Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november 2009. Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Basisvorming.
Taal en rekenen in het mbo
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Innovatie en stakeholders in VO
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Opbrengstgericht werken
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Inhaalslag
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
moderniseren van het curriculum.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Voortgezet onderwijs HELMOND
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november 2009

Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader Wat te doen in school en pilot?

Doorlopende leerlijnen Taal en rekenen

A. Het leren van de leerling (onderwijskundige en pedagogische continuïteit) B. Continuïteit van de leerinhoud in een onderwijstype (inhoudelijke continuïteit) C. Inhoudelijke, pedagogische, didactische en organisatorische continuïteit tussen typen van onderwijs en leren buiten de school (systeem continuïteit)

Gelijke kansen Talentontwikkeling Overdracht cultureel erfgoed Kennisontwikkeling Versterken internationale concurrentiepositie Normen en waarden Burgerschapsvorming CLAIMS

(CL)AIMS Fysieke en persoonijkheidsontwikkeling Culturele ontwikkeling en kennisontwikkeling Ontwikkeling sociale & maatschappelijke competentie

Maatschappelijk middenveld Ouders Schoolleider Religie OCW Politiek Bedrijfs- leven Vervolgonderwijs Opleiding Bestuur Raden Inspectie Wetenschap Opinieleiders/ Media Collega’s SCHOOL Bonden Verenigingen

Dilemma‘s Persoonlijk heidsontwikkeling Kennen en kunnen Sociale competentie UniformPluriform Uitdagen Eisen CentraliserenDecentraliseren Controleren Vertrouwen

PAST PRESENT FUTURE Centralized Decentralized X ENG B/FL ENG NET SWE XXXX B/FL SWE FIN X

Functioneel gebruiken Verdiepen (formaliseren, generaliseren, abstraheren)

Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma Het niveau moet omhoog en de drempels geslecht

doorlopende leerlijnen vmbo - mbo discontinuiteit vmbo discontinuiteit mbo veldraadpleging uit zorgen uitkomst ‘Nadere Beschouwing’ de ‘Inhaalslag’

De Inhaalslag

Pilots doorlopende leerlijnen taal en rekenen ‘op de snijvlakken’

Doen Kijk bij elkaar in de lespraktijk Let op: –Didactiek –Wat doen de leerlingen? –Hoe rekenen ze? –Hoe gaan ze met taal om? –Wat kunnen ze? –Vergelijk met eigen praktijk

Doen Zoek uit hoe ze het ‘geleerd’ hebben, wat ze kunnen en wat ze later nodig hebben Doe niet steeds opnieuw wat eerder niet heeft gewerkt Sluit aan bij hoe ze het hebben aangeleerd gekregen Onderhoud en oefenen kan ook in het gebruik, doe dit gevarieerd

Doen Verken samen elkaars kaders: kerndoelen, tussendoelen, eindtermen, niveaus,….. en de uitwerking ervan in lesmateriaal en toetsen Breng bijv. samen een (sub)domein in kaartWerk van leerlingen samen bekijken (aan twee kanten van de drempel 0ntwerp samen een toets, selecteer geschikte opgaven bij dat wat doorloopt

Iedere docent een reken- of taaldocent?

Leerkrachten/docenten Vakdocent: Zijn vakvaardig –op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) ‘over’ Ondersteunen collega’s Alle docenten: Herkennen en gebruiken aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Weten voldoende van de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts

Zorgen voor een goede aansluiting is en blijft mensenwerk suggesties/vragen?

Referentiekader actuele informatie voor alle sectoren over het referentiekader. U kunt zich daar abonneren op nieuwsberichten. specifieke informatie taal en rekenen voor primair onderwijs. beleidsinformatie over taal en rekenen. nl/: specifieke informatie taal en rekenen voor middelbaar beroepsonderwjis./ vo?! Meer informatie ?