Leidinggeven en coachen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

situationeel leiderschap
Door goede gesprekken groeien
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Situationeel begeleiden
Academie voor Management
John Vaupell Justin van der Steen
Introductie.
Leiderschap.
Hogescholen in Dialoog
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Leiderschap: een belangrijk ondersteunend begrip binnen HRM
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Workshop teamvorming en leiderschap
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Opleiden van medewerkers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
AFZONDERLIJK BLOK: - Er zijn mensen - Er is een organisatie
De verschillende stijlen
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Werkveldconferentie 23 april 2014
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek teamleider.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Workshop evalueren Dcp
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
LEIDERSCHAP Jorieke Kamp Kees in ’t Veld. AAN DE LEIDING Laat dát maar aan mij over!
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Vergadering Personeelsdienst
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Leidinggeven en coachen Blz. 113

Introductie Any given Sunday

Taken leidinggevende Plannen Organiseren Coordineren Opdrachten geven Controleren Corrigeren

Vast stellende taken Plannen Organiseren Coordineren Deze taken hebben te maken met het regelen en vaststellen van zaken waarvoor de manager verantwoordelijk is. Ook wel constituerende taken genoemd

Regelende taken Opdrachten geven Controleren Corrigeren Ook wel dirigerende taken genoemd

Wie is een goede leider? Daadkracht Helikopter kwaliteit Analytische kwaliteit Realistische kwaliteit Verbeeldingskracht

Stijlen van leidinggeven Taakgerichte dimensie: gericht op de taak, leidinggevende heeft meer aandacht voor werkmethodes, werkvoorbereidingen en voorschriften… Mensgerichte dimensie: gericht op de medewerkers, leidinggevende heeft meer aandacht voor het motiveren van mensen en het stimuleren van teamvorming. Welke stijl de leidinggevende kiest, hangt af van zijn visie op medewerkers.

Theorie X en Y van McGregor Theorie X: gaat uit van negatief mensbeeld Theorie Y: gaat uit van een positief mensbeeld X en Y thoerie

Leiderschapsstijlen van Blake en Mouton Hebben de taak- en mensgerichte stijl verder uitgewerkt in een model van 5 leidersschapsstijlen. Dit is een model om verschillende stijlen van leidersschap te laten zien. Waarbij de stijlen sterk of juist zwak taakgericht of mensgericht zijn Blake en Mouton Laissez-faire stijl Autoritair leidinggeven

Laissez-fair stijl: besteed weinig aan het werk en de mensen. Sociaal leidinggeven: hecht grote waarde aan zijn mensen, en wil dat ze tevreden zijn over hun werksituatie en dat er een goede sfeer heerst Autoritair leidinggeven: Veel aandacht voor werk, weinig aandacht voor de mens Geintegreerd leidinggeven: Zowel de mens als de taak belangrijk. Wil samen met medewerkers kwaliteit leveren Balancerend leidinggeven: Goed evenwicht tussen resultaat en mens. Zoekt de compromis!

Leiderschapsstijlen van Blake en Mouton sociaal leidinggeven laissez-faire stijl balancerend leidinggeven autoritair leidinggeven geïntegreerd leidinggeven weinig mensgericht zeer mensgericht weinig taakgericht zeer taakgericht

Situationeel leidinggeven Je past je stijl van leidinggeven aan: aan de situatie aan de medewerker die je aanstuurt.

Welke stijl kies je? Hoeveel sturing is er in deze situatie bij deze persoon nodig? Hoeveel ondersteuning is er in deze situatie bij deze persoon nodig? Wat is het niveau van taakvolwassenheid van de groep of van de medewerker?

mensgericht taakgericht veel ondersteuning weinig sturing S3 participatiestijl veel ondersteuning veel sturing S2 overtuigstijl delegatiestijl S4 weinig ondersteuning weinig sturing opdrachtstijl S1 weinig ondersteuning veel sturing taakvolwassen taakonvolwassen taakgericht

geschikte stijl mate van zelfstandigheid medewerker opdrachtstijl weinig zelfstandig, geen ervaring overtuigstijl minder zelfstandig, een beetje ervaring ondersteunde stijl vrij zelfstandig, redelijk veel ervaring delegeerstijl zelfstandig, veel ervaring

Opdrachtstijl Als leidinggevende moet je: duidelijke opdrachten geven het werk controleren en waar nodig bijsturen duidelijke regels hanteren.

Overtuigstijl Als leidinggevende moet je: sterk blijven sturen meer ruimte bieden voor tweerichtingsverkeer uitleggen waarom taken op een bepaalde manier uitgevoerd moeten worden.

Ondersteunende stijl De medewerker krijgt zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid en hij werkt redelijk zelfstandig. De leidinggevende en de medewerker lossen samen problemen op. Beslissingen worden in overleg genomen. De leidinggevende luistert naar de medewerker en toont begrip. De leidinggevende geeft geen ongevraagde adviezen, maar laat de medewerker zelf nadenken over oplossingen. De leidinggevende benadrukt niet continu regels, taken en resultaten.

Delegeerstijl De leidinggevende: vraagt de medewerker zelf oplossingen aan te dragen helpt de medewerker bij het verwoorden van problemen luistert naar de medewerker en toont begrip voor zijn situatie.

Delegeerstijl De leidinggevende: vraagt de medewerker zelf oplossingen aan te dragen helpt de medewerker bij het verwoorden van problemen luistert naar de medewerker en toont begrip voor zijn situatie.

Coachen

De STAR-methode (om problemen te achterhalen)

Feedback Geef eerst positieve feedback, daarna pas negatieve. Wees specifiek en duidelijk. Geef alleen feedback op zaken waarop de medewerkers invloed uitoefenen. Moedig veranderingen aan. Controleer of de feedback wordt begrepen en geaccepteerd.