Omgaan met emoties en gedrag in het verpleeghuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
Advertisements

Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Samenspel Nieuw Vennep
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
In samenwerking met 13 maart 2014.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Politieonderwijs 2.0.
Harry Meijerink.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Deskundigheidsbevordering in de Palliatieve Zorg
Ouderenpsychologie: een divers vak Angeline Swank
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Een nieuwe kijk op “nazorg” voor patiënten met NAH
SVVE De Archipel CBO richtlijn hfd.4.2 Informatievoorziening en educatie aan patiënt en omgeving.
Informatievoorziening en educatie aan CVA patiënten / naasten
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Palliatieve zorg op de kaart
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Welkom NAH in het gezin Nonja van Grinsven & Pauline Okkerse
De Waalboog Opgeruimd staat netjes. De Mier H0FVgd-RsPk7yYd16Xvg.
LEIDERSCHAPSONTWIKKELING © POLITIE HAAGLANDEN 2006 In gesprek over professioneel handelen 2 projecten in Haaglanden.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak Dementie
E-Portfolio VIER
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Datum naam 1 datum plaats Depressie multidisciplinaire richtlijn CBO 2005 naam persoon.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Verstandelijke beperking
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
GGZ voor Chronische problemen anno 2014
Gedragsproblemen bij kinderen
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
L. W. J. Van Rens, G. H. De Weert- van Oene, A. A. Van Oosteren, C. Rutten KLINISCHE BEHANDELING VAN POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS BIJ PATIËNTEN MET.
MS, denken en voelen (Naam org
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
SVVE De Archipel.  Wie zijn wij?  Waar zijn wij?  Wat kunnen we bieden?  Uitgangspunt  Wat kunnen we nu al bieden?  Zorg- en dienstverlening aan.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Psychologen in de gezondheidszorg
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
CAO 100 Alcohol- en middelengebruik binnen …
Dagactiviteiten en Seniorenprojecten
Praktijk voor kindertherapie en intelligentieonderzoek
VERWARD IN DE WIJK Henk Rosendal / Irene Baten.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met emoties en gedrag in het verpleeghuis Hermine de Bonth, GZ-psycholoog en programmaleider NAH Hanneke Nijsten, GZ-psycholoog en programmaleider Korsakov

SVVE De Archipel Kenniscentrum Verpleeghuis Dommelhoef Verpleeghuis de Landrijt Zorg – en functieprogramma’s Zorgprogramma’s en functieprogramma’s Vastleggen van kennis en deskundigheid rondom zorginhoudelijke thema’s Gebruik maken van elkaars deskundigheid intern, maar ook extern aanbieden (extramuraal werken) Afstemming, ook in de keten

Doelgroepen kenniscentrum NAH Er is altijd sprake van complexe problematiek Wisselwerking tussen cognitieve stoornissen, somatische en psychische problemen Problemen met voeren van eigen regie Structuur en begeleiding Toelichten: mate van cognitieve stoornissen (en desorientatie) bepaalt grondslag somatiek of pg (verschil LE, gesloten, RM, agressie waar fysieke interventie voor nodig is en DE, open) Dommelhoef: Linge (NAH en gedragsproblemen) Landrijt: Weide (NAH / JD) en Peel (NAH / Korsakov)

Werkwijze bij veranderingen in emotie en gedrag / Multidisciplinaire samenwerking Deskundigheidsbevordering Beroepsprofiel voor medewerkers Leefmilieus Mediatief werken structureel afstemmingsoverleg met arts en V&V / MDO / Consultatie GGZ Deskundigheidsbevordering: klinische les en psycho-educatie vanuit intern, scholingen evt. van extern, themabesprekingen Beroepsprofiel: bij aanname letten op houding en vaardigheden (empathisch directief)

Leefmilieus Uitgangspunten Differentiatie: Effecten Stimulerend – begeleidend Structurerend – verzorgend Beschermend – verzorgend Structurerend – begrenzend Effecten Uitgangspunt: mogelijkheden en wensen van bewoners en beperkingen daar waar mogelijk opheffen door ondersteuning te bieden Methodische benadering waarin de omgeving van de cliënt bewust wordt gebruikt om zijn kwaliteit van leven te verbeteren of in stand te houden. Samenhangend aanbod van wonen, zorg, behandelen, begeleiden, dagbesteding en huisvesting. Bied goede mogelijkheden in te spelen op specifieke zorgvragen en behoeften van verpleeg- en verzorgingshuiscliënten en andere groepen met specifieke problematiek. Differentiatie van clíënten Differentiatie gebaseerd op de mogelijkheden en behoeften van de cliënt Aandachtspunten: doelgroep, doel van opname, communicatiestijl, activiteiten, relatie met buitenwereld, Dus niet: clustering t.a.v. levensstijl, ziektebeeld, sociaal economische status, etc. Betrekkelijk nieuwe beweging in verpleeghuizen. Doel van leefmilieus Continue behandelsetting Begeleiding aangepast aan mogelijkheden en behoeften van de cliënt Specifieker inspelen op zorgvragen van cliënt Beter reguleren van gedragsproblematiek NAH/ Jong dementerenden en KK (Landrijt / Peel Weide, begin 2008 gestart met leefmilieus, splitsing afdeling op basis van leefstijl Stimulerend begeleidend: Stimuleren sociale mogelijkheden en zelfredszaamheid Prikkels uitdagen Groep Doen (samen, zelf, actief, meedoen, samen afspreken) Structurerend verzorgend: Zorgen voor structuur (in gedrag, handelen, denken, omgeving, tijd) Prikkels doseren Balans tussen actief-passief, vrijheid-veiligheid, zelf-overnemen, meegaan-tegenwicht bieden Beschermend verzorgend: Beschermen tegen: te veel prikkels, conforntatie met onvermogen Zorgend voor: warmte, veiligheid, communicatie, contact dmv zintuigactivering Structurerend begrenzend: Begrenzen van probleemgedrag door: structuur bieden Begrenzen gedrag, handelen, omgeving, tijd (dagbesteding, vaste structuur) individueel Effecten op emotie en gedrag: minder onrust, minder conflicten / agressie, verbetering welzijn Rust en tevredenheid cliënt Meer sociale contacten Zorg op maat Betere afstemming individuele behoeften cliënt (belevingsgerichte zorg) Deskundigheid en eenduidigheid in het team Minder medicatie Stabilisatie Kleinschaligheid

Mediatief werken Omgangsplan / casusbespreking Omgaan met agressie (COM) Creatief met VIT Effecten Structureel casusbespreking (ook multidisciplinair) waar omgangsplan uit volgt volgens vaste methodiek – medewerkers stimuleren – oplossing komt van medewerker Evaluatie en bijstelling omgangsplan Ook preventieve omgangsplannen Omgaan met agressie: interventieteam / taakverantwoordelijken / functieprogramma / coaching on the job Creatief met VIT: mediatief (training) / deskundigheidsbevordering / instructiebanden functieprogramma Effecten: preventie (problemen voorkomen door vroegtijdig bij te sturen), vermindering onrust, professionalisering en bewustwording medewerkers,

Vragen? Uitwisselen ervaringen. Hermine.de.bonth@svve.nl Hanneke.nijsten@svve.nl