Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege
Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen cursus Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 en 2 Voorbereiding volgende week
Doelstellingen vandaag Beeld hebben van vakgebied marketing; Aanpak cursus weten
Studiewijzer Motivatie Aanpak Toetsing Studieplanner
De aanpak Basis is zelfstudie Praktijk erbij betrekken Toewerken naar marketingplan
Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan van marketing
Marketing Marketing is een verzameling activiteiten die erop gericht is ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en
Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht
Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht Verkopersmarkt Kopersmarkt
Nieuwe ontwikkelingen Socio-marketingconcept –winst door sociale verantwoordelijkheid Relatieconcept –winst door bestendige relaties
Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap