Het concept rapport van de NPK werkgroep Kankerzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Advertisements

Vaste Contactpersoon Melanoom
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Kwaliteit emissiemetingen in Nederland Rol van InfoMil
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Routine Outcome Monitoring
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Innovatie ziekenhuisfysiotherapie kwetsbare ouderen
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans.
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
De CQ-index in vogelvlucht
van de SONCOS kwaliteitsnormen
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Inventarisatie 2de/3de lijn T. b. v
European Stroke Strategies Helsingborg Consensus Conference maart 2006.
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Het Nationaal Programma Kankerbestrijding San Antonio 12 December 2008.
Kwaliteit van leven Prostaatkankerpatiënten Struikelen over levenskwaliteit. Louis Denis – Europa Uomo Eindhoven, 31 oktober 2007.
Integrale Oncologische Zorgpaden
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Stand van zaken ontwikkelingen
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
KNOV-praktijkaccreditering
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Kwaliteitsmonitoring in de Oncologie
Integraal Kankercentrum Noord Oost
Benchmarking met landelijke gegevens
Kwaliteit van Kankerzorg in Nederland
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Dr. G.H.W. Verrips Waarom, wat en hoe Kwaliteit van Leven.
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Visie informatievoorziening
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
THE TYLER GROUP
Hans van Oers RIVM en Tranzo, Universiteit van Tilburg GGD-epidemiologie in de toekomst.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Scenario Begeleide start Fase 1 Fase Fase 0 Fase 2: Praktijktest / Generale.
Huub Nijs Belang van certificatie voor GGD’en. Aanleiding 2001 Nationaal Contract OGZ 2002 Besluit GGD NL tot Certificatietraject 2003 WCPV-taken in Kwaliteitswet.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Verrichtingenthesaurus
Visie op oncologische zorg V
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Nederlandse prostaat- Kankerzorg?
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Disclosure belangen NHG spreker
Van onderzoek naar praktijk versnelde ontwikkeling van aanbevelingen voor de huisarts Ton Kuijpers NHG-Wetenschapsdag 4 juni 2018.
Transcript van de presentatie:

Het concept rapport van de NPK werkgroep Kankerzorg 19.45 – 20.30 uur Het concept rapport van de NPK werkgroep Kankerzorg ‘Structuur en organisatie van de zorg’ A. van Bochove (Zaans Medisch Centrum) & Kwaliteit: meten is weten Rob Tollenaar (LUMC) Deze avond is mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsoren van de BOOG: AMGEN - AstraZeneca NL –GlaxoSmithKline NL – Roche NL – Sanofi-Aventis NL

Concept NPK visiedocument Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraagt om transparantie

Kwaliteit vd oncologische zorg in NL T.o.v andere Europese landen (Eurocare 4) Centra ten opzichte van elkaar T.o.v van de norm (?) T.o.v. het streefniveau / ideaal

Kwaliteit kankerzorg Is goed ? Kan beter ! Wordt nagestreefd door oncologische zorgverleners Wordt gerealiseerd ?

Kwaliteit kankerzorg We doen ons best We zijn betrokken en kundig De patient is over het algemeen tevreden

Concept NPK visiedocument Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraag om transparantie

Kwaliteits bepalende factoren Infrastructuur Proces Uitkomst Perceptie vd patient Medische uitkomst Duur en kwaliteit vd overleving Comfort Bejegening Beleving

Concept NPK visiedocument Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraag om transparantie

Prestatie-indicatoren Prof. dr. G vd Wal Inspecteur generaal voor de gezondheidszorg

Kwaliteitsbeleid ‘bad’ practices ‘best’

IGZ ‘verticaal toezicht’ (IGZ) Maatregelen

toezicht (beroepsgroep) Kwaliteitsbeleid Uitkomst registratie ‘horizontaal’ toezicht (beroepsgroep) Uitkomst registratie

Kwaliteitsbeleid continue kwaliteits- verbetering over de gehele linie! Uitkomst registratie

Concept NPK visiedocument Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraag om transparantie

Prestatieindicatoren Meetinstrument voor preselectie Uitkomst meting -casemix -uitkomst of surrogaat -een dimensionaal -zelfrapportage leercurve definities Uitslagen in leercurve openbaar Optimalisatiestrategie ≠ betere zorg

IGZmedia

De zorg gaat verloren in indicatoren IGZ Zorgverzekeraars Patiënten Prestatie indicatoren Inkoop indicatoren Etalageindicatoren ‘Zorgbrede-transparantie’ indicatoren NFU. NVZ. ZN. IGZ. NPCF. NFK. Elsevier AD Independer

Behoefte aan inzicht in kwaliteit Geen afgeleide parameters Meten = Weten Objectieve registratie AUDITING

Integraal kwaliteitsbeleid Richtlijnen Indicatoren Registratie Visitatie Accreditatie / Certificatie The missing link....

