclusies en aanbevelingen

4.6 Problemen Halo effect Sociale wenselijkheid Antwoordmoeheid Telescoopeffect Motivatie

5 Tevredenheid medewerkers

Perceptiegegevens/ subjectief Tevredenheid met beleid vd organisatie Taakafspaken Duidelijkheid over regels Prestatie-evaluatie Motivatie- en beloningssyteem Werkomstandigheden Aankleding werkplaats Werksfeer Communicatie Gelijke kansen en gelijke behandeling Verzoening eisen werk en prive

Loopbaan – competentieontwikkeling Kansen tot vorming Kansen tot promotie Betroukkenheid bij besluitvormingsproces Dialoog met beleid

Indicatoren – objectief - Afwezigheden – personeelsverloop – klachten - Prestaties * Prestatiemetingen * Deelname aan bijscholing * Gebruik van opleidingsbudgetten * Deelname aan sociale activiteiten Actieplannen - barometer