Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

“ZITTENBLIJVEN” EEN ZINVOLLE ONDERWIJSPRAKTIJK?
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
SAMEN TOT AAN DE MEET: Inspiratieboek
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Vroegtijdig doorstromen naar het 1ste leerjaar B: een op- of afrit?
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Cultuurparticipatie bij jongeren
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
John P. Kotter Harvard Business School
Project: Vrijwilligerswerk onder studenten Honoursprogramma Hogeschool Leiden
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Hoe bereid je lessen voor?
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Wisselstroom 24/02.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Kansarmoede in de kleuterschool
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Alternatieven voor zittenblijven
Cijfergegevens leerrecht
Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Drie richtinggevende vragen: 1
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans

Inleiding 2 vaststellingen: (1) Aantal zittenblijvers in Vlaanderen is één van de hoogste in Europa. In grootsteden zoals Antwerpen liggen deze cijfers nog hoger. Dit hoge aantal is problematisch om allerlei redenen. (2) In het Vlaamse onderwijs zien we tijdens het laatste decennium golf van uiteenlopende onderwijsvernieuwende initiatieven. Opmerkelijk: deze initiatieven leiden er niet toe dat aantal zittenblijvers daalt. Het onderdeel “implementatie op het niveau hoofd” houdt in dat het zittenblijven in kaart gebracht wordt. Wanneer blijven ze zitten? Wanneer we kijken naar cijfers per leerjaar zien we dat op het einde van het eerste leerjaar bijna 7% van de leerlingen zijn/haar jaar moet overdoen => ongeveer 1 leerling per klas

Inleiding Onderwijsvernieuwende initiatieven in scholen worden soms geïmplementeerd zonder dat het voor de betrokkenen duidelijk is waarom deze initiatieven zinvol zijn en waartoe ze dienen. Dit boek verzamelt bepaalde van deze initiatieven in een groter geheel en stelt ze ten dienste van één centraal vooropgesteld doel: een groep leerlingen samenhouden tot het einde van de rit = SAMEN TOT AAN DE MEET

Centrale uitgangspunten Vertrouwen in het beleidsvoerend vermogen van scholen Het implementatieproces is van iedereen Voldoende nascholingsmogelijkheden voor leerkrachten is essentieel Een implementatieplan moet gebaseerd zijn op ondubbelzinnige intenties

Raamwerk 3 onderliggende principes = fundamenten Samen uit, samen thuis Samen breed en diep leren Samen sterk Strategie = zittenblijven vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken Basisbouwstenen en additionele bouwstenen

Bouwstenen 6

Samen tot aan de meet realiseren op school In 4 implementatiefasen: Acties op niveau van het hoofd: problematisering van zittenblijven op school Acties op niveau van het hart: weerstanden ombuigen tot motivatie Acties op niveau van de handen: bouwstenen kiezen en uitvoeren Evaluatie: procesevaluatie en productevaluatie

1. HOOFD problematiseren van zittenblijven op school Resultaten van onderzoek naar effect van zittenblijven op leerprestaties Conclusies leerjaarvergelijkingen: Over het algemeen wordt vastgesteld dat zittenblijvers relatief beter presteren dan hun jongere klasgenoten tijdens het bisjaar Daarna verkleint deze voorsprong, verdwijnt hij of keert hij zelfs om

Wat onderzoek ons vertelt… Resultaten van onderzoek naar effect van zittenblijven op leerprestaties - Conclusies leeftijdvergelijkingen: Over het algemeen wordt vastgesteld dat vergelijkbare zwakke leeftijdsgenootjes die wel normaal zijn doorgestroomd beter presteren dan de zittenblijvers Dus: zittenblijvers zouden beter hebben gepresteerd, waren ze toch doorgestroomd

Wat onderzoek ons vertelt… Studies naar het effect van zittenblijven op psychosociaal functioneren leiden tot verschillende conclusies Resultaten van onderzoek naar effect van zittenblijven op ongekwalificeerde uitstroom 1x blijven zitten -> tot 50% meer kans op ongekwalificeerde uitstroom 2x blijven zitten -> 90% meer kans op ongekwalificeerde uitstroom Dat is wat leraren basisonderwijs niet zien: Je doet een interventie (zittenblijven) die een leerling de rest van zijn/haar schoolcarriere meeneemt (je kan die achterstand zelden inhalen).

CONCLUSIE Wanneer ze toch zouden zijn doorgestroomd, zouden zittenblijvers waarschijnlijk: => beter hebben gepresteerd => een grotere kans hebben gemaakt op een kwalificatie De praktijk van zittenblijven moet dringend in vraag worden gesteld

Hoofd - Implementatieacties Doel: Alle betrokkenen kritisch laten nadenken over de eigen opvattingen over zittenblijven Hoe? (1) Uitvoeren van een beschrijvende beginanalyse (2) Vormingsmoment voor alle betrokkenen

2. HART Weerstanden ombuigen tot motivatie Basisvoorwaarden: Diepgaand reflexief en continu debat onder leerkrachten waarin weerstanden een plaats krijgen en kunnen klinken, zelfs botsen Mentaliteitswijziging door als school te zoeken naar een gezamenlijke schooleigen definiëring en verklaring van het probleem ‘zittenblijven’ = het diagnostisch frame

2. HART Weerstanden ombuigen tot motivatie Implementatieacties Ideale randvoorwaarden en omkadering creëren voor dit debat. De belangrijke rol van informele leiders en directie Stem van ouders en leerlingen laten klinken, en in het bijzonder de stem van de meest kwetsbare groepen ouders en leerlingen Tijd nemen!

3. HANDEN Bouwstenen kiezen, uitwerken, en uitvoeren Basisbouwstenen Additionele bouwstenen LEEFKLIMAAT ORGANISATIE DIDACTIEK EVALUATIE KLEINE KLASSEN ICT KLASASSISTENT STUDENT TUTORING

Handen - Implementatieacties Hoe bouwstenen kiezen en uitwerken? = prognostisch frame Uitgangspunt: vertrekken van de kracht van eigen praktijk van leerkrachten en school Startschot van uitvoering van samen tot aan de meet

4. Evaluatie proces- en productevaluatie Procesevaluatie: Constante opvolging Ervaringen van leerkrachten, leerlingen én ouders Goede praktijken verdiepen; knelpunten opsporen Motiverend! Productevaluatie: Na voldoende tijd Situatie opmeten en vergelijken met beginsituatie

Bedankt voor uw aandacht! Onderzoeksteam: Goedroen Juchtmans, Heidi Knipprath & Anneloes Vandenbroucke (HIVA, K.U.Leuven) Barbara Belfi, Bieke De Fraine & Mieke Goos (CO&E, K.U.Leuven) Bengt Verbeeck (UGent)