De kracht van de ervaring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OverEindse dagen 2013 Venetië, 17 april 2013 Jan Harm Zwaveling
Advertisements

2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Innovatieroutes in de Zorg
Kennispoort Verloskunde 2009
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ondernemen in de praktijk
CVA-zorgketen Leeuwarden
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
Nut en noodzaak van het Patiënten Portal Drs. J.J. Baardman, teammanager NPCF Utrecht, 19 november 2007.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Verwachtingen van consumentenorganisaties Bijeenkomst Meten van klantervaringen in de zorg Iris van Bennekom Directeur NPCF 24 april 2007.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Fuseren, samenwerken en concurreren
Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!…..
Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Q koorts in Herpen bewonersavond
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Coördinatoren bijeenkomst 11 april 2013
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
Welkom bij het symposium Medicatieoverdracht & LSP!
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
INDEPENDER De gebruikswaarde van de CQ-index voor Independer 24 april 2007.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Bekostiging eerstelijnszorg 22 november 2012 Wilna Wind algemeen directeur Samen de zorg beter maken.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Thema visitaties 2008 Frank Hopstaken Toezicht en handhaving.
Velzel & Partners making complexity work Bekostigingssystemen voor belonen van gezondheidswinst.
Palliatieve zorg thuis
Hoe scoort het curatieve zorgstelsel in een land in 2013
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Visie informatievoorziening
1 DE MANTELZORGER ALS ACTIEVE PARTICIPANT Mr Elisabeth van Oostrum 15 januari 2015.
Oude zorg, nieuwe zorg E-health en de Zorgverzekeringswet Walter H. Salzmann Rotterdam, 12 maart 2007.
Actueel Medicatie Overzicht
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Zeggenschap voor zorgvragers
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Van aanbodmanagement naar populatiemanagement
De Coöperatie als bindende factor
De waarde van Zorgkaart Nederland
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Financiering van het zorgstelsel
Financiering van het zorgstelsel
Transcript van de presentatie:

De kracht van de ervaring Mevrouw drs. D.M.J.J. Monissen Raad van Bestuur Agis Zorgverzekeringen

Waarom klantervaringen Agis vertegenwoordigt haar klanten Agis wil haar klanten inzicht geven in kwaliteit Klantervaringen, mits objectief gemeten, geven inzicht in kwaliteit Toont verschillen tussen zorgverleners en –aanbieders en Brengt gesprek op gang klantervaringen in de zorg

Historie In 2003 op zoek naar valide instrument om ervaringen te meten CAHPS in Amerika bleek aan die eis te voldoen Vertaling naar Nederlandse markt noodzakelijk 2003 – 2007 ontwikkeling vragenlijsten en organisatie Instrument geeft inzicht in kwaliteit van zorg en biedt informatie voor de klant klantervaringen in de zorg

Het veld, de rollen en verantwoordelijkheden inspectie koepels NZa overheid AGIS verpleeghuis ZBC’s huisarts ziekenhuis NPCF ZN Klant klantervaringen in de zorg

Groepsbehandeling na nieuwe heup Zat u in een programma waardoor u met een groep patiënten werd opgenomen/ geopereerd en behandeld? klantervaringen in de zorg

klantervaringen in de zorg

Afstemming tussen zorgverleners over diabetes Hoe vaak in de afgelopen 12 maanden heeft uw huisarts de zorg die aan u is verleend afgestemd op de zorg die u van andere zorgverleners kreeg? klantervaringen in de zorg

klantervaringen in de zorg

Randvoorwaarden en resultaat bij inkoop van zorg Afspreken verbeterpotentieel op CQ uitkomsten per aanbieder Afspreken percentage van het tarief dat gekoppeld is aan CQ uitkomsten Toepassen op uitbetaling prijs per patiënt per jaar aan zorgverlener We willen onze klanten laten zien wat wij belangrijk vinden bij de inkoop van zorg klantervaringen in de zorg

CQ uitkomsten gebruiken bij diabetes Agis sluit Diagis kwaliteitscontracten sinds 2005 (diabetes) Prijs per patiënt per jaar Klantervaringen CQ diabetes Thema: afstemming in de keten Diagis zorgverleners laten betere klantervaringen zien op het thema ‘afstemming in de keten’, dan niet Diagis zorgverleners Hoger tarief per patiënt klantervaringen in de zorg

Hoe te gebruiken bij ziekenhuizen Eerste meting 16 Agis ziekenhuizen Terugkoppeling aan bestuur Terugkoppeling aan medisch specialisten Extra analyses op subdoelgroepen Verbetertrajecten gestart (eventueel zorgvernieuwingsgelden) Tweede meting Aangevuld met openbaarmaking op website voor onze klanten klantervaringen in de zorg

Informatie aan verzekerden op 24 april 2007 met namen van ziekenhuizen op website Agis thema ziekenhuisnummer 4 6 7 11 12 14 16 20 23 24 25 30 37 40 44 45 communicatie met verpleegkundige ** * communicatie met arts informatie bij ontslag *** informatie over nieuw geneesmiddel pijnbeheersing fysieke omgeving verpleegkundige diensten Dit is de super gecomprimeerde weergave van de resultaten van de CQ-Index 2005. Deze tabel gaat door het leven als de sterrentabel. Dit jaar hebben wij, Menzis, DeltaLloyd en VGZ een nieuw onderzoek uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn afgelopen week opgeleverd. Hier dus nog even de ‘oude’ resultaten. Per thema staat per ziekenhuis aangegeven, of het ziekenhuis gemiddeld, boven gemiddeld, of onder gemiddeld scoort. *** en groen is boven gemiddeld, * en rood is onder gemiddeld, rest is niet ingekleurd (of in dit geval donkerblauw. In het onderzoek van dit jaar hebben 4 verzekeraars voor 47 ziekenhuizen het onderzoek laten uitvoeren. We gebruiken de resultaten al in de gesprekken met de zorgaanbieders. Kunnen we de resultaten bv opnemen op de ‘ziekenhuissite’ van Agis? Welke gevolgen zou de publicatie hebben voor Zorgaanbieders Consumenten zorgverzekeraars klantervaringen in de zorg

Communicatie op website Agis Ziekenhuizen algemeen: 24 april 2007 Meer informatie CQ-algemeen communiceerbaar maken Vervangende heupen en knieën Staaroperaties Diabetes eerste lijn Fysiotherapie Farmacie Farmaceutische diensten Planning binnenkort op de website: www.agisweb.nl klantervaringen in de zorg

Missie Agis Agis is een ondernemende zorgverzekeraar. Wij zijn een vertegenwoordiger en gids voor onze klanten. Hun belang is onze drijfveer. Voor onze zorgaanbieders zijn we een betrouwbare partner. Samen met hen verzekeren we onze klanten de toegang tot op maat gesneden zorg van een goede kwaliteit. klantervaringen in de zorg