Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Kennispoort Verloskunde 2009
Reflectievaardigheden en instrumenten
Medicatie Overdracht in het ASz
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Commissie Wijkgericht werken
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
CVA-zorgketen Leeuwarden
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
De CQ-index in vogelvlucht
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderzoekersforum CQ-index
EFFECTIVITEIT VAN ACUTE PIJNMANAGEMENT BIJ PATIENTEN MET MUSCULOSKELETAAL TRAUMA BINNEN DE KETEN VAN SPOEDZORG Heurman G, Pierik JGJ, Doggen CJM, IJzerman.
Willibrord Goverde Hoofdverpleegkundige, UMC St Radboud Nijmegen
Sandra Tamis 1 september 2006
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
24 MEI UITREIKEN VISIEDOCUMENT REACTIES /OPMERKINGEN Een helder en over het algemeen duidelijk verhaal Als keten zijn we al best vooruitstrevend!
Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems
CQI meetinstrumenten: achtergronden en instrumentontwikkeling
De kracht van de ervaring
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Antwoordcategorieën bij eenmalige gebeurtenissen
Stand van zaken ontwikkelingen
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
TZFF Transmurale zorg fysiotherapie Friesland 21 april 2009.
Psychosociale zorg in de IKR-regio
Interpreteren van data
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Project Management Fails
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Solliciteren: wat wil ik?
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Politie Zeeland West Brabant. District Zeeland. Komt een agent bij de dokter Beroepsgeheim en politie/justitie.
Voorziening waarmee ambulance gegevens van/ over patiënt digitaal beschikbaar worden gesteld voor ketenpartner (vóór aankomst/ na overdracht)
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
Afdeling Huisartsgeneeskunde/Sociale Geneeskunde 1 Van een effectieve interventie naar reguliere eerstelijnszorg: Lessen uit het SMS-project NHG-wetenschapsdag.
De Coöperatie als bindende factor
Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Disclosure belangen NHG spreker
Noorderpoort Paktijkscholing
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Project Dementieketen NWN
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Patiënt Keten dementie Palliatief Netwerk Wondzorg Geriatrisch Netwerk
Coördinator Hersenletsel Zeeland
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
Werkgroep transmurale communicatie
Disclosure belangen NHG spreker
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst Herman Sixma Inge van Wagtendonk en anderen CQI-onderzoekersforum 10-12-2009

Keten spoedzorg

Project ‘Ontwikkeling CQI spoedketen’ Subsidie: ZonMw Uitvoering: - IQ Healthcare (HAP) - Julius Centrum (SEH) - NIVEL (Ambulancedienst) Betreft: de eerste twee fasen van CQI- ontwikkeltraject Afronding: 31-12-2009

Doelstellingen De constructie van een CQI-vragenlijst, gericht op de samenwerking binnen de keten spoedzorg vanuit het perspectief van patiënten 2. Het realiseren van draagvlak en betrokkenheid bij de verschillende partijen op weg naar implementatie van deze CQI-vragenlijst

Uitwerking (1) Het nieuwe CQI-meetinstrument richt op de samenwerking en overdracht van patiënten tussen de ketenpartners in de spoedzorg Het nieuwe CQI-meetinstrument zal modulair worden ingezet, in combinatie met specifieke instrumenten voor de ketenpartners Het realiseren van draagvlak en betrokkenheid bij de verschillende partijen op weg naar implementatie van deze CQI-vragenlijst

Uitwerking (2) Het nieuwe CQI-meetinstrument sluit aan op de vragenlijsten die zijn/worden ontwikkeld voor: - de (spoed)zorg door huisartsen en huisartsenposten; - de (spoed)zorg door SEH afdelingen van ziekenhuizen; - de (spoed)zorg verleend door de ambulancedienst

Intermezzo (1) “….ergens bij de overdracht in het ziekenhuis is het fout gegaan. De arts was vreselijk boos op de ambulancebroeder en wilde dat die broeder excuses aan mij aanbood. Maar ik weet echt niet waar en wanneer het fout is gegaan….”

Intermezzo (2) “…eigenlijk is alles goed gegaan, ook met de overdracht. Ze zeggen precies wat er aan de hand is met al die vaktermen en zo. Die begrijp ik niet maar mijn schoondochter heeft alles uitgelegd. En och, het interesseert mij eigenlijk ook niet, weet je. Je bent eindelijk in het ziekenhuis…”

Methode (1) Literatuuronderzoek Interviews met experts uit de drie groepen Groepsgesprekken (5 stuks, 24 deelnemers) + diepte-interviews (8 stuks) met patiënten Feedback begeleidingscommissie en WOG Cognitieve test via telefonische interviews met 3 x 5 patiënten Afsluitende expert meeting met deelnemers uit de drie groepen

De concept CQI vragenlijst (1) Module 1: samenwerking huisartsenpraktijk en ambulancepersoneel (4 screenervragen, 9 ervaringsvragen, 1 evaluatievraag) Module 2: samenwerking huisartsenpraktijk en SEH afdeling ziekenhuis (1 screenervraag, 9 ervaringsvragen, 1 evaluatievraag)

De concept CQI vragenlijst (2) Module 3: samenwerking huisartsenpost en ambulancepersoneel (4 screenervragen, 9 ervaringsvragen, 1 evaluatievraag) Module 4: samenwerking huisartsenpost en SEH afdeling ziekenhuis (1 screenervraag, 9 ervaringsvragen, 1 evaluatievraag)

De concept CQI vragenlijst (3) Module 5: samenwerking ambulancedienst en SEH afdeling ziekenhuis (2 screenervragen, 6 ervaringsvragen, 1 evaluatievraag) Module 6: persoonlijke gegevens + vragenlijst-verbetering (14 vragen)

De concept CQI vragenlijst, voorbeelden van vragen Huisarts aanwezig bij aankomst ambulance Uitleg huisarts > ambulancepersoneel Tegenstrijdige informatie huisarts – ambulancepersoneel? Aansluitende zorg huisarts – ambulancepersoneel? Dachten huisarts – ambulancepersoneel hetzelfde over de ernst klacht Meebeslissen over keuze ziekenhuis Wist de SEH van de komst patiënt?

De nieuwe CQI-spoedketen: verdere ontwikkelingen Afronding huidig project Ontwikkeling voorstel fase 3 en 4 Bekijken consequenties praktijktest van (een deel van de) nieuwe CQI vragenlijst via een (lopend) onderzoek bij de RAVU

Opzet RAVU-onderzoek Onderzoek betreft uittesten van CQI ambulancezorg (inclusief module 5 > samenwerking ambulancedienst – SEH afdeling) Aantal respondenten: 366 (A1 en A2 ritten) Ervaring + belangscores beschikbaar

Eerste resultaten RAVU-onderzoek - Relatief hoge percentages ‘weet niet’ + ‘niet van toepassing’ bij de vragen over ‘meebeslissen ziekenhuis’, ‘wist SEH van komst?’ en ‘hetzelfde denken over ernst klacht’ (30%) Schaal ‘overdracht’ met 3 of 4 vragen Percentage negatieve ervaringen ligt tussen de 3% en 9% op de overdracht-items Evaluatiescore >> 80% geeft ‘8 of hoger’

Conclusies Ketenzorg vraagt om een goede definitie; wat neem je wel en niet mee….. Ketenzorg (in ons geval de samenwerking tussen partners in de spoedzorg) is voor patiënten vaak onzichtbaar en daardoor lastig te operationaliseren en te meten Kwaliteit van de keten spoedzorg lijkt voor veel patiënten ondergeschikt aan de zorg die door de ketenpartners zelf wordt verleend