Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten
Regionale samenwerking Gemeente, vmbo-scholen, mbo-instellingen en andere partners Waarom is samenwerking zo belangrijk? –Wettelijke taken en opdrachten –Maatschappelijke problemen –Gemeenschappelijke thema’s Waarom is samenwerking soms zo lastig?
De Regionale Educatieve Agenda Wat is een Lokale Educatieve Agenda? Ervaringen met de LEA in het onderwijs De LEA en het MBO: andere situatie –Grote regionale onderwijsinstellingen –Studenten uit tientallen gemeenten –Leeftijd 16+ jaar Handreiking ‘Hoezo MBO?’
Waarom is samenwerking soms zo lastig? Wat zijn uw ervaringen? –Wie praat er eigenlijk met wie? –Wie moet ik hebben binnen de gemeente? –Weten bestuurders wel wat er op uitvoerend niveau al gebeurt? –Er zijn zo veel verschillende onderwerpen waar we over praten! –Aan hoeveel verschillende tafels overleggen we eigenlijk met elkaar?
Vier stappen naar beter overleg 1.Inhoud Wat zijn de belangrijkste thema’s? 2.Positie Wat is onze rol in het overleg? 3.Proces Wat bepaalt de kwaliteit van het overleg? 4.Vorm Welke vorm van samenwerking past bij ons?
Inhoudelijke thema’s Wat zijn de onderwerpen waarover u praat met gemeenten/mbo-instellingen? –VSV, WIJ/Wajong, Veiligheid, RMC en Leerplicht, Schuldenproblematiek, Gezondheid … –Inventariseren –Prioriteren –Agenderen
Positie en rol Wat is uw positie/rol in de samenwerking? –Op afstand volgend –Op afstand maar wel meedoen aan de afspraken –Initiatief nemend en participerend –Participerend in de samenwerking maar volgend Verschillende petten –Subsidie, controle, partner, uitvoerder, opdrachtgever ….
Proces van samenwerking Wat zijn volgens u de belangrijkste drempels? En wat zijn volgens u succesfactoren? Wat voor de samenwerking geldt, geldt ook voor de eigen organisatie: –Doelgericht –Transparant –Consistent
Vorm van de LEA Model 1 – Het Platform –Open agenda, breed deelnemersveld, uitwisseling en contacten Model 2 – Het Project –Eén gezamenlijk doel, projectmatige samenwerking, breed verband Model 3 – De Stuurgroep –Sturen op hoofdlijnen, beslissingsbevoegdheid, kernpartners, kaderstellend voor samenwerking
Educatieve Agenda 16+ Tussen werkelijkheid en ambitie Centrale rol gemeente en (v)mbo-instelling Voorwaarden creëren voor vruchtbare samenwerking Ambities formuleren voor de inhoud Ambities formuleren voor de vorm van de Educatieve Agenda