CQI meetinstrumenten: achtergronden en instrumentontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Kennispoort Verloskunde 2009
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Zorgprogramma’s in Houten
Dit is de Nivel titeldia. Geen tekst toevoegen.
Kwaliteit is ook kwantiteit
De CQ-index in vogelvlucht
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Onderzoekersforum CQ-index
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
24 april 2007 Klantervaring telt ANBO voor 50-plussers.
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Ment Gillissen. Opdracht aan PGOsupport Professionaliseren van het verzamelen en inbrengen van cliëntvoorkeuren bij professionele standaarden Zodat de.
‘Geef uw team vleugels’
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
Informatiebehoeften van patiënten met kanker
Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Handen in Een Oebele Herder Waarom ? Onbetaalbaarheid Overregulering Veel bestuurlijke drukte Disbalans private en publieke verantwoordelijkheid.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Patient Reported Outcome Measures
Huisartsenzorg & integrale zorg
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
English and IPC How to teach content through English.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Evidence-Based Medicine
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
De taaltaak
ZorgkaartNederland.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

CQI meetinstrumenten: achtergronden en instrumentontwikkeling Herman Sixma Rotterdam - 24 april 2007

Opbouw presentatie Achtergronden CQI meetinstrumenten Doelstelling CQI meetinstrumenten Het ontwikkeltraject - constructie - psychometrische test - test op discriminerend vermogen - vaststelling meetinstrument Afsluitende opmerkingen

Bouwsteen 1: de QUOTE meetinstrumenten QUality Of care Through the patient’s Eyes Vragenlijsten met algemene en aandoening- en/of sectorspecifieke kwaliteitsaspecten, waarbij gevraagd wordt naar: Belang van kwaliteitsaspecten Ervaring (wordt aan verwachtingen voldaan?) Verbeterpunten: ervaring x belang

Voorbeelden van QUOTE’s en QUOTE Look-a-likes Benchmark thuiszorg Kwaliteit van zorg epilepsie Ziekenhuis Vergelijkings Systeem Benchmark zorgkantoren Kwaliteit prestaties RIO’s Kwaliteit van zorg verstandelijk gehandicapten QUOTE Diabetes QUOTE Astma / COPD QUOTE Reuma QUOTE Staar QUOTE HIV QUOTE IBD QUOTE borstkanker QUOTE angst en depressie QUOTE fysiotherapie QUOTE huisartsen QUOTE ouderen QUOTE ergotherapie QUOTE lich. Gehandicapten QUOTE TBC

Bouwsteen 2: de CAHPS meetinstrumenten Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems Vragenlijsten met vooral algemene kwaliteits-aspecten waarbij gevraagd wordt naar: Ervaring (wordt aan verwachtingen voldaan) Problemen met toegankelijkheid Algemeen rapportcijfer Protocollen voor steekproeftrekking, data-verzameling, analyse en rapportage

CAHPS-instrumenten Please answer the questions in this survey about this stay at [FACILITY NAME]. Do not include any other hospital stay in your answers.   YOUR CARE FROM NURSES 1. During this hospital stay, how often did nurses treat you with courtesy and respect 1 Never 2 Sometimes 3 Usually 4 Always   4. Before giving you the medicine, did hospital staff describe possible side effects in a way you could understand? 1 Yes 2 No 5. Using any number from 0 to 10 where 0 is the worst possible care and 10 is the best possible care, what number would you give the care you got from all the nurses who treated you? 0 0 Worst possible nursing 1 1 care 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 9 9 10 10 Best possible nursing care

CAHPS + QUOTE = CQ Index Antwoordsystematiek van CAHPS Layout van CAHPS Protocollen van CAHPS Aandoening-/sectorspecifieke verdieping van QUOTE Belangvragen van QUOTE Verbeterscores van QUOTE

CQI-meetinstrumenten In voor- bereiding Constructie 1e test 2e test Gereed zorg en zorgverzekering   fysiotherapie staaroperaties heup/knieoperaties diabetes ketenzorg VV&T gehandicaptenzorg ambulante + 1e lijns GGZ maagmiddelen huisartsenzorg eerstelijnszorg farmacie geboortezorg ziekenhuisopname mammacare reuma ketenzorg rughernia spataderzorg

CQI meetinstrumenten dienen publieke en private doelen Keuze-informatie Kwaliteits-informatie Verbeter-informatie Zorginkoop-informatie Toezichts-informatie Monitor-informatie Consumenten  Patiënten/cliënten  Zorgaanbieders  Verzekeraars  IGZ / NMa  Overheid 

Verbeterpunten heup-/knieoperaties

Bereikbaarheid/bejegening in huisartspraktijk 2,5 2,7 2,9 3,1 3,3 3,5 3,7 3,9 15 (63) 20 (40) 22 (71) 19 (49) 1 (102) 10 (210) 23 (63) 3 (397) 11 (81) 8 (218) 13 (128) 6 (106) 12 (123) 2 (130) 4 (110) 7 (399) 9 (118) netwerk diabeteszorg (aantal patiënten) gem. score *** * Bron: Rupp e.a., Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, 2006

Ontwikkeltraject CQI meet-instrumenten Ontwikkeling vragenlijsten (duurkent publiek/private financiering: ZonMw VWS Verzekeraars Collectebusfondsen Metingen hebben private financiering: Zorgaanbieders

1. Idee voor ontwikkeling CQ Index 2. Opstellen plan voor ontwikkeling 3. Aan-vragen subsidie 4. Start ontwikkel-project 5. Constructie meetinstru- ment 7. Test Psychometrie en discriminerend vermogen 6. Data-verzameling (en) 8. Rapportage bevindingen 9. Nieuwe CQ Index Afstemming met CKZ ontwikkel-programma Privaat ontwikkelproject: Advies WAR over onderzoeksplan Advies WAR aan onderzoekers over conceptlijst Toets WAR van rapport en herzien instrument; advies WAR aan bestuur CKZ Vaststelling instrument + rapport door CKZ Publiek ontwikkelproject: toets onderzoeksplan door WAR

