bouwstenen voor ict in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

voor Leonardo Colleges
Workshop : onderwijskundige context en ict
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Van idee tot digitaal materiaal
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Gepersonaliseerd leren
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aandacht voor taal raakt de hele school
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Eeklo-aalter filip dhaenens eeklo-aalter filip dhaenens zuid-west henk de reviere zuid-west henk de reviere gent hilde uvin gent hilde uvin aalst werner.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop ‘visieversneller’
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Lancering Traject
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Wat is coöperatief leren?
Computer / Tablet / touch-screen
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

bouwstenen voor ict in het onderwijs ICT-inhoud leerstof + applicaties + competenties visie op leren autonomie + interactie + zelfontdekking

art. 44 van het decreet basisonderwijs … verder dient nog opgemerkt dat het feit dat dit soort doelen moet worden nagestreefd, niet inhoudt dat de school er vrijblijvend kan mee omgaan. … er is wel degelijk een verplichting om inspanningen te leveren. Daar kan de school onder andere bij een schooldoorlichting worden op aangesproken.

Digitale didactiek = kennis en kunde m. b Digitale didactiek = kennis en kunde m.b.t het gebruik van ICT bij het faciliteren van het leren visie op leren = overdracht + autonomie + interactie ICT-inhoud = leerstof + applicatie + competentie(s)

competenties… in een doorstromingsmodel technische en instrumentele vaardigheden oefenen leren creatief vorm geven Inbreng van ideeën en kennis ontwikkelen van ideeën en kennis zoeken, verwerken en bewaren presenteren communiceren mediawijsheid construeren van nieuwe ideeën en kennis

kennis en vaardigheden bouwsteEN 3 kennis en vaardigheden digitaal rijbewijs + digitale didactiek

zoek je leerwinst 3 wat is er de voorbije 8 jaren ondernomen op je school betreffende ict-COACHING en ICT-VORMING ? heeft dat iets veranderd aan jouw manier van werken ?

Digitale leermiddelen moeten getoetst worden aan het feit of de leerstof en het leerproces op een vlotte en duidelijkere manier worden ervaren

zoek je leerwinst 4 wat is er de voorbije 8 jaren ondernomen op je school betreffende ict-infrastructuur ? heeft dat iets veranderd aan jouw manier van werken ?

kennis en vaardigheden ICT-inhoud = leerstof + applicatie + competentie(s) visie op leren = overdracht + autonomie + interactie kennis en vaardigheden digitaal rijbewijs + digitale didactiek infrastructuur = materiaal + mediawijsheid

werkpunten uit doorlichtingen groei- en leerlijnen (denk in termen van … ontwikkelingslijnen) integratieritme (denk aan … “creator” – “pioneer” – “follower” - …) eindtermen ICT evalueren (zie verder … leerlingenwijzer) alternatieve evaluatievormen introduceren (denk aan …“dropbox”) registreren van de vorderingen (denk aan … 8-baan voor kleuters) garanties betreffende het aanbod (denk aan … een overzicht) CONCLUSIE: maak werk van de 4 bouwstenen in een beleidsplan

CONCREET

Pictos http://pictos.ictbeleidstool.be

inspannings-verplichtingen ordeningskader communicatie coaching rapportering implementatie vaardigheden leerling mediawijsheid fasen inspannings-verplichtingen evaluatie gewaarborgd aanbod doorstromingsmodel ICT in de basisschool klas competenties school schoolleiding bouwstenen bewaking visie op onderwijs i-coach content doorlichting deskundigheid ICT-beleidsplan infrastructuur