Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Identiteitsverankering
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Tim Versluijs Leerdoelen.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Godsdienst.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Academische vaardigheden - C1.5
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Visie & Strategie.
Onderzoek doen een methodische aanpak
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Leefstijlen 1 Marijn Groeneveld Maaike Hanenburg Ilse Kooiker
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 1 Hoofd- en deelvragen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ontwikkelingspsychologie
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Lokaal loket kinderopvang
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Begeleiden Les 7.
Lokaal loket kinderopvang
Aangeboren of aangeleerd?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?

Jongeren en opvoeding Keitof onderwerp maar…  zeer open en vaag  wat wil ik er eigenlijk van weten?

Jongeren en opvoeding Welke soorten opvoedingsstijlen zijn er? Aan welke regels dienen pubers zich best te houden? Is het stellen van regels effectief bij de opvoeding? Wat is een goede opvoeding? Je hebt in twee gezinnen dezelfde regels, maar in één gezin werkt dit, in een ander niet, hoe komt dit?

Jongeren en opvoeding ‘Welke soorten opvoedingsstijlen zijn er?’  2 pagina’s. ‘Het zijn er vier: A,B,C en D en die zien er zo uit…’ = een opsomming van een lijstje, een simpele weergave van opvoedingsstijlen. =Geen slechte onderzoeksvraag… voor een leerling uit het 3de middelbaar.

Jongeren en opvoeding ‘Aan welke regels dienen pubers zich best te houden?’. Interessante vraag, maar het antwoord kan als subjectief beoordeeld worden. Stel dat je een lijstje regels zou vinden, zou je je nog de vraag kunnen stellen of ‘het stellen van regels’ wel effectief is.

Jongeren en opvoeding Belangrijk is zicht krijgen op het onderwerp zodat je een betere, gefundeerde en concrete onderzoeksvraag kan stellen. Een vooronderzoek: jullie portfolio

Jongeren en opvoeding Stel dat ik uit mijn vooronderzoekje ontdek dat we de opvoeding (ouderlijke invloed) in 3 kunnen delen: 1. Doelen en waarden die ze via socialisatie trachten over te brengen (vb: gezond voedingspatroon)

Jongeren en opvoeding 2. Ouderlijke praktijken (normen) waarmee ouders hun kinderen deze doelen willen helpen bereiken (vb: geen fast-food eten)

Jongeren en opvoeding 3. De opvoedingsstijl of het emotioneel- affectieve klimaat waarbinnen de socialisatie plaatsvindt. (vb: De effectiviteit van de regel geen fast-food te eten, zal bijgevolg afhangen van de affectieve context waarbinnen deze regel wordt opgelegd. De adolescent zal binnen een gezin waar men geen enkele tegenspraak duldt en strikte controlerende maatregelen oplegt, misschien juist fast-food eten om in opstand te komen tegen zijn ouders. Op deze manier tracht hij toch blijk te geven van een eigen identiteit. Binnen een responsief, autonomie ondersteunend gezin waar communicatie omtrent voor- en nadelen van het eten van fast-food aan bod kan komen, zal de adolescent misschien minder geneigd zijn hiertegen in te gaan en gemakkelijker het belang van een gezond voedingspatroon internaliseren. )

Jongeren en opvoeding Je zou je hier de vraag bij kunnen stellen welk effect één deeltje van deze ouderlijke invloed, nl de opvoedingsstijl, heeft op het functioneren van adolescenten. Maw:op zoek naar een specifiek verband tussen twee dingen nl. opvoedingsstijl en het functioneren van jongeren.

Jongeren en opvoeding Waaw, wat een goede vraag… maar we gaan geen thesis schrijven van 40 pagina’s. Het functioneren van jongeren = heel breed (vb: zijn zelfbeeld, zijn relaties met zijn ouders, zijn sociale vaardigheden,….) FOCUS je op een deelaspect vb zelfbeeld

Jongeren en opvoeding Je onderzoeksvraag kan dan zijn: Welke effecten hebben de verschillende opvoedingsstijlen op het zelfbeeld van een adolescent?

Jongeren en opvoeding Eventueel: Stel dat je nu halverwege je onderzoeksvraag merkt dat men niet meer spreekt van ‘opvoedingsstijlen’ maar dat men hier dimensies in onderscheidt, kan je later deze onderzoeksvraag eventueel nog aanpassen naar: Welke effecten hebben de verschillende dimensies van opvoedingsstijlen op het zelfbeeld van adolescenten?