1. Idee voor ontwikkeling CQ Index 2. Opstellen plan voor ontwikkeling 3. Aan-vragen subsidie 4. Start ontwikkel-project 5. Constructie meetinstru- ment 7. Test Psychometrie en discriminerend vermogen 6. Data-verzameling (en) 8. Rapportage bevindingen 9. Nieuwe CQ Index Afstemming met CKZ ontwikkel-programma Privaat ontwikkelproject: Advies WAR over onderzoeksplan Advies WAR aan onderzoekers over conceptlijst Toets WAR van rapport en herzien instrument; advies WAR aan bestuur CKZ Vaststelling instrument + rapport door CKZ Publiek ontwikkelproject: toets onderzoeksplan door WAR

Constructie CQI meetinstrument Focusgroepgesprekken met gebruikers (evt. aangevuld met diepte-interviews) Literatuurstudie, inclusief bestudering bestaande vragenlijsten Begeleidingscommissie / klankbordgroep Commentaar aanbieders, zorginkoop-teams, verzekeraars, patiënten- en cliëntenorganisaties

1. Idee voor ontwikkeling CQ Index 2. Opstellen plan voor ontwikkeling 3. Aan-vragen subsidie 4. Start ontwikkel-project 5. Constructie meetinstru- ment 7. Test Psychometrie en discriminerend vermogen 6. Data-verzameling (en) 8. Rapportage bevindingen 9. Nieuwe CQ Index Afstemming met CKZ ontwikkel-programma Privaat ontwikkelproject: Advies WAR over onderzoeksplan Advies WAR aan onderzoekers over conceptlijst Toets WAR van rapport en herzien instrument; advies WAR aan bestuur CKZ Vaststelling instrument + rapport door CKZ Publiek ontwikkelproject: toets onderzoeksplan door WAR

Dataverzameling Steekproeftrekking op basis van protocol, afgestemd op doelgroep Dataverzameling (vragenlijsten / interviews) afgestemd op doelgroep - Data-entry op basis van protocol (inclusief controles)

1. Idee voor ontwikkeling CQ Index 2. Opstellen plan voor ontwikkeling 3. Aan-vragen subsidie 4. Start ontwikkel-project 5. Constructie meetinstru- ment 7. Test: cognitief psychometrisch + discriminerend vermogen 6. Data-verzameling (en) 8. Rapportage bevindingen 9. Nieuwe CQ Index Afstemming met CKZ ontwikkel-programma Privaat ontwikkelproject: Advies WAR over onderzoeksplan Advies WAR aan onderzoekers over conceptlijst Toets WAR van rapport en herzien instrument; advies WAR aan bestuur CKZ Vaststelling instrument + rapport door CKZ Publiek ontwikkelproject: toets onderzoeksplan door WAR

Test 1: Cognitieve test (N = ca. 10 per deelgroep) Doel: kleinschalig uittesten van het meetinstrument op bruikbaarheid en begrijpelijkheid Methode: - Schriftelijk + commentaar - Mondeling (telefonisch / face-to-face) - Groepsbijeenkomst

Test 2: Psychometrisch onderzoek (N = circa 400) 1. Item + inter-item analyse: - missing values (< 10%) - scheefheid verdeling (< 90%) - correlaties (bij voorkeur <.70) 2. Factoranalyse - exploratief + evt. confirmatief (factorlading < .40) 3. Betrouwbaarheidsanalyse - Cronbach’s α < .70

Test 3: Discriminerend vermogen ( N = minimaal 200 per eenheid ) Data niet onafhankelijk: hiërarchische structuur: cliënten gegroepeerd binnen organisaties/instellingen Multi-level analyse (in MLwiN ) Doel: - Kijken of de vragenlijst verschillen tussen instellingen weer kan geven - Correctie voor patient- en netwerk- kenmerken: casemix adjustment

1. Idee voor ontwikkeling CQ Index 2. Opstellen plan voor ontwikkeling 3. Aan-vragen subsidie 4. Start ontwikkel-project 5. Constructie meetinstru- ment 7. Test Psychometrie en discriminerend vermogen 6. Data-verzameling (en) 8. Rapportage bevindingen 9. Nieuwe CQ Index Afstemming met CKZ ontwikkel-programma Privaat ontwikkelproject: Advies WAR over onderzoeksplan Advies WAR aan onderzoekers over conceptlijst Toets WAR van rapport en herzien instrument; advies WAR aan bestuur CKZ Vaststelling instrument + rapport door CKZ Publiek ontwikkelproject: toets onderzoeksplan door WAR

CQI meetinstrumenten richten zich op : “…het meten en publiceren van de ervaringen van klanten met de (gezondheids)zorg volgens een landelijke meetstandaard: de CQ-Index. Dit resulteert in openbare, relevante, valide en vergelijkbare informatie over klantervaringen in de zorg…”

CQI meetinstrumenten: zijn vooral zinvol bij toepassing in relatief grootschalig (vergelijkend) onderzoek; kunnen worden opgevat als ‘thermometer’; zijn minder geschikt voor toepassing bij bepaalde ‘specifieke’ doelgroepen (bijv. kleine eenheden) kunnen worden gecombineerd met (kwalitatief) verdiepend onderzoek

Contactgegevens Herman J. Sixma NIVEL Postbus 1568 3500 BN Utrecht tel: 030 2 729 710 E-mail: h.sixma@nivel.nl www.nivel.nl