Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Behandeling en begeleiding
Advertisements

Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Acculturatieproblemen
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Voeding bij dementie S. van Genuchten.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Slechtziende en blinde kinderen
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Drugs- en alcoholverslaving
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.
Depressie bij ouderen.
PEPPER Persistent Ear Problems, Providing Evidence for Referral Ontwikkeling van een case-finding instrument voor kinderen met OM 20 september 2011 W.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
MS, denken en voelen (Naam org
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Gedragsproblemen en stoornissen
Depressie bij kinderen en adolescenten
Dove en slechthorende kinderen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Ontwikkelingen in genetische diagnostiek van verstandelijke beperking
JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Invloed prenataal horen 16 wk: bewegingsreacties geluiden (250-500 Hz) Direct na geboorte: stem moeder hartactie rustiger, zuigkracht Busnel. Fetal audition. Annals of the New York Academy of Sciences [0077-8923] Busnel 1992;662:118 -34 22 dagen: eerste aanleg van het oor. 6 weken: buiten-, midden- en binnenoor (deels) aangelegd 12-16 weken: structuren klaar en reactie op geluidsprikkels (Shahidullah & Hepper 1992) 18 weken: orgaan van Corti helemaal in staat tot reactie. 24 weken: gehoororgaan structureel compleet Gehoorsensoren op basillaire membraan nemen aanvankelijk alleen lage tonen waar; in de loop van de ontwikkeling worden de waargenomen frequenties steeds hogen Aanvankelijk hoort fetus vooral ritmische hartslag van moeder. Bij 28 weken is de hersenschors voldoende ontwikkeld om een bewustzijn te ondersteunen. De foetus zal spraakpatronen (vooral de stem van de moeder) in zich opnemen, deze leren herkennen en er op reageren. Rustiger van stem moeder direct na geboorte: DeCasper AJ, Fifer WP Sience 1980. De eerste dagen na de geboorte zal er een geleidelijke overgang zijn van het ‘horen in water’naar het ‘horen via luchtgeleiding’. Chapman 1975 dissertatie: wiegelied van Brahms 6x dgs. Ged. 5 min. op neonatologie afd. Gaf snellere gewichtstoename dan stemgeluiden, die net zo vaak en lang afgespeeld werden. Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Prelinguale gehoorstoornis en ontwikkeling gezinsfactoren spraak gehoorstoornis taal relatie met ouders lezen leren theory of mind sociaal-emotionele ontwikkeling gedrag Relaties Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Predictieve factoren ontwikkeling Gehoorverlies Leeftijd ontstaan Ernst Duur (leeftijd detectie en behandeling) Duur taaldeprivatie Bijkomende beperkingen (verstandelijk, concentratie, persoonlijkheid, visus, psychisch, andere somatisch) Communicatie aanbod Psycho-sociale omgevingsfactoren Bijkomende beperkingen .bij schoolgaande kinderen in doven- en SH onderwijs 15-30 % , waarvan ernstig slechtziend 4,4%; andere somatische handicap 5,5%, verstandelijke handicap 18%. Graaf R.de, Knippers RWA, Bijl RV. Prevalentie en relevante achtergrondkenmerken van doofheid en ernstige slechthorendheid in Nederland. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142(32):1819-23. Achterstand in ontwikkeling of een beperking op een of ander gebied komt bij 30-40% van de kinderen met een gehoorstoornis voor.