Associate degree en regionalisering van het hbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
Welkom.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Associate degree als onderwijsinnovatie
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Wat – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom 2012.
Project Leido Academy. Opzet Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Ad’s.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Groen water werkt samen
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Eindexamen gehaald en dan?
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

Associate degree en regionalisering van het hbo Hans Daale Leido Apeldoorn, 2 februari 2011

Om aan te kaarten… Wat is de Associate degree (Ad) in ons stelsel Wat zijn de kenmerken die ‘tellen’ Waarom de Ad nu als aangrijpingspunt Wat zijn de grenzen voor Ad’s op ‘andere plekken dan de formele vestigingen’ Nalopen van voltijd, deeltijd en duaal Voorstel om de Ad naar een regio te krijgen Inbedding van de regionale Ad’s in een instelling Voorstel uitkomst van deze studiedag Apeldoorn, 2 februari 2011

Wat is de Ad in ons stelsel (1) Na mbo en havo (of als werkende) twee mogelijke stappen voor bepaalde (niet alle) opleidingen in het hbo te zetten: 1 Direct de Bachelor in vier jaren doorlopen 2 Eerst de Ad doen in twee jaren en dan: - doorgaan, twee jaren voor de Bachelor (dus ook vier jaren in totaal) - gaan werken en later de Bachelor afmaken (deeltijd, gebruik van werkervaring en cursussen binnen het werk e.d.) Na de Ad een eigen route binnen de Bachelor Ad, Bachelor en Master zijn drie opeenvolgende formele niveaus (diploma’s en graden) in het hbo Apeldoorn, 2 februari 2011

Wat is de Ad in ons stelsel (2) Ad en Bachelor zitten beide in een opleiding Gelijke toelatingseisen Allebei student met: bekostiging, stufi, enz. Allebei een propedeuse, bindende adviezen, enz. Mogelijkheden voor de routes (keuze school): - vanaf het begin eigen programma - na eerste semester uiteen - na de propedeuse uiteen - halverwege het tweede jaar in de Ad: - Ad en gaan werken - toch door naar de Bachelor (schakelen) - iedereen eerst de Ad en daarna de Bachelor Apeldoorn, 2 februari 2011

Kenmerken die tellen… Ad is een programma dat: - zich onderscheidt van mbo-4 en Bachelor - een eigen relevantie voor de arbeidmarkt kent (passende beroepen, instapmoment voor doorgroei, op basis van functiehuis, enz.) Relevantie is kwalitatief en kwantitatief, ook voor de langere termijn – gedragen door het werkveld (branches, beroepsorganisaties, werkgevers- verenigingen e.d.) Voldoende mogelijkheden voor instroom van mbo’ers en andere jongeren, werkenden, werkzoekenden en andere groepen waarvoor dit niveau belangrijk is resp. kan worden Apeldoorn, 2 februari 2011

Waarom nu de Ad aandacht geven Opscholing is hard nodig Meer mensen nodig met een hbo-diploma Kortere ‘kennis’-cycli in de economie Kortere studiehorizon (mbo’ers, werkenden) Geld… budgetten… investeringen… Meer flexibiliteit nodig - Ad / werken / deeltijd-Bachelor Ad = schakel tussen beroepsonderwijs en meer academisch onderwijs (Bachelor = mix van beroep en wetenschap/onderzoek) = oplossing voor belangen en status… Apeldoorn, 2 februari 2011

Grenzen aan hbo ‘elders’ (1) Regels voor macro-doelmatigheid en daaraan gekoppelde regelingen (bekostigde scholen!) Hogescholen hebben hun vestigingsplaatsen – regio’s kunnen nieuwe plaatsen met een hogeschool en veel bachelors ‘vergeten’ Procedures daarvoor zijn erg ingewikkeld en vereisen ‘instemming’ van bestaande scholen Men kan bestaande licenties gebruiken van bestaande scholen – maar… hoe dan aan te sturen en vorm te geven? Apeldoorn, 2 februari 2011

