De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Huurdersadviesraad De Mandel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Huurdersadviesraad De Mandel."— Transcript van de presentatie:

1 Huurdersadviesraad De Mandel

2 De Mandel in cijfers Werkingsgebied in 30 verschillende gemeentes
4800 Huurwoningen en appartementen

3 Structuur van De Mandel
Directeur Dienst verhuring, verkoop en kredietverlening Dienst boekhouding Dienst gebouwenbeheer Dienst bouwprojecten Dienst tweezijdig

4 Tot 2004 geen communicatie met sociale huurders als klant
Probleemstelling Tot 2004 geen communicatie met sociale huurders als klant

5 Ontstaan dienst tweezijdig
: dienst als samenwerkingsverband met samenlevingsopbouw Sinds 2006: dienst tweezijdig is volwaardige dienst binnen de mandel Doel om de stem van de huurder luider en op een gestructureerde manier te laten weerklinken

6 Eerste fase 2003-2006 Grote tevredenheidsenquête
Communicatiebeleid op punt Ontwerp huurdersbrochures Brochure kandidaat-huurders Brochure nieuwe huurders Jaarlijkse brochure huurders Ontwerp Ziezo-brochure

7 Huurdersadviesraad Sinds 2008 ontstaan – ledenwerving Waarom?
Garantie om stem te laten horen Huurders = ervaringsdeskundigen Een duurzame relatie tussen huurders en de mandel Verantwoordelijk voor het ontwikkelen, bewaken en verbeteren van de dienstverlening

8 Werking huurdersadviesraad
1 thema per werkjaar Minimum 3 bijeenkomsten per jaar – in realiteit vaak 5 bijeenkomsten Advies door: Discussie binnen de groep Mening kennen van grotere groep huurders Bereiken van consensus

9 Raad van bestuur vs huurdersadviesraad
Advies mondeling toelichten aan raad van bestuur 2 maanden na advies volgt antwoord van raad van bestuur Raad van bestuur kan vragen stellen aan har Huurdersadviesraad wordt jaarlijks uitgenodigd op de algemene vergadering

10 adviezen 2009 - Herstellingenbeleid 2010 - Onthaalbeleid
Leefbaarheid evaluatie 2013 – advies nieuw kantoorgebouw 2014 – Communicatiebeleid, evaluatie brochures 2015 – Studie opzeg huurders 2016 – Reglement van inwendige orde 2017 – Verhuisbegeleidingsplan

11 Enkele RESULTATEN Resultaten na advies van de har Wijziging onthaal
Wijziging telefoniesysteem Een huisbewaarder werd aangesteld om toezicht te houden in wijken en appartementen Ontstaan noodnummer Openingsuren werden aangepast op vraag van HAR Reglement van inwendige orde

12 Meldpunten Naar aanleiding van het eerste advies – een 2e vorm van huurdersparticipatie 1 bewoner van 1 appartement is verantwoordelijk om meldingen over gemeenschappelijke delen door te geven aan de mandel Chaos inzake meldingen vermijden (vb. 1 iemand belt de onderhoudsfirma op om mee te delen dat lift defect is) Het meldpunt is voorzien van zout, lampen, … De meldpunten komen 3 keer per jaar samen om ervaringen uit te wisselen Heel concrete onderwerpen over de onmiddellijke omgeving

13 Daguitstappen HAR Jaarlijks organiseert de huurdersadviesraad een daguitstap Kennismaking andere SHM’s Kennismaking andere vormen van bewonersbetrokkenhe id

14 Winnaar beste praktijkprijs
9 jaar huurdersadviesraad De Mandel ziet bewoners als rechtstreekse betrokkenen die een meerwaarde betekenen in het beleid van de mandel

15 Voordelen vs nadelen HAR
Bijkomende kost Ontdekking van fouten Water in de wijn Voordelen Vertrouwenspersoon voor huurders Creatiever in communicatie Bijsturing fouten Nieuwe initiatieven via advies

16 bedankt 18/11/2017


Download ppt "Huurdersadviesraad De Mandel."

Verwante presentaties


Ads door Google