Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie Procedure naar het VO
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Informatieavond.
BattleBots The school battle.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Welkom MAS
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Waar staan we nu?.
Landbouwbreed Floracollege.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Overzicht bespreekpunten
Intersectoraal Klas 3.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Welkom.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Wie zijn wij:.
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Van vmbo-2 naar vmbo-3 en de mogelijkheden na het vmbo
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Competentie gericht onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Johan de Witt College Den Haag
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Transcript van de presentatie:

Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO Welkom Fundeon: Dirk Koele Adviseur Opleidingsbeleid

Inhoud van deze Workshop Ervaringen Competentie gericht leren in mbo Werkplekken structuur door ontwikkelen naar competentie gericht leren. Het veranderen van de taak en competenties van de docent. Hoe communiceren we met de leermeesters in de bedrijven.

Competentie gericht opleiden in MBO In opdracht van ministerie Nu enige tijd bezig met ontwikkeling en invoering Uitstel experimenteerfase van 2008 tot 2010

Ervaringen competentie gericht onderwijs MBO Opdracht Schrijf 2 positieve dingen over competentie gericht onderwijs op een post- it blaadje. Schrijf 2 negatieve op een ander blaadje.

Ervaringen Het begint te werken op sommige plaatsen. Tempo differentiatie Leerlingen meer zelfstandig Leerlingen plannen beter Leerlingen werken meer samen Leerlingen gemotiveerder

Ervaringen Betere aansluiting theorie praktijk vooral in de bol opleidingen. Praktijk is sturend.

Niet alles is positief Veel negatieve media aandacht. Leerlingen worden te vrij gelaten. Leerlingen moeten zelf veel uitzoeken. Leerlingen zijn te veel vrij. Leerlingen krijgen te weinig begeleiding. Leerlingen krijgen geen klassikale uitleg meer Waarom moet het nu anders. Men heeft geen zin in verandering

Wat kan beter Meer inzet op begeleiding, het is geen bezuinigingsmaatregel. Klassikaal of in groepen workshops. Leerlingen begeleiden tijdens zelfstandig werken. Leerlingen elkaar laten helpen, voortgezet helpt primair. Dit past ook goed in kader van de beroepstaak werkorganisatie. Niet te snel willen veranderen. Geen oude schoenen weggooien voor je goede nieuwe hebt.

Competentie gericht onderwijs op het VMBO VMBO is voorbereidend onderwijs op competentie gericht onderwijs op het MBO overdracht en communicatie wordt daarin steeds belangrijker. SLO heeft een concept ontwikkeld waarmee competentie gericht leren op het VMBO vorm gegeven kan worden.

Uitgangspunten competentiegericht leren in het VMBO Hele taak benadering Samenhang tussen kennis, vaardigheden, houdingen en persoonlijkheidsontwikkeling Integratie eindtermen uit beroepsgerichte en algemene vakken. Leren in realistische situaties

Uitgangspunten competentiegericht leren in het VMBO De leerlingen leren actief Uiteenlopende werkvormen, zowel individueel als in groepen. De leerlingen organiseren zelf, met begeleiding van de docent het leerproces. Dat betekent dat: de leerling zelf het tempo en de inhoud bepaalt; de leerling zelf zijn leerresultaten bijhoudt. Het aanbod van leerstof staat in dienst van de ontwikkeling van de competentie.

Werkplekken structuur ontwikkelen naar competentie gericht Wat doen we al in de werkplekken structuur: Geen klassikaal onderwijs meer. Zelfstandig opdrachten uitvoeren. Een leerling voor planning en voortgang bewaking. De ene leerling helpt de ander. Enz.

Werkplekken structuur door ontwikkelen naar competentie gericht Wat doen we nog niet in de werkplekken structuur: Een persoonlijk opleidingsplan POP 6 wekelijks pop- gesprekken verantwoording voortgang. Leerling heeft eigen planning deze wordt bewaakt in de pop gesprekken Lesrooster vakken integreren. workshops plannen. Afstemming tussen binnen- en buiten schools leren. De leerling zelf de opdracht laten bedenken of ontwerpen in afstemming met de omgeving.

Overzicht van de proefscholen Burgemeester Harmsmaschool (Gorredijk), afdeling Techniek Breed, Johan de Witt College (Den Haag), afdeling Techniek Breed, Hooghuis Lyceum (Oss), afdeling Verzorging, Calvijn College (Krabbendijke), afdeling Bouwtechniek, Oranje Nassau College (Zoetermeer), sector Zorg & Welzijn. AOC-Oost (Enschede), sector Groen,

Wat veranderd competentie gericht onderwijs voor de docenten De rol van de begeleider is binnen en buiten het leerproces mentor en personal coach. verschillende rollen faciliteert de leerling op het gebied van leren, reflecteren, zoeken van oplossingen, positief stimuleren van gedrag.

Wat veranderd competentie gericht onderwijs voor de docenten. Opdracht Welke competenties denkt u als docent nodig te hebben. Beoordeel uw eigen competenties in uw taak als docent.

Dvd Leermeester Door meesterschap naar vakmanschap Klik hier om de DVD te starten

Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO Vragen? Einde Meer informatie kunt u vinden op de website www. SLO.nl