Financiële rapportering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde. BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde.
Afwegingskader verzelfstandiging
Evaluatie topmensen 10 december 2008
- Administratie - Analyse - Actie -
KFAC Waarschoot Organisatie jp. KFAC Waarschoot vzw Raad van bestuur KFAC Waarschoot vzw Gerechtelijk correspondent Verhuur en sponsoring Evenementen.
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
Corporate Portfolio Management
Beleids- en Beheerscyclus
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Rapporteren in openbare besturen
Organisatiestructuur
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Organisatiestructuur
Projectmanagement Week 8 31 maart Agenda De PM tools van het kernproject Planning Begroting Statusrapport Actie- en besluitenlijst Afronding van.
Projectmanagement Week 5 8 maart 2010
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
VVOS LIMBURG 13 DECEMBER 2007 PIET VAN SCHUYLENBERGH DIRECTEUR AFDELING OCMW’S VVSG Het OCMW-decreet.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Wat met het nieuwe OCMW- decreet?
Wie klasseert, die vindt… over het belang van een goed documentbeheer
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
Deel 1 De BSC van AWV.
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Bert Gijsels Marc Vanleeuw BDO Public Sector Open VLD
Aanpak en praktijkervaring
6 stappen in Risico management
Naar een optimaal HR - beleid
Generieke selectielijst voor SAR’s.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Certificering van assetmanagement
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Rapportering en monitoring
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Concept communicatiematrix
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Hervorming medefinanciering
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Wegwijs in de meerjarenplanning
Transcript van de presentatie:

Financiële rapportering Gemeente Merelbeke

Gemeentedecreet Art. 165 : louter financieel (3-mndl) Art. 166 : visum (6-mndl) Art. 167 en 168 : budgethouderschap (3 – mndl) ! Evenwicht input/output

Gemeentedecreet (2) Artikel 165 De financieel beheerder rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens eenmaal per kwartaal Aan de gemeenteraad en het college van B&S Dat rapport omvat minstens : Een overzicht van de thesaurietoestand De liquiditeitsprognose De beheerscontrole De evolutie van de budgetten Afschrift aan de gemeentesecretaris en de externe auditcommissie

Verschil gemeente t.o.v. ocmw Geen “nakomingsaudit” Wett & regelm uitgaven Procedures interne controle Uitgaande facturatie Inventarislijsten activa Betrouwbaarheid informatica Geen verslaggeving over uitvoering budgethouderschap Geen “operationele audit” Wel beheerscontrole !

Wat gebeurt in Merelbeke ? Maandelijkse rapportering Afdruk uit de boekhouding Excel – document met evolutie kassen Kort commentaar van de evolutie LIQ Aandachtspunt(en) Standopgave (synthese) Driemaandelijkse rapportering Basis-excelbestand Kort verslag

Maandelijks syntheserapport

Standopgave (uitgave)

Standopgave (ontvangsten)

Driemaandelijkse rapportering Driemaandelijkse afsluiting Basisdocument (excel) + commentaar Aandacht voor prognose en “beheer”

Liquiditeitenevolutie

Verslag driemaandelijks Liquiditeitenevolutie : commentaar U/O Liquiditeitenprognose Besluit + grafiek Max 2 blz. ! + 2 blz overzicht + 2 blz gesynth standopgave = 6 blz Evtl debiteurenbeheer / ratio’s / evolutie nettowerkkapitaal / betaalagenda …

Beheerscontrole ? (1) Prof. J. Christiaens : de managementactiviteiten nodig om gegeven de doelstellingen van de organisatie te maken dat deze doelstellingen worden uitgewerkt zoals gepland en bijgestuurd waar nodig = “ management control” Belang van “Strategie/planning/actie” !!!

Beheerscontrole ? (2) Financieel = budget versus gerealiseerd Operationeel = realisatie doelstelling: m.n. vgl. reële waarde met streef- en aanvangswaarde/nulmeting => Beheerscontrole = wat is er gerealiseerd en hoeveel middelen hebben we hieraan besteed ?