Grenzen aan hbo ‘elders’ (2) Opleidingen mogen maximaal een-derde ‘elders’ geven (80 punten = 1+ 1/3e jaar) Maar: stage, afstuderen e.d. vallen daaronder, de praktijk: 20 punten elders (1/3e jaar) Men zoekt dan naar ‘constructies’ – vooral in duale opleidingen (werkend/leren), maar omdat constructies vrijwel altijd ‘collectieve regelingen’ zijn, mag er formeel niks extra… Wringen in bochten, construeren, afstands- leren… kortom, nooit echt helder te maken MBO-scholen inschakelen: Wettelijk lastig Apeldoorn, 2 februari 2011

En dan de Ad… (1) Ad is maar twee jaar, dus ‘simpeler’? Echter, ook maximaal een-derde elders (40 punten = 2/3e jaar) Maar daarbij ook stage, afstuderen e.d. Soms met een constructie op basis van vrijstellingen voor mbo’ers – maar het blijft wringen Ook duale Ad-programma’s wringen, als de hogeschool collectieve regelingen treft met werkgevers, branches en/of mbo-instellingen elders in het land (buiten de regio) Apeldoorn, 2 februari 2011

En dan de Ad… (2) Dus: wringen… of… aanvragen van een licentie via de overheid voor de gehele Ad Overheid stelt nu: speciale regio’s en bepaalde type opleidingen – ‘that’s it and nothing else’ Licentie: toestemming om een Ad te laten verzorgen elders op basis van het recht dat een hogeschool al heeft voor die Ad Een regio kan dus ‘Ad-licenties’ proberen binnen te halen met: - verschillende hogescholen - verschillende systemen - verschillende onderbouwingen - verschillende onderhandelaars, enz. ?!? Apeldoorn, 2 februari 2011

Voltijd, deeltijd en duaal Voltijdse Ad’s: jongeren die voor de regio nodig zijn – en moeten blijven Deeltijdse Ad’s: werkenden die in de regio kunnen worden opgeschoold en daar nodig zijn Duale Ad’s: - leren en werken voor jongeren - werken en leren voor ouderen Contract met drie partijen: lastig, veel rand- voorwaarden – alleen doen als voltijd of deeltijd geen passende oplossing is Apeldoorn, 2 februari 2011

Hoe komen Ad’s naar de regio (1) ? Niet: allemaal aparte hogescholen… Niet: apart aanvragen bij de overheid… Niet: afwachten Actie vanuit semi-overheid: provincie, (consor- tium) van gemeentes en georganiseerde werkveld (allerlei vormen) Onderzoek doen naar zaken als: - relevante beroepen (nu en straks) voor Ad - behoefte aan Ad’ers in branches e.d. - aanwezigheid mbo’ers, werkenden e.a. die deze Ad’s kunnen en willen gaan doen - bereidheid investeren overheid en werkveld Apeldoorn, 2 februari 2011

Hoe komen Ad’s naar de regio (2) ? Initiatief bij de belanghebbenden (vragers) Instellen platform / plan van aanpak en tijdpad Projectleiders per regio Netwerk landelijk Overleggen met aanbieders van bepaalde Ad’s Communicatie en voorlichting binnen de eigen regio Dynamiek! Aan de slag! Apeldoorn, 2 februari 2011

Inbedden van de Ad’s Kort (komt in volgende inleiding aan de orde) Keuze voor een constructie waarbij hoge- scholen die dat willen en kunnen, hun Ad’s inbrengen - bestaande Ad’s (dus extra plaats elders) - nieuwe Ad’s (regionaal bepaald / aan te vragen binnen een (elders bestaande Ad (anders alleen commercieel aan te bieden) Kijken naar inbreng van mbo-instellingen Kijken naar voltijd, deeltijd en/of duaal Apeldoorn, 2 februari 2011

Landelijk netwerk Eind van deze dag een landelijke werkgroep - overheid (2 - 3) - ondernemers (2 - 3) - onderwijs (2 - 3) Aanstellen van lectoren (regionaal) Voorzitterschap Leido / secretariaat e.d. regelen Eerste vergadering in maart... Overleggen plannen met de ministeries en andere betrokkenen organisaties Eerste voorstel op tafel in juni – op basis van de beleidsreactie van OCW op ‘Veerman’ Apeldoorn, 2 februari 2011

Info@leido.nl www.leido.nl Apeldoorn, 2 februari 2011