(Karchmer M, Allen T. The functional assessment of deaf and hard of hearing students. Am Ann Deaf 1993;144:68-77) Onderzoeken gebaseerd op selecties; m.n. te weinig/geen matig/ernstig verstandelijk gehandicapte kinderen.Voor neonatale screening werd bij matig/ernstig verstandelijk gehandicapte kinderen gehoorstoornis waarschijnlijk vaak gemist. Zij kwamen in verstandelijk gehandicapten-onderwijs of dagverblijven terecht Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Ontwikkeling ernstig slechthorende kinderen zonder neonatale screening Verstandelijke beperking 18 % Taalniveau vaak niet > 10-jarige Emotionele-/gedragsproblemen: 41% probleemscore in klinische range 29% van dove jongeren ondervindt ernstige psychische problemen Getallen betreffen geselecteerde groep: kk van doven-, SH onderwijs: m.n. matig-ernstig verstandelijk gehandicapten niet. Onderzoek >200 ESH en dove kinderen 4-18 jaar met de voor doven aangepaste versie van ouder-CBCL: gedrags- en emotionele problemen bij jongens en meisjes 1½ keer vaker voor dan bij horende kinderen van zelfde leeftijd. Bij 41% bevond de totale probleemscore zich in de klinische range, tegenover 15% bij de algemene bevolking van die leeftijd.(v. Eldik) Eur Child Adolesc Psychiatry. 2008 Oct;17(7):414-23. Epub 2008 Sep 22 , Fellinger J, Holzinger D, Sattel H, Laucht M. Beoordeling door jongeren zelf met YSR: 41% probleemscore in klinische range (v.Gent) Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Beïnvloeding ontwikkeling Vroege herkenning met neonatale screening Vroege behandeling: hoorapparatuur/CI + training Vroege onderkenning en behandeling bijkomende stoornissen (onderzoek oorzaak gehoorstoornis) Vroege verwijzing voor (gezins)begeleiding Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl Hulp bij ontwikkeling Ondersteuning bij acceptatie Aanleren visuele communicatie aan gezinsleden (en anderen) Specifieke opvoedingsadviezen Adviezen over hulpmiddelen Speciaal taalprogramma Visueel ondersteund onderwijs Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Lichte- en eenzijdige gehoorstoornis Gevolgen voor functioneren afhankelijk van: Mate van verlies Vroege onderkenning Bijkomende stoornissen Omgevingsfactoren Prevalentie psychosociale problemen bij licht verlies idem als bij ernstiger gehoorverlies Onderzoek in Noord-Australie 2003-2005: 186/145.000 leerlingen in gr. 1 t/m 8 die school bezochten hadden gehoorverlies aan beste oor van tenminste 40 dB; 99 met IQ > 70 geincludeerd in onderzoek naar psychische gezondheid en kwaliteit van leven. SDQ door ouders en leerkrachten ingevuld, en lijst voor kwaliteit van leven door ouders en kinderen. Kinderen met gehoorverlies scoorden significant hoger (= meer problemen) op SDQ ingevuld door ouders en leerkrachten dan norm populatie; meest op gedragsproblemen, emotionele problemen en problemen met andere kinderen, in mindere mate op hyperactiviteit en onoplettendheid. Ouders hadden in algemeen positief beeld m.b.t. kwaliteit van leven, bij de kinderen zelf waren duidelijk ontevredener hierover. Er was geen relatie tussen mentale gezondheid/kwaliteit van leven en ernst van het gehoorverlies. Felinger J, Holzingenr D, Sattel M, Laucht M. Eur Child Adolesc Psyciatry, 2008, Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Conclusie Vroege detectie (+ diagnostiek en behandeling) kan (onherstelbare) schade taalontwikkeling voorkomen psychische problematiek wellicht niet voorkomen/verminderen zoveel mogelijk gelijkwaardige ontwikkelingkansen realiseren Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl Conclusie (Vroeg) onderzoek naar bijkomende stoornissen (oorzaak gehoorstoornis) nodig wegens: frequent voorkomen (preventie beperkingen) 1 + 1 = 3 ! interfereren met ontwikkelingskansen (persoonlijke en economische schade!) Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl De medische diagnose is nog maar het begin……… Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl

Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl http://www.gebarencentrum.nl http://www.hoorstichting.nl/ http://www.fodok.nl/ http://www.nvvs.nl/ http://www.ci-amsterdam.com http://www.tolknet.org/ Effatha Guyot Groep – www.effathaguyot.nl - info@effathaguyot.nl