Telemedicine Workshop 08-10—2010, H.A.W.M. Tiddens & A.C. de Kiviet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Medicatieoverdracht binnen Rivas (BZ)
Vaste Contactpersoon Melanoom
CVA-zorgketen Leeuwarden
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
Marco Zoetekouw, Partner M&I/Partners 9 november 2010
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Drs. M.B. de Vries, Anesthesioloog UMCU, Divisie Vitale Functies
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
CardioConsult 3.0. Hartfalen: intensieve begeleiding nodig  ca hartfalenpatiënten  toename rond 10% per jaar  veel heropnames, vaak door verkeerd.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
‘Recept voor kwaliteit van zorg’
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Palliatieve zorg en hartfalen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Therapie in het weekend
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
Integraal Kankercentrum Noord Oost
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Studiereis Turkije AOF: Achterstands Ondersteunings fonds Amsterdam Seans: cultuur en studiereizen 28 sept. t/m 6 oktober 2013.
Kinderarts-nefroloog
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Maatschappelijke sectoren & ICT
Kernprocessen van de Act methodiek
Ilse Stohr+Franchette vd Berkmortel
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Praktijkvoorbeeld BETA Samenwerking in de keten. Tankstationmarkt Er zijn circa 2500 zelfstandige tankstations met shop Circa 1000 stations zijn onbemand.
Persoonsgebonden behandeling van taaislijmziekte
Jan Buisman Adviseur maart 2009 © 2009 Furore. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze presentatie mag worden openbaar gemaakt zonder toestemming van.
Meer zelfmanagement, minder ziekenhuis
Vorming E-zorgplan.
John Oosterink, huisarts-onderzoeker
Medicatieverificatie & overdracht in één klik
Beveiligde online polikliniek
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Keten Informatie Systeem
PROJECT DATUMKLAS MED1F B-Creative Concept Presentatie.
GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG ZORG OP MAAT GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG Wat blijft hetzelfde en wat verandert er?
Ketenzorg, meer dan losse schakels
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Inleiding COPD: chronische zorg met grote variatie in klachten en patiënten Optimale zorg voor iedereen: geïntegreerd zorgprogramma met samenwerking tussen.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
De effectiviteit van geoptimaliseerde medicatiebeoordelingen voor patiënten met geriatrische problemen in de huisartspraktijk Opti-Med studie Floor Willeboordse,
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Transmurale antistolling
CRM vanuit het incidenten perspectief
Disclosure belangen NHG spreker
De rol van de huisarts in de oncologische nazorg
Van het hart: Stelling:
Casemanagement Dementie
Voorbereiding spreekuur
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Disclosure belangen NHG spreker
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Werkgroep transmurale communicatie
Regel nu de beste zorg.
Jolanda van Gorkum, gespecialiseerde verpleegkundige Parkinson en MS
Transcript van de presentatie:

Telemedicine Workshop 08-10—2010, H.A.W.M. Tiddens & A.C. de Kiviet

Health care is changing fast

May 2008 Sept 2010

Self management systems need to be developed in 3-5 years Team spend 20 hours per patient per year Patient/parent manages 8740 hours/year Therapy = complicated and life long Compliance is key factor More time efficient Independence

Stelling 1 Ontwikkeling van Telemedicine is een essentieel onderdeel om centralisatie van de CF-zorg in Nederland te laten slagen.

Stelling 2 Elk lid van het CF team moet aan de ontwikkeling van Telemedicine bijdragen.

