Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 20 november 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De zin en onzin van escrow
Doublet deel 1 – de basis.
Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
H4: Begrijpen van de markt
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
HOOFDSTUK 12 Media.
Webcare bij UPC “on-line reputatiemanagement”
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Benchmark afhandeling Zaanstad.
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Agenda Inkoopprofessionalisering
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Onderwijsconferentie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing vandaag en morgen
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Enterprise Document Management Fase
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatiebijeenkomst
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
ZijActief Koningslust
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 20 november 2008

De lerende organisatie Gert Buist (UPC) Dick Laan (Gem. Enschede)

UPC Customer Care 4.5 Miljoen telefoontjes 0.8 miljoen emails 800 mensen in de contact centers 625.000 uur aan de telefoon. 12 minuten per klant per jaar.

KCC Gemeente Enschede 2010 Antwoord KCC 1e lijn 80% Zorg & Welzijn Werk & Inkomen Ondern. & Bedrijven Bouwen, Wonen Leefomg. Publieksdv. KCC 2e lijn Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling Vakafdeling

Transitie van callcenter naar “profit” center Service als onderdeel van de verkoopstrategie  2005 2006 2007 2008 Transitie van call fabriek naar een customer care center. Service als onderdeel van de marketing strategie   Begin 2005 => bereikbaarheid optimaal, maar nog steeds onderaan in onderzoek naar internetproviders bij consumenten bond. 3 stappen Effectiviteit is belangrijker dan efficiency Als je goede service verleent, vertrouwd de klant je ook en kun je verkopen Service is een onderdeel van je product en je kunt je hiermee onderscheiden.

De ultieme vraag : zou u UPC aanbevelen aan uw vrienden en familie Relatie tussen klanttevredenheid & aanbeveling Zou u UPC aanbevelen ? Hoe beoordeelt u het totale gesprek ? Gemiddeld is niet goed genoeg

Hoe kunnen we “aanbeveling” beinvloeden Kwaliteit van het product Reputatie van de onderneming Klantervaring

Wordt de klantervaring ook bepaald door de interactie….. Naast de transactie....... Wordt de klantervaring ook bepaald door de interactie…..

Dienstverlening is een vak! Niet iedere medewerker geschikt voor het KCC. Geschiktheid niet zozeer op basis van opleiding (MBO/HBO) Geschiktheid op basis van competenties (communicatie, snelheid in omgang met systemen)

Verbetertrajecten

Continue zoeken naar verbeteringen Macro’s Metrics based Routing Integrated Forecasting Start transitie First contact fix Outbound service calls Implementatie WOW! 2005 2006 2007 2008 Carrierepad Focus op service sales Implementatie Klanttevredenheids onderzoek Transitie is niet 1 project geweest, maar meer het continue zoeken naar verbeteringen. Webcare Smart Scripting Coreteam aanpak Wervings & selektie Funnel Boosterteams

Continue zoeken naar verbeteringen First Contact fix 2005 2006 2007 2008

Eerste Hulp Bij Opbellen First Contact Fix Eerste Hulp Bij Opbellen Training Andere afdelingen Beschikbaarheid info Processen Systemen Communicatie …..

Focus op effectiviteit heeft zich terugbetaald in minder transacties per klant. VOD impact

Wow! ervaringen ? Wow! Ervaringen blijven hangen

Kern van WOW! Is bewustwording van positieve ervaring WOW! Zin 1 WOW-zin 1 & analyse fase Ik ben er om uw vraag te beantwoorden of uw probleem op te lossen Vertrouwen Acceptatie van de geboden oplossing Wow-zin 2 WOW! Zin 2 Bewustwording van positieve ervaring Laten zien dat UPC veranderd is. Huisbezoeken bij klanten => laatste contact wordt niet herinnerd. Gemeente haarlem => niet opnieuw een nummertje hoeven halen als je pasfoto niet goed is. Aan het begin van het gesprek heb ik beloofd het probleem op te lossen, heb ik dat voor u gedaan ? Bevestiging gesteld vertrouwen Verkoopmogelijkheid

