muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Advertisements

Motivatie, leeftijd en competenties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Technische geletterdheid en onderwijs
Mediaopvoeding.
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Pastoraal op school.
Lineair curriculum concentrisch.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Professionaliteitsontwikkeling
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Voorstelling 6de leerjaar
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Belangenbehartiging door de VELON
HAN Faculteit Educatie.
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Dramatische spel en Taalontwikkeling
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Ian Stewart & Vann Joines
Visie: rapport en portfolio
PLUSKLAS.
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
Muzisch-creatief Wat ons bindt.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Richtlijnen voor de casustoets
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Wat is DRAMA??.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Neus op - Neus af.
Vluchtelingen en asielzoekers
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Rik van Iersel, Maastricht 1961
Wat kom je te weten vandaag?
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs www.muzischevorming.be | info@muzischevorming.be www.muzischevorming.be | info@muzischevorming.be www.muzischevorming.be | info@muzischevorming.be

‘… Spontaniteit, fantaserend vermogen, muzische energie en spontane improvisaties, speelsheid, verstand en warmte, vakmatige zekerheid en naïeve verwondering; vertrouwenwekkend en vol vertrouwen, enthousiast en enthousiasmerend: de onderwijzer moet zoveel mogelijk de muzische intelligentie op school versterken. …’ Jon-Roar Bjørkvold

wie de wereld en het leven met een muzische grondhouding tegemoet treedt benadert die wereld op een onbevangen en speelse manier, zet zijn hele persoon in, niet eenzijdig zijn denken, maar ook zijn voelen en streven, gebruikt intensief al zijn zintuigen tracht eigen ervaringen en emoties op een authentieke en originele manier te uiten, waardeert het creatieve in de expressie van anderen, deelt ervaringen, emoties en waardering met anderen. (uit het leerplan muzische opvoeding, algemeen deel, VVKaBaO, 1999)

competentiematrix als leerlijn instrument om vanuit een heel open kader het opleidingsdeel muzische vorming kunnen vormgeven niet enkel competenties vanuit domeinspecifieke kennis, vaardigheden en/of attitudes om integratie in de hele opleiding mogelijk te maken onderscheid tussen de student als individu en uniek persoon en de student als toekomstig leerkracht  verschillende structuren aangebracht binnen matrix

gewaarwording gevoelen gedachte durf verwondering fantasie openheid ontmoeting communiceren bezieling & bevlogenheid mensen dingen waarden opnemen / uitdrukken beschouwen creëren betrokkenheid diversiteit esthetiek

eindcompetenties muzische vorming binnen de opleiding algemeen geformuleerd om het open karakter van muzische vorming te benadrukken

meetsleutel en casus ontwikkeling van de muzische grondhouding doorheen de opleidingsjaren evalueren en remediëren reeks vragen om te toetsen of de student de groeikansen en groeimogelijkheden voldoende heeft benut elke vraag is gekoppeld aan een eindcompetentie of een deelcompetentie van de competentiematrix  competentiematrix en meetsleutel vormen een geheel illustratie aan de hand vaneen cusus uit de lerarenopleiding lager onderwijs van de Katholieke Hogeschool Mechelen

www.muzischevorming.be | info@muzischevorming.be