De kracht van de ervaring Mevrouw drs. D.M.J.J. Monissen Raad van Bestuur Agis Zorgverzekeringen
Waarom klantervaringen Agis vertegenwoordigt haar klanten Agis wil haar klanten inzicht geven in kwaliteit Klantervaringen, mits objectief gemeten, geven inzicht in kwaliteit Toont verschillen tussen zorgverleners en –aanbieders en Brengt gesprek op gang klantervaringen in de zorg
Historie In 2003 op zoek naar valide instrument om ervaringen te meten CAHPS in Amerika bleek aan die eis te voldoen Vertaling naar Nederlandse markt noodzakelijk 2003 – 2007 ontwikkeling vragenlijsten en organisatie Instrument geeft inzicht in kwaliteit van zorg en biedt informatie voor de klant klantervaringen in de zorg
Het veld, de rollen en verantwoordelijkheden inspectie koepels NZa overheid AGIS verpleeghuis ZBC’s huisarts ziekenhuis NPCF ZN Klant klantervaringen in de zorg
Groepsbehandeling na nieuwe heup Zat u in een programma waardoor u met een groep patiënten werd opgenomen/ geopereerd en behandeld? klantervaringen in de zorg
klantervaringen in de zorg
Afstemming tussen zorgverleners over diabetes Hoe vaak in de afgelopen 12 maanden heeft uw huisarts de zorg die aan u is verleend afgestemd op de zorg die u van andere zorgverleners kreeg? klantervaringen in de zorg
klantervaringen in de zorg
Randvoorwaarden en resultaat bij inkoop van zorg Afspreken verbeterpotentieel op CQ uitkomsten per aanbieder Afspreken percentage van het tarief dat gekoppeld is aan CQ uitkomsten Toepassen op uitbetaling prijs per patiënt per jaar aan zorgverlener We willen onze klanten laten zien wat wij belangrijk vinden bij de inkoop van zorg klantervaringen in de zorg
CQ uitkomsten gebruiken bij diabetes Agis sluit Diagis kwaliteitscontracten sinds 2005 (diabetes) Prijs per patiënt per jaar Klantervaringen CQ diabetes Thema: afstemming in de keten Diagis zorgverleners laten betere klantervaringen zien op het thema ‘afstemming in de keten’, dan niet Diagis zorgverleners Hoger tarief per patiënt klantervaringen in de zorg
Hoe te gebruiken bij ziekenhuizen Eerste meting 16 Agis ziekenhuizen Terugkoppeling aan bestuur Terugkoppeling aan medisch specialisten Extra analyses op subdoelgroepen Verbetertrajecten gestart (eventueel zorgvernieuwingsgelden) Tweede meting Aangevuld met openbaarmaking op website voor onze klanten klantervaringen in de zorg
Informatie aan verzekerden op 24 april 2007 met namen van ziekenhuizen op website Agis thema ziekenhuisnummer 4 6 7 11 12 14 16 20 23 24 25 30 37 40 44 45 communicatie met verpleegkundige ** * communicatie met arts informatie bij ontslag *** informatie over nieuw geneesmiddel pijnbeheersing fysieke omgeving verpleegkundige diensten Dit is de super gecomprimeerde weergave van de resultaten van de CQ-Index 2005. Deze tabel gaat door het leven als de sterrentabel. Dit jaar hebben wij, Menzis, DeltaLloyd en VGZ een nieuw onderzoek uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn afgelopen week opgeleverd. Hier dus nog even de ‘oude’ resultaten. Per thema staat per ziekenhuis aangegeven, of het ziekenhuis gemiddeld, boven gemiddeld, of onder gemiddeld scoort. *** en groen is boven gemiddeld, * en rood is onder gemiddeld, rest is niet ingekleurd (of in dit geval donkerblauw. In het onderzoek van dit jaar hebben 4 verzekeraars voor 47 ziekenhuizen het onderzoek laten uitvoeren. We gebruiken de resultaten al in de gesprekken met de zorgaanbieders. Kunnen we de resultaten bv opnemen op de ‘ziekenhuissite’ van Agis? Welke gevolgen zou de publicatie hebben voor Zorgaanbieders Consumenten zorgverzekeraars klantervaringen in de zorg
Communicatie op website Agis Ziekenhuizen algemeen: 24 april 2007 Meer informatie CQ-algemeen communiceerbaar maken Vervangende heupen en knieën Staaroperaties Diabetes eerste lijn Fysiotherapie Farmacie Farmaceutische diensten Planning binnenkort op de website: www.agisweb.nl klantervaringen in de zorg
Missie Agis Agis is een ondernemende zorgverzekeraar. Wij zijn een vertegenwoordiger en gids voor onze klanten. Hun belang is onze drijfveer. Voor onze zorgaanbieders zijn we een betrouwbare partner. Samen met hen verzekeren we onze klanten de toegang tot op maat gesneden zorg van een goede kwaliteit. klantervaringen in de zorg