Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
VZVZ-informatiedag 13 juni 2013 Hans Erik van Helsdingen
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Financiering van innovatieve zorg
Kennispoort Verloskunde 2009
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Zorgprogramma’s in Houten
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
De CQ-index in vogelvlucht
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
Onderzoekersforum CQ-index
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Transparantie en het Aanbestedingsrecht
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Achmea/Agis en CVA ketenzorg
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Velzel & Partners making complexity work Bekostigingssystemen voor belonen van gezondheidswinst.
Kennis is macht? De rol van informatie
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Langer doorwerken door oudere werknemers
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Evaluatie . Duurzame Zorg Academische Werkplaats Limburg
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Beleidsinformatie Jeugd
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Koppeling VTE – processen Toelichting bij SOBO-nota 25 juni 2014.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Contracteren wat is uw beste keuze?. Welke opties heb ik? Contracteren Niet-contracteren Contracteren onder voorwaarden Eigen overeenkomst.
Ruimte voor verpleeghuizen
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Invloed van patiënt- en praktijkkenmerken op kwaliteitsindicatoren voor diabetes mellitus in de huisartsenpraktijk Dr. Mark Nielen Dr. Joke Korevaar Dr.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009 Het gebruik van de CQ index bij het vergelijken van de prestaties en efficiency van zorgaanbieders Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009

Inhoud Het combineren van kosten, kwaliteit en uitkomsten in één maat: efficiency Het gebruik van de CQ index door Agis en Achmea bij de zorginkoop Toekomstplannen

Wie presteert het beste? Aanbieder A B C D Kosten / behandeling € 400 € 450 € 500 € 700 Totaal oordeel kwaliteit (door patiënt, CQI) 6 7 8 Verbetering in ervaren gezondheid (SF-36, afgenomen voor en na behandeling) 1 2 3

Efficiency indicatoren bieden mogelijke oplossing Groeiend aantal indicatoren voor kosten, uitkomsten en kwaliteit van zorg Dilemma bij zorginkoop: Hoe deze indicatoren te wegen bij vergelijken prestaties van zorgaanbieders? Hoeveel extra wil ik betalen voor betere kwaliteit? Mogelijke oplossing: “Efficiency” raamwerk “Efficiency” concept sterk verankerd in wetenschappelijke literatuur (onderzoek vanaf ca 1930-heden, ook specifiek voor gezondheidszorg) Recente belangstelling voor het concept vanuit Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) in de VS

Wat is efficiency? Efficiency = meet de relatie tussen inputs en outputs Outputs = product(en) geleverd door zorgaanbieder Inputs = middelen benodigd om dit (deze) product(en) te produceren Aanbieder A is efficiënter dan aanbieder B als: A meer outputs dan B produceert bij gelijke inputs, of A minder inputs nodig heeft dan B om gelijke outputs te realiseren Praktijk: outputs en inputs kunnen op veel verschillende manieren worden gemeten, daarom grote verscheidenheid aan efficiency indicatoren

Efficiency in de zorg: Overzicht en Typologie Literatuuronderzoek (Hussey, De Vries et al, HSR 2009): 250 efficiency indicatoren, beschreven in 158 artikelen (alleen VS) tussen 1990 en 2005 Typologie op basis van drie niveaus: Perspectief: Wie evalueert de efficiency van welke entiteit en met welk doel? Outputs: Welk soort “product” wordt geëvalueerd? Inputs: Welke middelen worden gebruikt voor de productie van de output? Verrassend genoeg ontbreekt kwaliteit in vrijwel alle indicatoren, terwijl dit conceptueel gezien wel een onderdeel van het product van een zorgaanbieder is

Inhoud Het combineren van kosten, kwaliteit en uitkomsten in één maat: efficiency Het gebruik van de CQ index door Agis en Achmea bij de zorginkoop Toekomstplannen

Gebruik CQI door Agis en Achmea Sinds de fusie trekken Achmea en Agis samen op mbt CQI: Delen van kennis en kwaliteiten: Kennis delen is kennis vermenigvuldigen. Proces optimalisatie (intern/ extern) Delen van data (bench mark, referentie) Overeenkomsten Patiënt staat centraal Duurzame zorg Verschillen in visie: Agis vs Achmea Regiobenadering vs collectiviteiten Sturing via 1e lijn vs keuzevrijheid Verschillen in fasering: Agis vs Achmea Agis is heeft de implementatie van kwaliteitsinformatie (o.a. CQ-index) in zorginkoop al verder vormgegeven

Huidige stand van zaken Agis: CQI speelt rol naast andere kwaliteitsindicatoren Diagis: Bonus (max 3%) op basis van specifieke CQI vragen voor diabetes Fysiotherapie (presentatie Niels) Benchmark ziekenhuizen en GGZ Altijd terugkoppeling van CQI resultaten naar zorgaanbieders Achmea: Resultaten naar inkoopteams, (nog) niet naar zorgaanbieders Ontwikkeling beleid en tools voor gebruik CQI

Valkuilen/knelpunten bij gebruik CQI Hoe de CQI resultaten te vertalen naar het inkoopbeleid Prestatiebeloning Selectieve contractering Verbetering zorgproces Soms scepsis bij inkoopteams door onbekendheid, vooroordelen en lengte vragenlijst Soms te kleine aantallen in steekproef (heup/knie, cataract), daardoor probleem bij benchmarken Ziekenhuizen dreigen met rechtszaken als niet gecorrigeerd wordt voor etniciteit Het is moeilijk CQI resultaten uit te leggen (discussie wordt snel technisch) Soms beperkt differentiërend vermogen + lengte vragenlijst (interne kritiek) Kosten (liggen nu grotendeels bij verzekeraar, terwijl vele organisaties van de data gebruik kunnen maken)

Mogelijke verbeteringen Snellere doorlooptijd: Resultaten mbt 2008 moeten halverwege 2009 beschikbaar zijn voor inkoopbeleid 2010 Lagere kosten (met name als met veel aanbieders wordt gecontracteerd) On-line afnemen vragenlijst Stiptheid (correctheid resultaten en datum oplevering) Uitzetten vragenlijst dichter bij zorgproces (afnemen in ziekenhuis) Informatiemateriaal om instrument helder/eenvoudig uit te leggen Meer onderzoek naar resultaten van kwaliteitsverbeteringsinitiatieven n.a.v. CQI

Inhoud Het combineren van kosten, kwaliteit en uitkomsten in één maat: efficiency Het gebruik van de CQ index door Agis en Achmea bij de zorginkoop Toekomstplannen

Vergelijken efficiency van diabetes zorg Gezamenlijk project Achmea en Agis Doel: Vergelijken kosten, uitkomsten en kwaliteit van diabeteszorg op regionaal niveau Koppeling/analyse van data op individueel niveau door extern bureau Schatten kostenfunctie: Kosten = f(behandeling, kwaliteit, case-mix, uitkomsten) Ontwikkelen efficiency indicatoren waarin kwaliteit van zorg is opgenomen