Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming Afdeling Dienstverlening EVC NARIC-Vlaanderen.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Inleiding Regionale Stuurgroep
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Departement Onderwijs en Vorming
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Ontwikkelingen Internationalisering voor het MBO Manfred Polzin Beleidsadviseur Internationalisering Amersfoort, 15 April 2009.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Van Kroon naar ViP.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
LOB De VO-school als regisseur
Nieuw Nederlands 4e editie
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Het Europass certificaatsupplement
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Wageningen, 12 november 2015.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Crossing borders with ROC Flevoland Internationale activiteiten
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Wat is het Europees raamwerk?
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
EVC EVC traject: kort onderzoek naar jouw kennis en vaardigheden. Afgerond met erkend Ervaringscertificaat Hiermee toon je zowel jouw kennis en vaardigheden.
Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Transcript van de presentatie:

Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Niveaubepaling opleidingen in Europa Annejet Goede en Tineke den Harder ROC West-Brabant

Inhoud presentatie Europese instrumenten voor LLL EQF NLQF En voor ROC West-Brabant? 2

Erg gebeurt wel degelijk veel om ons heen! Europa heeft niet het recht om een Europees onderwijssysteem te maken of landen te dwingen hun onderwijssysteem aan te passen. Om toch van de voordelen van 1 Europese markt en het vrij verkeer van personen te kunnen genieten => samenwerking nodig om het niveau van diploma’s te vergelijken. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld studenten gemakkelijker stage in het buitenland lopen. Of een werknemer kan eenvoudiger aan de slag in een ander EU-land. 3

Europese instrumenten (I) EQF, ECVET, Europass, EQAVET, EVC Van input naar output Gemeenschappelijke taal: leerresultaten ECVET: 3 projecten binnen ROC WB Pro Caring: de praktijk Om de verschillende onderwijssystemen beter te kunnen vergelijken en transparanter te maken, zijn verschillende instrumenten ontwikkeld. kwalificatiekader: vergelijking van niveaus Creditsysteem: erkenning van leerresultaten behaald in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens een stage Europass: portpolio om de ervaring van een individu inzichtelijk te maken Deze presentatie gaat over het EQF. Belangrijk: shift to learning outcomes! Input (curricula, manier van lesgeven, instituten, etc.) zijn moeilijk te vergelijken, maar de output kan wel goed vergeleken worden.

Pro Caring Zorg en welzijn

Partners Estonia Italy Finland The Netherlands; Vitalis College

Doelstellingen Pro Caring Verhogen van mobiliteit werkveld welzijn/zorg in Europa Afspraken maken met partners over units of Learning Outcomes Testen van de units of Learning Outcomes Buitenlandervaring erkennen en inpassen

Doelstellingen Pro Caring Begrijpen van structuur en inhoud kwalificaties partnerlanden Denken vanuit gemeenschappelijkheid in het beroepsprofiel Koesteren van ervaring opgedaan in andere context Wederzijds vertrouwen Leren van elkaar

Werkwijze Units of Learning Outcomes Testen van Units (pilot fase) - Student naar buitenland - Assessment student - Evaluatie student Afspraken maken over waarde van ervaring Resultaten beschrijven in booklet Verspreiding

Resultaat Spreken in gemeenschappelijke taal van LO Ervaring opdoen met units of LO Transparantie Erkende mobiliteit van studenten

Europese instrumenten (II) Doel Transparantie Vergroten van studenten- en arbeidsmobiliteit Faciliteren van een levenlang leren

Wat is het EQF ? European Qualifications Framework – Europees kwalificatiekader Meta-raamwerk van 8 niveaus leerresultaten: wat iemand kent, begrijpt en kan doen na leren op welke wijze dan ook één eenduidig begrippenkader

Het EQF… … vergemakkelijkt vergelijken van kwalificaties van verschillende landen in Europa … leidt niet tot erkenning op Europees niveau … gaat niet over Europese standaarden voor onderwijs of ontwikkeling van Europees onderwijssysteem

Nederland Ontwikkeling nationaal kwalificatiekader: het NLQF (Netherlands Qualifications Framework) NLQF beschrijft alle bestaande kwalificatieniveaus met één begrippenkader Deze niveaubeschrijvingen zijn gekoppeld aan de niveaubeschrijvingen van het EQF

