Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Advertisements

Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Ondernemen in de praktijk
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
Welkom. Debriefing -Doelgroep -Ondersteuning -Locaties -Opdrachten.
College 1 Bedrijfsethiek.
Een startersgids voor innovatie
Delta/DMH, een onzichtbare betrokkene.
ANALYSE AALYSE Te veel zwerfjongeren, te weinig opvangplekken en nog steeds wordt de gehele capaciteit niet benut.
Normen en waarden & “wie zijn je maten?
Inleiding in de Marketing
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Beperking van subjectiviteit
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
College 2 7 stappenplan.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Marketingcommunicatie en ethische kwesties
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
Marketingplanning en strategie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
1 TEKST 22 Individuele ethiek BLOK 7: ACTUELE DISCUSSIE OVER WAT GOED/FOUT IS IN HET GEDRAG VAN ORGANISATIES EN MEDEWERKERS Bv. Overheid: studieleenstelsel.
Nummer een. Waarom gaat het toch altijd om wie het beste is Kijkt iedereen altijd naar nummer één Is er iets dat ik niet snap Is er iets dat ik soms mis.
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Ethiek.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
College 2 7 stappenplan.
Spaar ze allemaal, want jou sparen ze niet! Mike Wolffgramm & Jesse Holle Klas: Blauw.
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Strategische Businesspartner
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Ethiek ,zorg en technologie
Het 7-stappenplan.
Aanspreken op verontrusting
Welkom Havo 5..
Beleid en regelgeving Les 1.
DEUGDELIJK BESTUUR IS NOODZAKELIJK!
Transcript van de presentatie:

Ethiek MK02 HEO-CE1

Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1

Vandaag Ethiek in de marketing Doelstellingen: –Wat is Business ethics –Ethiek en verantwoordelijkheden –Belang voor marketing aangeven MK02 HEO-CE1

Vragen? MK02 HEO-CE1

Ethiek en marketing KRO campagne MK02 HEO-CE1

Ethiek en marketing Serrano / Groninger museum MK02 HEO-CE1

Wat is ethiek? Ethiek: Wat kan en wat niet kan Meer dan wet/regels Persoonlijk MK02 HEO-CE1

Business ethics Persoonlijk Onderneming Bedrijfsleven Samenleving MK02 HEO-CE1

Business ethics Stappenplan (Van Luijk, om redelijk gewin): –Wat is het morele kernprobleem? –Wie zijn de betrokkenen? –Wie is/zijn moreel aanspreekbaar? –Welke informatie heb ik nodig? –Welke argumenten kunnen worden aangevoerd? –Wat is mijn conclusie? –Hoe voel ik mij nu? MK02 HEO-CE1

Business ethics Stappenplan (Van Luijk, om redelijk gewin): –Wat is het morele kernprobleem? –Wie zijn de betrokkenen? –Wie is/zijn moreel aanspreekbaar? –Welke informatie heb ik nodig? –Welke argumenten kunnen worden aangevoerd? –Wat is mijn conclusie? –Hoe voel ik mij nu? MK02 HEO-CE1

Business ethics Hoe voel ik mij nu? –Eens maar nooit weer –Zou ik dit in de krant willen hebben? –Durf ik de discussie aan met betrokkenen? MK02 HEO-CE1

Maatschappelijke verantwoordelijkheden Filantropisch Economisch Juridisch Ethisch MK02 HEO-CE1

Marketing en ethiek Normen en verwachtingen eigen onderneming Doelgroep (voldoen aan de behoeften van de klant) Maatschappelijk marketing concept MK02 HEO-CE1

Marketing en ethiek Maatschappelijk marketing concept Maximaliseren positieve effecten op de samenleving Lange termijn gericht In Nederlandse cultuur: –Nooit genoeg –Altijd verdacht MK02 HEO-CE1

Minicase Albert Heijn is innoverend en milieubewust en verkoopt Bintjes Bintjes zijn de bekendste en meest verkocht aardappelen Door hoogste opbengst per hectare goedkoop Blijkt: heel veel giftige pesticiden die milieu zwaar belasten en grondwater aantasten Milieugroepen spreken over gifpieper Wat moet AH doen? MK02 HEO-CE1

Samenvatting Ethiek –meer dan wet –persoonlijk Business Ethics –Beïnvloeding maatschappij, bedrijfsleven en onderneming Marketing en ethiek –Gedragscode/doelgroep –Maatschappelijk marketing concept MK02 HEO-CE1

Vragen? MK02 HEO-CE1

Voor volgende keer Agio case: –SWOT analyse –Confrontatie matrix MK02 HEO-CE1

Einde MK02 HEO-CE1

Einde MK02 HEO-CE1