Knelpunten in de zorg Toenemende behoefte aan laagdrempelige consultatie van het CF-team leidt tot toename vd zorglast voor het team Toenemende multidisciplinaire karakter vd zorg leidt tot complexe regie en communicatie tussen CF zorgverleners Toenemende complexe medicamenteuze behandeling en polifarmacie leiden tot afstemmingsproblemen en verhogen de kans op medicatiefouten

Transmuraal EPD met thuismonitoring: E-portaal Laagdrempelig contact tussen patient en CF-centrum Verbetering vd communicatie tussen patient en zorgverleners en tussen zorgverleners onderling Verbetering van de controle op medicatie Meer autonomie voor patiënt en gezin Tijdsefficient

Evaluatie Korte termijn( UMCU ism Julius Centrum Utrecht)  Hoe wordt het portaal gebruikt  Patiënt-tevredenheid met de zorg (voor introductie en na ½ jaar)  Wat vindt de patiënt van het portaal (6 weken en ½ jaar na introductie)  Wat vinden de zorgverleners van het portaal( ½ jaar na introductie) Lange termijn (onderzoeksproject CF-centrum, ondersteund door NUTS-OHRA)  Bepaling van ZN procesindicatoren en uitkomstindicatoren (longfunctie, voedingdtoestand)  Effect op de communicatie binnen de keten  Effect op de QOL? (CFQ)  Effect op medicatiefouten

Stelling 3 Patiënten/ ouders/ verzorgers hebben vooral behoefte aan contact/ overleg buiten kantooruren

Bereikbaarheid CF-centrum Voormeting: CF verpleegkundigen soms moeilijk bereikbaar ( uur aanwezig) Na introductie E-portaal: Totaal aantal e-consulten 340, waarvan 112 buiten kantoortijd (spoed via 06 v KLA)

Stelling 4 De CF patient/ ouders/ verzorgers moeten meer autonomie krijgen over controles en de behandeling

Demonstratie CF E-portaal UMCU

CF E-portaal Toegang tot:  Behandelplan  Huidige medicatie  Demografische data  Onderzoeksresultaten (lab, kweken)  Correspondentie  Afspraken Applicaties:  E-consulten  Aanvragen herhaalrecepten  Voorbereiden op consult mbv vragenlijsten on line  Downloaden van brieven, machtigingen, medische verklaringen etc  Uploaden van thuismetingen: longfunctie, gewicht, lengte etc……………

Resultaten na 10 mnd

Resultaten na 10 maanden Aantal deelnemende patiënten: 158 Totaal aantal bezoeken aan E-portaal: 907 Gemiddeld aantal bezoeken per patiënt: 5,74 Aantal e-consulten (door patiënten): 340 Aantal e-consulten buiten werktijd: 112 (1/3 deel!!!) Aantal herhaalrecepten: vd deelnemende patiënten hebben ooit een e-consult gestuurd (54%) Gemiddeld is dat 3,95 e-consult (340/86) Bron: Julius Centrum, per

Resultaten na 10 maanden Deelnemers zijn erg tevreden over het E-portaal Met name de mogelijkheid tot het sturen van e-consulten en aanvragen van recepten via het portaal op het moment dat het de patiënt uitkomt wordt veel gebruikt Men vindt het E-portaal gebruiksvriendelijk E-consult lijkt gedeeltelijk de TC’s te vervangen bij patienten die een inlogcode hebben Steeds meer patiënten gebruiken het portaal voor het doorgeven van klachten (scorelijst) en longfunctie thuis (vitalograph) Bron: Julius Centrum, per

CF E-portaal  Inloggen via de website van het CF-centrum UMCU  Beveiligde persoonlijke inlogcode  Toegang tot een deel van het Electronisch Patienten Dossier (EPD)

Samenvatting/conclusie  Patiënten en zorgverleners zijn positief over het E-portaal.  Patiënten zijn vooral blij met de uitbreiding vd bereikbaarheid van het CF-centrum (NP’s) dmv E-consulting  Door het gebruik van het EPD met home monitoring is de patient meer betrokken bij zijn eigen ziektemanagement  Beheren van de E-portalen is erg arbeidsintensief  Goede introductie van- en instructie over het gebruik en de mogelijkheden van het E-portaal is essentieel  Om het E-portaal nog succesvoller te maken zijn er meer applicaties nodig (downloads, home monitoring applicaties, uploads)