Participatie en een Klantenraad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ziggo Challenge 2 Ziggo en de Open Samenleving De Nederlandse samenleving is een van de meest open samenlevingen ter wereld. Ziggo gelooft dat de kwaliteit,
Advertisements

Nederland participatieland?
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Sinds 1994 Bewonersplatform voor Utrechtse woonvraagstukken.
Website voor bewonerscommissies
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Huizen van de Wijk Winterconferentie Daniëlle Wijbrans 7 december 2011.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
netwerk organisatiebeheersing
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
ICT in een dynamische context
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Participatie en Portaal
Begeleidingsplannen GGZ
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Coachen Maandag 14 juni 2006.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Op weg naar een nieuwe toekomst HuurdersPlatform de Alliantie.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Burgerinitiatieven.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Social media presentatie
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
De werkwijze van de op hoofdlijnen. Regulier overleg met Woonpartners op directie niveau. Overleg met gemeenten en overige partijen in het werkgebied.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
WIL Wonen Integratie Leefbaarheid Yvette Koedijk: of 06 - Caroline Lindner of 06.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Meedenken & meedoen! Dialoog over participatie Contactavonden De Driehoek 2013 De Driehoek 2013: Meedenken en meedoen!
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Wat is coöperatief leren?
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
Huurdersadviesraad De Mandel.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Leefbaarheid in Hellendoorn
Wmo beleid in de Drechtsteden
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Uitkomst Quickscan Kampen
Transcript van de presentatie:

Participatie en een Klantenraad Bewonersadviesgroep Portaal Utrecht Trees van Haarst 9 mei 2012

Wat is participatie? Participatie betekent actieve deelname. Portaal richt zich op twee vormen van participatie: Activerende participatie: Klanten nemen actief deel aan verbeteringen in wijk en woning en activiteiten die de leefbaarheid bevorderen Beïnvloedende participatie: Beleid (producten en diensten van Portaal), wordt actief bij klanten getoetst en afgestemd op de inbreng van klanten.

Waarom Participatie? Als sociaal verhuurder streeft Portaal Utrecht naar producten en diensten gebaseerd op de wensen en ervaringen van haar huurders. De kwaliteit van de woning en woonomgeving neemt toe als Portaal hier samen met de huurders verantwoordelijkheid voor neemt.

Twee vraagstukken bij participatie Wij willen de mening van zoveel mogelijk verschillende huurders betrekken bij ons beleid. Maar: Wie is nog wie?  representativiteit Wie doet nog mee?  inzet

Einde vertegenwoordigende model?

Kenmerken vertegenwoordigende model Bewonerscommissie (BC) praat namens alle bewoners in complex met gebiedsadviseur Portaal. Een Huurdersbelangenvereniging (HBV) praat namens de BC’s met de directie van Portaal Steeds minder huurders willen meedoen in BC of HBV, maar wel op een andere manier.

Wanneer willen mensen participeren? Zoek aansluiting bij: Kennis Interesse Ervaring Initiatieven Tijdelijkheid Maar vergeet ook bestaande niet: BC’s Let op: Verwachtingsmanagement

Strategisch thema ondernemingsplan:

Uitgangspunten bij participatie: Gedeelde verantwoordelijkheid corporatie en bewoners Zoveel mogelijk verschillende bewoners betrekken bij beleid Iedereen mag meedoen Participatie speelt zich af op complex, wijk en regioniveau. Zo vroeg mogelijk betrekken van bewoners Verbinding tussen verschillende participatievormen en niveaus Verwachtingsmanagement

klanten betrekken bij beleidsontwikkeling Wat voor vraagstuk is het ? Op welk niveau speelt het zich af? Initiatief van bewoners? Korte termijn versus lange termijn betrokkenheid? Het antwoord bepaalt de participatievorm

Manieren van meedoen bij Portaal Alles is mogelijk. Maatwerk. Meest voorkomende: 36 Bewonerscommissies (BC) Beheergroepen Activiteitencommissies. Digitale portaal panel Sociale media Inhoudelijke tijdelijke Bewoners Adviesgroep (BAG) Portaal ondersteunt alle manieren

Participatievoorstel Optimale inzet van verschillende participatievormen die Portaal Utrecht gebruikt. Uitgangspunt zijn de verschillende niveaus van participatie: complex, wijk en regio. Vroegtijdig betrekken en raadplegen van bewoners Koppeling van vaste structurele bewonersgroepen zoals BC’s aan tijdelijke participatietrajecten. Open, transparant en managen verwachtingen

Nieuw: Behoefte aan een soort ‘klantenraad’ op regioniveau? Functie: Vaste gesprekspartner voor de directie van Portaal over de inzet van participatie en de uitvoering daarvan. Gespreksonderwerpen: Welke onderwerpen (gaan) er spelen op regionaal niveau. Wie kunnen het best bij dit onderwerp betrokken worden. Welke huurdersgroepen moet Portaal betrekken Welke participatievormen kunnen het best ingezet worden, Hoe is de uitvoering van de participatie-instrumenten en de vertaling in beleid en beleidsuitvoering geweest. Evaluatie Selectie op kwaliteit

Vragen aan de BAG 1 Vragen aan de BAG: Wat vindt de BAG van de uitgangspunten bij Participatie? Wat vindt de BAG van de manieren waarop Portaal bewoners nu betrekt bij de dingen die Portaal doet: Bewonerscommissies (BC’s), andere bewonersgroepen en beheergroepen? Digitale Portaal Panel? Inhoudelijke tijdelijke Bewoners Adviesgroepen (BAG’s)? Drie keer per jaar bijeenkomst met alle BC’s en de directie van Portaal?

Vragen aan de BAG 2 Bereikt Portaal met deze vormen voldoende verschillende bewoners? Kunnen alle onderwerpen die spelen goed aan bod komen ? Wat vindt de BAG van de verbinding tussen de niveaus waarop vraagstukken spelen: complex, wijk en regio? Wat vindt de BAG van de verbinding tussen de tijdelijke/losse en de structurele/vaste participatievormen? Welke participatievormen kunnen nog wat toevoegen aan de instrumenten die Portaal nu inzet? Aandachtspunten?