Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
9 Marketingcommunicatiestrategieën
De marketingmixstrategie
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Consumentengedrag bij communicatie
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
Cross Media.
Cross Media.
Cross Media.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Communicatie, enkele spelregels Marc Michils CEO Quattro Saatchi & Saatchi.
Pulse Clothing DennisVincentRoel. Inhoud Merk-strategieMerk-identiteit Visuele merk-identiteit Ontwerpproces Concept ontwerp.
MARKETING-COMMUNICATIE
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Definitie van marketing
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Marketingproject-communicatieplan
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Activatie in een recessie 20 januari 2009
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,
Communicatie en Instumenten
Productbeleid.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
functies detailhandel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Naar een duurzaam HRM beleid
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Dienstenmarketing Week 4.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Marketingstrategie.
Consumentengedrag Beslissen
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Waarom HR en Marketing moeten blenden
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Marketingcommunicatie
Marketing- communicatieplan
Transcript van de presentatie:

Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek

Marketing-communicatieplan 1onderzoek (consument, product, merk, markt) 2communicatiedoelgroep(en) 3doelstellingen 4strategie: budget, boodschap, keuze van instrumenten (‘communicatiemix’) 5campagne- en conceptontwikkeling, mediakeuze 6evaluatie (effectmeting)

Functies van reclame Informatie(over product, gebruik, gebruikers, fabrikanten) meningsvorming(aanzetten tot koop of keuze bevestigen) sociale functie (gesprekstof, gedragssuggesties) amusementswaarde(humor, erotiek)

Persoonlijkheid van de consument Behoeften Waarden Betrokkenheid Motivatie

Behoeften Functioneelvoeding, kleding, verwarming sociologischgeborgenheid, liefde, waardering psychologischzelfontplooiing

Waarden instrumenteleeindwaarden waarden persoonlijkcompetentieszelfontplooiing sociaalmoraliteitmaatschappelijke eindwaarden

Attitudes: De schaal van Achenbaum (1972) Gebied van acceptatie Gebied van onbekendheid of indifferentie Gebied van afwijzing

Merken Fabrikantenmerken A-merkentop van de markt, grote psychosociale betekenis B-merkenmindere status, lagere prijs Private labels huismerken, winkelnaammerk

Merkpersoonlijkheid (Brand Personality) Sincerity down-to-earth, honest, wholesome, cheerful Excitement daring, spirited, imaginative, up-to-date Competence reliable, intelligent, succesful Sophistication upper class, charming Ruggedness outdoorsy, tough

Evaluatieonderzoek 1 Pretest –fysiologische reacties, waarneming, begrip –ondervraging, gedragsobservatie Posttest –media- en communicatiecontacten, verwerkingseffecten, gedragseffecten

Evaluatieonderzoek 2 Campagne-evaluatie: –veranderingen in merkbekendheid, kennis, attitude, koopintentie –veranderingen in koopgedrag –veranderingen in verkoop en marktaandeel

Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik, interactiviteit, (semiotische) capaciteit, dynamiek procesinteractionele processen, verwerking (primaire reacties, leesproces,...), zoekgedrag ontvangerkennis, begrip, herinnering, oordelen en attitudes, gedragsintenties, gedrag