WOW.... De gemeente?????? Ook de gemeente kent WOW-ervaringen! Vlotte dienstverlening Bijv. snelle en flexibele afhandeling paspoort/rijbewijs Afspraken via internet

Continue zoeken naar verbeteringen 2005 2006 2007 2008 Boosterteams

Boosterteams Voordelen : 0,5 Boosterteams Voordelen : Invulling geven aan “de klant centraal” voor hele bedrijf. Snelle identificatie van issues voordat het escaleert Gezamelijke verantwoordelijkheid voor oplossingen. Randvoorwaarde: Commitment Meetbaarheid Boosterteam zoekt op basis van klantinteracties pro-actief naar verbeterinitiatieven. Procesverbeteringen Verbeteringen in klantcommunicatie Productverbeteringen. De klantdata (geregistreerde loggings van klantcontact) zijn hierbij de input. Het is een team waarin alle betrokken operationele afdelingen vertegenwoordigd zijn en ook gezamelijk de verantwoordelijkheid voor succes dragen. We meten het succes wekelijk op basis van contact frequentie : aantal klantcontacten/jaar. Trendlijn is voor iedereen inzichtelijk.

Efficiënt ≠ effectief Effectief = efficiënt

Klantbeeld Klantherkenning Inrichting Medewerkersportaal c.q. KlantContactSysteem (multichannel!) Inzicht in openstaande zaken en contacten Klantcontacthistorie Kennismanagement

Klantcontactregistratie Sinds 1-4-2007 worden bij KCC Werk & Bijstand alle contacten geregistreerd Levert inhoudelijke informatie op Totaal 90.000 – 100.000 contacten per jaar 21 cliënten goed voor 1278 contacten, 7% van de klanten is goed voor 14% van de contacten. Nu inhoudelijk onderzoek naar aard contacten en soorten contacten Belangrijk: Aangeven dat KCC- werk&bijstand een 2e lijns KCC is. Informatievoorziening komt nu net pas goed van de grond Zal ook toegepast gaan worden in de andere KCC-initiatieven binnen de gemeente

Informatie.... en dan..... In de toekomst verbetering dienstverlening Vormgeven van pro-actieve dienstverlening Niet meer afwachten tot vraag binnenkomt, maar voorkomen van de vraag Klantcontactregistratie en - informatie als input voor nieuw stedelijk beleid. Meten is weten, geen angst voor cijfers! Met cijfers kun je sturen Sturen op kanaalkeuze van de klant Sturen op veelvoorkomende vragen Medewerkers goed duidelijk maken wat het doel is van het meten, ondersteuning op onderdelen die men (nog) niet voldoende beheerst.

2005 – 2008 : Focus op effectiviteit heeft zich uitbetaald. 50 2005 – 2008 : Focus op effectiviteit heeft zich uitbetaald. Customer Satisfaction versus Cost Per RGU Customer Satisfaction (Q2 2005 = 100) +20% -38% CC cost per RGU (Q2 2005 = 100) 2005 2006 2007 2008

Effectief is efficiënt Next step : persoonlijke service in een onpersoonlijke omgeving. Gebruik van klantdata in routering Effectief is efficiënt

Voorwaarde effectiviteit Goed personeel! Goede ICT-architectuur en Infrastructuur! Zorg voor goede samenwerking met de backoffice Zorg dat het proces goed op orde is In Enschede: Vakafdeling verantwoordelijk voor de inhoud, KCC voor vorm en proces Inrichten KCC van backoffice naar frontoffice. Werving personeel, afhankelijk van verloop, continue proces. Samenwerking met backoffice vastleggen in dienstverleningsovereenkomsten Eerst processen op orde, dan vanuit een strakke inrichting van het backoffice-proces inrichten KCC Opschalen van klein naar groot. Commitment bij medewerkers realiseren.

Dank voor uw aandacht! Vragen?