Wat is het NLQF ? verbindend kader voor de niveaus in het (v)mbo, havo, vwo, ho, educatie eindniveaus beschreven in leerresultaten Kennis (knowledge) Vaardigheden (skills) zelfstandigheid en verantwoordelijkheid (competence) 9 niveaus; instroomniveau en 1 t/m 8 De NLQF niveaubeschrijvingen vormen een referentiepunt om vast te stellen welk niveau een kwalificatie heeft => De kwalificaties worden ingeschaald => Hoe verhouden de kwalificaties zich tot elkaar? Binnen de vaardigheden worden de volgende vaardigheden onderscheiden: Toepassen van kennis Probleemoplossende vaardigheden Leer- en ontwikkelvaardigheden Informatievaardigheden Communicatievaardigheden

Oefening Groep gaat in 3 subgroepjes bij elkaar zitten Iedereen krijgt de SKC omschrijvingen van de niveaus uit het NLQF (level 1 t/m 5) Kies samen een beroep en een niveau en beschrijf wat deze beroepsbeoefenaar zoal weet (knowledge), doet (skills) en hoe het zit met verantwoordelijkheid en zelfstandigheid (competence)

Evaluatie Terugkoppeling per groepje Hoe is het gegaan ? Was het lastig om in output / leerresultaten te denken ? Komt de niveaubeschrijving in het NLQF volgens jullie overeen met het mbo-niveau van het gekozen beroep ? Welke kansen zie je met NLQF ?

Het NLQF… … komt NIET in plaats van de bestaande structuren … geeft geen recht op titels, niet gebonden aan onderwijssectoren … regelt geen doorstroomrechten … staat open voor non-formele kwalificaties Onder voorwaarden mogelijk in het NLQF in te schalen 2 kwalificaties op hetzelfde niveau = ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad. Dit betekent niet dat ze dezelfde inhoud of leerresultaten hebben en ook niet dat ze uitwisselbaar zijn.

Doel NLQF (I) Transparantie binnen Nederlands onderwijslandschap en vergelijkbaarheid van kwalificaties binnen Europa Het vergroten van de transparantie van leerroutes Het stimuleren van een levenlang leren voor mensen van alle leeftijden

Doel NLQF (II) Het stimuleren van het denken in termen van leerresultaten als bouwsteen van kwalificaties Het vergemakkelijken van de communicatie tussen alle betrokkenen in onderwijs en arbeidsmarkt Nationale en internationale mobiliteit van studenten en werknemers NLQF kan een LERENDE helpen met inzicht in waar hij/zij staat en voortgang van een leerproces uit te stippelen NLQF kan voor een WERKGEVER een instrument zijn om het gevraagde werkniveau te verhelderen, persoonlijke ontwikkeling bij te houden en inzicht te krijgen in de niveaus van bestaande kwalificaties. Voor een OPLEIDER van het NLQF helpen in het vergelijken van niveaus van opleidingen en de communicatie met de arbeidsmarkt. 22

Uitvoering in Nederland Mid 2011: NLQF met koppeling EQF vastgesteld door Minister Eind 2011: presentatie aan andere lidstaten Februari 2012: start NCP (tot oktober 2013 bij Kenniscentrum EVC) Vanaf 2013: EQF / NQF niveaus op diploma's Onafhankelijk NCP verantwoordelijk voor de procedure van inschaling => is belangrijk voor het vertrouwen in de kwaliteit van de inschaling

En voor ROC West-Brabant? Formele opleidingen MBO niveau 1 t/m 4 collectief ingeschaald Uitzondering: aanvraag voor hogere inschaling opleidingen MBO niveau 4 via kenniscentrum Non-formele (niet gereguleerde) kwalificaties Als een MBO 4 opleiding op NLQF 5 wordt ingeschaald = NIET MBO 5 Er zijn vele niet door de overheid gereguleerde kwalificaties die door de arbeidsmarkt belangrijk worden gevonden. Een NLQF niveau aanduiding versterkt het belang van deze kwalificaties.

En voor ROC West-Brabant? NLQF en EQF niveau op de diploma’s + Europass Certificaatsupplement Vergelijking opleidingsniveaus in Europa Transparantie opleidingsniveaus binnen Nederland Terugkomend op de titel: EQF + Europass certificaatsupplement = betere vergelijkbaarheid diploma’s Europass certificaatsupplement = Engeltalige uitleg van de vaardigheden en competenties van een opleiding => gratis te verkrijgen bij National Reference Point van SBB (voorheen Colo)

Vragen ? Voor meer informatie kan je kijken op: www.nlqf.nl Of contact opnemen met: Annejet Goede a.goede@rocwb.nl 06-51391019