Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Welkom in de AUTIKLAS.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom op de Julianaschool
Basisschool “De Viertorre”
De ontwikkeling van de 7 competenties
Samenspel Nieuw Vennep
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Informatie avond Groep 4\5
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Geletterdheid….. Wat is dat?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Leren leren…..en het materiaal?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Zorgvisie van RP2.
Vervang door auteursnaam en datum..
Denk en doe Steven Degrieck.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Regels en afspraken.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Zorgen in de basisschool
Ouderavond Groepsorganisatie
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
De weg van de leerling met specifieke
Methodiek: Plancyclus
M-decreet Een korte toelichting.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ondersteunende communicatie in het speciaal onderwijs Mogelijkheden van app’s als ondersteuning van de communicatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Informatieavond+Open Dag De Apollo
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Doelen behalen met activiteiten
Ouderinformatie avond
Koningin Julianaschool,
Doelen behalen met activiteiten
Presentatie Rode Bosbes
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen De Autiklas Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Voorbeeld autiklas Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Programma Visie en beleid Doelgroep Criteria voor plaatsing De autiklas Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Visie en beleid Recht op goed onderwijs, ongeacht de hulpvraag Ontwikkelingskansen bieden aan een speciale groep leerlingen Blijven streven naar integratie binnen reguliere groep van de school Primair doel is het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerling Het didactische niveau van de leerling is geen uitgangspunt voor plaatsing. Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Doelgroep Leerlingen met de diagnose ASS die niet of nauwelijks kunnen functioneren in een reguliere stamgroep van de school. Dit type leerling heeft behoefte aan: Verfijnde structuur in tijd en ruimte Vaste onderwijskrachten die gespecialiseerd zijn op het gebied van ASS Prikkelarme omgeving Aangepaste materialen en methodieken Herman Broeren School Rosmalen

Ontbreken van algemene leervoorwaarden Ernstige tekortkomingen op het gebied van werkhouding, zelfstandigheid, taakgerichtheid, aandacht, motivatie en instructiegevoeligheid Geringe communicatieve redzaamheid Geringe sociale redzaamheid Geringe zelfredzaamheid Ernstige problemen in de interactie met leerkracht en leerlingen Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Criteria Diagnose of duidelijke kenmerken van ASS Er moet sprake zijn van ontwikkelingsperspectief Duidelijke meerwaarde voor de leerling Gedrag van de leerling is te complex voor reguliere groep Er is altijd overleg met de ouders Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen De auti-aanpak Mensen met autisme hebben een andere denkstijl en hebben daarom recht op ander wijze van onderwijs: De Auti-aanpak Als we leerlingen met autisme willen helpen, moeten de accenten liggen op de 5 volgende principes om een veilig klimaat te creëren Herman Broeren School Rosmalen

Vijf principes voor een veilig klimaat Visualisering en concretisering Verheldering Individualisering Functionaliteit Continuïteit en toepasbaarheid in andere situaties Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Visualisering en concretisering (bijvoorbeeld pictogrammen of geschreven programma) Herman Broeren School Rosmalen

Verheldering (eigen planbord) Herman Broeren School Rosmalen

Individualisering (eigen werkplek) Herman Broeren School Rosmalen

Functionaliteit (verschillende werkplekken)) Herman Broeren School Rosmalen

Continuïteit en toepasbaarheid (zwembad, gymzaal) Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen De autiklas De autiklas neemt op de Herman Broeren School een bijzondere positie in. De leerlingen krijgen gedurende de hele week individueel onderwijs Het programma is afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van de leerling Uitgangspunt is de grote structuurbehoefte van deze leerlingen, en het bieden van een prikkelarme werkomgeving Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Autiklas Ter verbetering van het psychisch en sociaal functioneren van de leerling wordt er voornamelijk gewerkt aan: de communicatievaardigheden en aangepaste omgangsvormen de verdraagzaamheid en de integratie de schoolse en sociale vaardigheden het zelfstandig werken de vrijetijdsvaardigheden met veel aandacht voor sport en bewegingsrecreatie de werkhouding en werkvaardigheden, met o.a . aandacht voor het werken met de computer Herman Broeren School Rosmalen

Aangepaste leeromgeving Leerlingen met een autistische spectrum stoornis (ASS) hebben een aantal specifieke problemen die het voor hen noodzakelijk maken dat er een goede leef- en leeromgeving voor hen gecreëerd wordt. De autiklas wordt gekenmerkt door: De ruimtelijke organisatie Duidelijke schema’s Aangepaste manier van leren Herman Broeren School Rosmalen

Ruimtelijke organisatie Structuur aanbrengen Elke leerling een eigen werkplek Kring/hulptafel/”groepstafel” Speel/snoezelhoek Belangrijk aspect: voor de leerlingen moet duidelijk zijn waar het een begint en het ander eindigt Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Structuur in tijd Weekschema met schooltijden Lesrooster en dagprogramma Begin- en eindtijden school Markeren van pauzes Markeren van leswisselingen Gebruik agenda Gebruik dagplanner Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Structuur in ruimte Schoolplattegrond Vaste werkplek Vaste plek voor materialen Welke materialen zijn nodig voor een opdracht? Verwijderen van prikkels waarvoor leerling overgevoelig is Vaste (eigen) plek waar leerling tot rust kan komen Herman Broeren School Rosmalen

Structuur in activiteiten Stappenplannetjes Markeren overgang van ene activiteit naar andere Begeleiding bij start activiteit Herinneringskaartjes Nummeren van opdrachten Begeleid kiezen (voorselectie maken) Wat moet wanneer af zijn? Wat doe je als je klaar bent? Gevisualiseerde instructies Ordenen benodigde materialen Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Duidelijke schema’s Waar mag ik werken? Waar speel ik? Wanneer stop ik? Wat mag ik hierna doen? Wat mag/moet ik nog doen voordat we naar de gymles gaan? Leerlingen met autisme begrijpen vaak onvoldoende taal of kunnen de opeenvolging van gebeurtenissen niet onthouden. Deze individuele dag- en werkschema’s zijn afgestemd op het niveau van het kind Herman Broeren School Rosmalen

Aangepaste materialen Hulpmiddelen om het leren te structureren Hulpmiddelen om leersituaties voorspelbaar en overzichtelijk te maken Hulpmiddelen waardoor de leerling minder snel afgeleid wordt Hulpmiddelen om de weerstand tegen veranderingen af te laten nemen Hulpmiddelen om de motivatie te bevorderen Herman Broeren School Rosmalen

Voorbeelden van hulpmiddelen Time timer Kleurenklok Persoonlijke map Planborden Aangepaste leermethodes Herman Broeren School Rosmalen

Time timer voor tijdsaanduiding Herman Broeren School Rosmalen

Kleurenklok voor tijdsaanduiding Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Persoonlijke map Herman Broeren School Rosmalen

Inhoud persoonlijke map Platte grond van de school Overzicht lesuren per dag Vakantie en vrije dagen rooster Overzicht docenten Overzicht regels van de school Persoonlijke afspraken en regels Huiswerkschema’s enz. Alle zaken die belangrijk kunnen zijn voor iemand Herman Broeren School Rosmalen

Herman Broeren School Rosmalen Vragen????? Herman Broeren School Rosmalen