Leren leren…..en het materiaal?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom op de Julianaschool
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Handelingsgericht werken en de IB
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Hogescholen in Dialoog
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Portfolio
Docentontwerpteams en self-efficacy
Onderzoeksfase in het CLB
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Oog voor slimme kinderen?!
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
De 10e editie havo-vwo OB.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Basisschool ‘t Heuvelke
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Klassenmanagement en orde
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
Bijeenkomst September 2015
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Het belang van voorlezen
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Leerlijnen en het GIP-model
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Differentiëren & klassenmanagement
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
En nu?.
Passend onderwijs.
Snappet.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Leren leren…..en het materiaal? Drs. Pauline Koppers PI Research Amsterdam Korte introductie (vooral gericht op cluster 4), uitleg bedoeling workshop, indelen in groepjes

Voorbeelden van materiaal Zou dit materiaal geschikt zijn voor uw leerlingen? Let vooral op het uiterlijk van het materiaal Let op: kleur, plaatjes, functionele plaatjes, zelfcorrigerend, moeten leerlingen iets doen, kunnen ze zelf doorwerken, Gaat niet om inhoud maar uiterlijk, hoe denkt u dat uw leerlingen hierop reageren?

Pluspunt

Pluspunt Werkboek

Goed gelezen!

Zelfstandig spellen

Hoe zou u methoden of materiaal kiezen? Waar zou u op letten? Hanteerbaarheid leerkrachten?

Heeft materiaal invloed op taakgerichtheid? Waarom de nadruk op materiaal? Weinig onderzoek naar gedaan. Verwachten dat het invloed heeft. Weinig onderzoek gedaan, naast aanleren zelfstandig werken en taakaanpak ook kijken naar materiaal.

Pi7 GIP model Competentiemodel Leren Leren  en het materiaal?

Kenmerken cluster 4 leerlingen Snel afgeleid Niet gemotiveerd Geen interesse Faalangstig  veel begeleiding nodig van de leerkracht

Invloed op zelfstandig werken Motivatie Concentratie Interesse Onderzoek van Fulmer en Frijters (2008)

Het onderzoek Kun je motivatie en concentratie vergroten door aanpassingen te maken in het leermateriaal? Wat is eht doel, waar willen we achter komen?

Opzet onderzoek Doel: Identificeren van materiaalfactoren bij zelfstandig werken Fase 1: Gesprekken Fase 2: Observaties Fase 3: Vergelijking

Fase 1: Gesprekken Met leerkrachten en IB-ers cluster 4 scholen Ambulant begeleiders Waarover gesproken ?

Uitkomsten gesprekken Materiaal wordt aangepast aan de leerlingen Stof moet rustig worden aangeboden Actualiteiten en visualiseren van lesstof Actief zijn, spelelement Doel moet duidelijk zijn Faalangst Belonen en succeservaringen op laten doen Duidelijkheid, regelmaat en structuur

Fase 2: Observatieonderzoek Observeren tijdens het zelfstandig werken Instrument ontwikkeld Observatie tijdens zelfstandig werken Voorwaarden en organisatie in de klas Vragen voor leerling Beoordeling materiaal observator

Observatie leerlingen Taakgerichtheid Werkomstandigheden Werkplezier

Voorwaarden en organisatie Rust in de klas. Leerlingen kunnen ‘teacher free’ doorwerken De leerlingen ontvangen een beloning/feedback/succes tijdens of na het maken van de taak. Werkklimaat : de regels in de klas zijn duidelijk, er is sprake van orde. De klassensituatie is voorspelbaar voor de leerlingen.

Vragenlijst materiaal Niveau Plezier Uiterlijk Iets geleerd? Als je mocht kiezen……

Beoordeling materiaal observator Hoe is de methode opgebouwd? Hoe hanteerbaar is de methode? Hoe vindt de instructie en verwerking plaats? Sluit de leerinhoud aan bij de behoeften van de leerlingen?

Design observatieonderzoek Cluster 4 en reguliere scholen (rugzakjes) 4 leerlingen per klas 80 tot 100 leerlingen 3 minuten per observatie 2 observatierondes

Fase 3: Vergelijking materialen Nieuw materiaal Observatie / interview Verder uitbreiden

Vragen en/of opmerkingen? P.koppers@piresearch.nl