Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
3-jarigen in het basisonderwijs
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Scenario’s bezuinigingen. Als bibliotheek zorgen voor: Bronnen voor kennis en informatie (basis voor) ontwikkeling (ruimte voor) verbeelding Wij zijn.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
In het bestuursakkoord
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
NME: kiezen, leren, meedoen
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010
MEER LEZEN, BETER IN TAAL

Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
(Voor)lezen is leuk!.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Adriaan Langendonk 13 september Opsterland boek en film
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Bibliotheekbeleid gemeente Nuth Eén gecertificeerde bibliotheek.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
<plaats en datum>
De BoekStartcoach Conferentie ‘Tel mee met Taal’
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Visie mediawijsheid KB
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
naam gemeente | datum start
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
<plaats en datum>
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011

Kunst van Lezen Initiatief ministerie van OC&W Stichting Lezen en Sectorinstituut Openbare Bibliotheken bepalen beleid en sturen aan Basisbibliotheken en PSO’s voeren uit

Leesbeleid Stichting Lezen Naar een sterke leescultuur mede ter preventie taalachterstand: Strategie: Doorgaande leeslijn Doelstelling: iedereen op (eigen) niveau laten genieten van lezen door: Structurele interventies gedurende de leesontwikkeling, gericht op leesplezier en het creëren van leesbereidheid Inspireren en informeren Versterking verband taal-, (voor)lees- en leesbevorderingsbeleid, cultureel lezen blijft einddoel Enkele resultaten voorlezen en vrij lezen op taalontwikkeling en woordenschat: 15 minuten per dag vrij lezen is woorden per jaar Zorgt voor uitbreiding woordenschat met woorden Voorlezen vanaf eerste levensjaar geeft een voorsprong later op school

Beleid & Regie Sector Kunst van Lezen is onderdeel van het programma Maatschappelijke verankering Van de wesite ‘Vooral het onderwijs zien wij de komende periode als een belangrijke partner’.

Vier onderdelen –Invoering BoekStart –Cultuurhistorische Canon –Bibliotheek op de Basisschool –Ontwikkeling leesbevorderingsnetwerken

De bibliotheek staat centraal 50% geld (9 miljoen in 4 jaar) KvL komt uit bibliotheek vernieuwingsgelden 100% Provinciale Service Organisaties 70% basisbibliotheken is nu betrokken Professionele maatschappelijke waarde tonen

1. BoekStart Alle PSO’s en G4 bibliotheken doen mee 110 basisbibliotheken doen mee (65%) Ruim 400 vestigingen doen mee (40%) koffertjes naar bibliotheken Streven 2011: Alle basisbibliotheken doen in tenminste 1 vestiging mee Nog eens 400 vestigingen sluiten zich aan BoekStart breidt uit naar de Kinderopvang BoekStart wordt structureel geborgd in beleid Eerste resultaten wetenschappelijk onderzoek Onderzoeksgegevens eenvoudig beschikbaar

2. Canon 350 jeugdtitels ontsloten bij de 50 vensters Via entoen.nu en leesplein.nl Brochure De geschiedenis in een boekekast, bibliotheek biedt dit aan aan het basisonderwijs Voor bovenbouw HAVO/VWO lijst in voorbereiding

3. Bibliotheek op de Basisschool Nu op circa 150 scholen Derde fase, PSO’s betrokken die basisbibliotheken ondersteunen 65% meer leden, 115% meer uitleningen

Centrale organisatie KvL Voorwaarden scheppen Informeren (Meten = Weten) via Kenniscentrum Cursusontwikkeling Netwerkontwikkeling Afstemmen

Informatie (Meten = Weten) Oberon: Naar een schoolbibliotheek nieuwe stijl SchoolBIEB Den Bosch Bibliotheken aan de LEA-tafel Aansluiting bibliotheek bij LEA Sardes: Monitorrapportages (iov OCW) Opbrengstgericht werken (meetinstrument scholen) PSO’s Drenthe en Groningen: Het plezier in lezen staat voorop

Een goed netwerk is de basis Het opzetten van netwerken leesbevordering is belangrijk Bij 20% van de gemeenten is de bibliotheek bij de LEA betrokken Toch zegt 40% van de gemeenten dat leesbevordering wel een thema op de LEA is 43% van de gemeenten wil meer info over rol vd bibliotheken 50% van de schoolbesturen vindt leesbevordering een belangrijk thema Maar 24% heeft daadwerkelijk bestuurlijk overleg over leesbevordering

Landelijk Netwerk

Provinciaal Netwerk

Lokaal Netwerk

Drie Niveaus Lokaal Netwerk

Bibliotheek strategisch bij LEA Directeur bibliotheek betrokken, Lezen structureel op agenda. Borg doorlopende leeslijn in beleid financieringsafspraken convenant tussen gemeente, consultatiebureau, bovenschoolse besturen en bibliotheek.

Ook praktisch samenwerken Gemeente verstuurt brieven Bibliotheek ontvangt ouders en geeft koffer Consultatiebureau heeft hoekje en 7de maand gesprek Bibliotheek richt schoolbibliotheek in, levert leesconsulent, zorgt voor collectie en meet effecten School zorgt voor ruimte, stelt leescoordinator aan en betaalt mee aan collectie. Gemeente faciliteert en financiert

SchoolBIEB Den Bosch goed voorbeeld van netwerkvorming tussen Gemeente, Bovenschoolse besturen en Bibliotheek 3 vestigingen gesloten, 50 volwaardige schoolbibliotheken, VVE ook betrokken Professionele maatschappelijke bijdrage vanuit de bibliotheek KvL-Bibliotheek op de Basisschool is nauw verwant