Auditing; waarom belangrijk Kwaliteitsmetingen worden sturend in de zorg Bepalen financiele en patienten stroom Niet afhankelijk van subjectieve lijstjes Beroepsgroep moet zelf sturend zijn

DSCA: Dutch Surgical Colorectal Audit Transparantie beroepsgroep moet initiatief nemen DSCA: Dutch Surgical Colorectal Audit

Uitkomst vergelijkingen Uitgangspunten voor data-verzameling: Volledigheid Eénduidigheid Betrouwbaarheid Kwaliteitscontrole Eénvoud

Auditing Jaarlijkse rapportage Beveiliging CPB, inbraak randvoorwaarden Jaarlijkse rapportage Beveiliging CPB, inbraak Aanvraag gegevens door derden Eigendom dBase, auteursrecht Methodologie In-output parameters, case mix Validiteit en volledigheid

Colorectale Audit inevitable, take off and organisation

Auditing Randvoorwaarden Haalbaarheid Draagvlak Cave: registratielast Ideaal vervloeiing administratie en registratie Chirurgendagen mei 2007

Deelname IGZ indicator DSCA Steun Roche Sanofi Covidien NVVH OMS VWS Pilot sinds juni 2008 70% ZH deelname aan pilot Start 1 jan 2009 Deelname IGZ indicator

DSCA  omvorming tot registratie ‘huis’ BLAUWDRUK Eigen kamer Dataset definieren Draagvlak Wet cie etc Financien VWS OMS

Meer info over

Conclusie Kwaliteitsbeleid kan niet zonder betrouwbare data Mogelijkheid tot benchmarking Hawthorne effect; snelle verbeteringen Biedt mogelijkheid voor outcome based referral Identificatie van ‘best practices’  verbeterprojecten

Conclusies 2 Data biedt mogelijkheid voor procesanalyse en verbetering Data over real life situation ipv data van selecte RCT’s In combinatie met ‘kankerregistratie +’ goudmijn voor onderzoek en evaluatie van zorg en behandelstrategieen Verbeter-trajecten

Conclusie 2 Maatschappij heeft geen optimale kwaliteits info Kans initiatief terug te winnen en de regie over analyse te houden Perspectief op procesanalyse en gerichte verbetering `

Breast Cancer Audit Uitgangspunten NABON Volledigheid Eénduidigheid Betrouwbaarheid Kwaliteitscontrole Eénvoud 33

Aanbevelingen NPK report: 1. Hoog complexe zorg van laag volume kankers regionaal centraliseren.  Regionale samenwerking ipv concurrentie  Gevalideerd visitatiesysteem voor gespecialiseerde zorg 2. Correlatie tussen volume en uitkomst is weerspiegeling van gehele zorgketen en faciliteiten eromheen. Centralisatie, niet alleen op basis van volume, maar vooral op basis van beschikbare faciliteiten en uitkomsten.  Criteria opstellen voor expertise en concentratie 3 Opzetten uitkomstregistraties tbv uitkomstgericht verwijzen en procesanalyse

Aanbevelingen NPK report: 6. Prestatie indicatoren niet adequaat voor kwaliteitsvergelijking  Uitkomstregistraties tbv monitoren kwaliteit en procesanalyse.  Registraties moeten voldoen aan internationale kwaliteitsstandaarden  Combineren van digitale verslaglegging met registratie tbv betrouwbare data

Wordt de veronderstelde kwaliteitszorg ook echt gerealiseerd? Uitkomst van zorg DATA Afgeleiden indicatoren Uitkomsten Casemix Patient-tevredenheid

Pioniers in auditing Florence Nightingale already persuaded surgeons to keep records and report, resulting in a decrease in the mortality rate of British soldiers during the Crimean War. Nightingale: notes on hospitals 3rd ed: 1863: “… so many operations followed by death without reference to age, sex or complications can convey but a very imperfect idea of the real state of the case”

Pioniers Surgical audit ‘The systematic critical analysis of the quality of medical care, including the procedures used for diagnosis and treatment, and the resulting outcome for the patient, carried out by those personally engaged in the activity concerned’ Ernest Amory Codman, 1910

Medical Audit ‘The systematic critical analysis of the quality of medical care, including the procedures used for diagnosis and treatment, and the resulting outcome for the patient, carried out by those personally engaged in the activity concerned’ Ernest Amory Codman, 1910 A method that explores the mechanisms behind worse, good and excellent outcomes is Medical Audit as was described by a fellow surgeon, Ernest Amory Codman one-hundred years ago. 39 May 22, 2008 39