Thomas Nagel Morele mazzel pagina 134 – 143 Lees 2.5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

over het Vaderhart van God.
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Klassiek compatibilisme
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
“Een reis naar Licht”.
Visie, missie en kernwaarden
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Iets zeggen over hoe wij de laatste drie jaar een obsessieve dwang hebben ontwikkeld om na te denken over vrije wil.
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Week 3 > feest! feest! 3.  zingen  bidden  inleiding: feest!  groepjes week 3 > feest!
die niet om jou zou huilen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Peter Strawson.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Welkom.
Het leven.
Principes Contrapositie: p  q niet q  niet p
Grammar Chapter 5 Grammar 1 …self / …selves en each other.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Wonderful world Muziek: H. Mancini Bewerkt door Cecile .
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
De Toekomst van Trotse Mensen
Cartoon van Charles Darwin gemaakt in 1871 voor Vanity Fair
Even verpozen en genieten... met muziek.
Voor een lieve vriend of vriendin
Kunstmatige Intelligentie
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 De kwaliteit van de spirituele dimensie binnen de palliatieve.
Aan een buitengewoon persoon!
Serie: Kom Hoger. 1 Korintiërs 2: 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het.
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
B Het goede ….(en het kwaad)
Liefde is... Liefde is... Liefde is... Liefde is...
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Nog 64 lesdagen…. Inhoud les Recap klassieke / christelijke visie wil Examenvraag 15 Drie invullingen; eerste nader bekeken Kuklinsky.
Conditioneel Compatibilisme
Aan een buitengewoon persoon!
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ethiek.
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wat is de zin van het leven?
Ethiek en besturen.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
De doop in de Heilige Geest
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Plichtethiek (deontologie) We noemen sommige dingen of handelingen goed en andere slecht Dit is niet zomaar een gevoel (toch?), we vinden dit ook echt.
U TI LI TA RI A NIS ME. Zijn mensen van nature goed?
Keuzevrijheid: lust of last?
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Moeten we boeten? Thomas Nagel over morele pech Sander Voerman Technische Universiteit Eindhoven.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
Transcript van de presentatie:

Thomas Nagel Morele mazzel pagina 134 – 143 Lees 2.5

Opstap probleem: de ethiek van Kant (citaat 135 voorlezen) Het enige dat telt voor de bepaling van het morele karakter van een handeling (voor het moreel goed of fout zijn ervan), is de bedoeling die er achter zit: Een handeling is goed als hij voortvloeit uit de bedoeling om dat te doen, waarvan je rationeel inziet dat het je plicht is.

Opstap probleem: de ethiek van Kant (citaat 135) Anti-consequentialistisch Of een handeling goed of fout is wordt niet bepaald door de gevolgen (Utilisme), maar door de bedoeling van degene die handelt (de bedoeling om je redelijke plicht te doen), want dat is het enige wat je echt in de hand hebt. Anti-deugdethisch Het zijn niet iemands karaktereigenschappen (deugden als moed of matigheid) die een handeling goed of fout maken, wat zulke eigenschappen heb je tot op grote hoogte niet zelf in de hand.

Algemeen punt “Intuïtief beschouwd, zonder verdere reflectie, is het plausibel dat iemand niet moreel kan worden beoordeeld op grond van iets dat zijn schuld niet is, of dat te wijten is aan factoren buiten zijn controle.” (pag. 135)

Oostenrijkse ex-soldaat op de rand van de hongerdood Voorbeeld Oostenrijkse ex-soldaat op de rand van de hongerdood Wenen, december 1918

zelfde soldaat (met bijgeknipte snor) Berlijn 1933

Je kunt mensen niet verantwoordelijk houden voor dingen waar ze geen controle over hebben. Of wat iemand doet goed of slecht is, kan niet afhangen van het toeval, of van pech of geluk hebben. Kant

Maar toch lijken we dat wel te doen: er is zoiets als morele pech of geluk: “Wanneer 1. een belangrijk aspect van wat iemand doet afhankelijk is van factoren buiten zijn controle, terwijl 2. we hem in dat opzicht toch blijven beschouwen als object van morele oordelen, dan kunnen we spreken van morele mazzel op pech.” [136]

Joseph Aloisius Ratzinger Rudolf Höss (1927 – …) (1900 – 1947) http://www.deutschlanddokumente.de/MP3/DHymne1.mp3 Joseph Aloisius Ratzinger Rudolf Höss (1927 – …) (1900 – 1947)

In his early years he was a lonely child with no playmates his own age, until he entered elementary school, and all of his companionship came from adults. His father raised his son on strict religious principles and with military discipline, having decided that young Rudolf would enter the priesthood. Höss grew up with an almost fanatical belief in the central role of "duty" in a moral life. In his early years there was a constant emphasis on sin and guilt and the need to do penance. When World War I broke out, Höss served briefly in a military hospital and then, at the age of 14, was admitted to his father's and grandfather's old regiment, the German Army's 21st Regiment of Dragoons. He was sent to fight in the Ottoman Empire.

Joseph Aloisius Ratzinger Rudolf Höss (1927 – …) (1900 – 1947)

2012 1947

Wat hij deed was voor een belangrijk deel afhankelijk van factoren buiten zijn controle Toch vellen we een moreel oordeel over zijn handelen  Hij heeft “morele pech”.

Even op een rijtje:

Wie brengt het pakje weg?

Even op een rijtje: moreel geluk morele pech actorspijt

Morele mazzel pech Iemands handeling hangt voor een belangrijk deel af van omstandigheden buiten zijn controle (geluk of pech) We vellen (toch) een moreel oordeel over zijn handeling (ondanks ons intuïtieve geloof in Kant’s controle principe) Consequentie We kunnen een verschillend moreel oordeel over twee mensen vellen en ze anders behandelen, terwijl het verschil tussen hen puur toevallig is.

Vier soorten mazzel / pech Karakter (constitutieve mazzel / pech) Huidige omstandigheden Bepaling door verleden omstandigheden (relatie vrije wil) Gevolgen; hoe het uitpakt Lees de tekst vanaf pag 138 Drukfout 138

4. Gevolgen

Constitutief Neigingen, karaktertrekken, emoties etc. Jaloersheid Angstigheid / lafheid Opvliegendheid Gierigheid

Nare, onvriendelijke stresskip Vriendelijke sympathieke man

3. Huidige omstandigheden

4. Bepaling door verleden omstandigheden

Joseph Aloisius Ratzinger Rudolf Höss (1927 – …) (1900 – 1947)

Vraag Maar onze vrije wil – de beslissingen die we vanuit onze vrije wil nemen – lijkt ook van zulke toevalligheden afhankelijk. Zelfs al hebben we een vrije wil, zijn we dan wel verantwoordelijk voor wat we vrij willen?

Conclusie (is er wel een duidelijke conclusie?) De manier waarop wij morele oordelen vellen is paradoxaal: We willen iemand alleen beoordelen op wat hij zelf in zijn macht heeft We laten tegelijkertijd allerlei toevallige dingen van invloed zijn Dus: het is twijfelachtig of we mensen moreel verantwoordelijk kunnen houden voor dingen die mede van toeval (geluk of pech) afhankelijk zijn

Huiswerk: Peereboom 143 - 148