Meten en registratie ontwikkeling competenties Studiedag Groen Proeven Amersfoort 16 september 2010 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Wat zijn competenties ? Veel definities ! Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
‘Klant’-gerichtheid (14) Onderzoeken (11) Formuleren en rapporteren (7) Presenteren (6) Leren (12) ‘Klant’-gerichtheid (14) Bedrijfsmatig handelen (19) Vakdeskundigheid toepassen (8) Kwaliteit leveren (15) Analyseren & (10) problemen oplossen Instructies & procedures opvolgen (16) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Relaties bouwen en netwerken (5) Plannen en organiseren (13) Materialen en middelen inzetten (9) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Samenwerken én overleggen (3) Ethisch en integer handelen (4) Met druk en (18) tegenslag omgaan © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Motivatie competenties Kloof dichten tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Reflectie door leerling centraal Hulp voor determinatie leerweg, sector (LOB) Hulp voor keuze context Keuze voor competentie-set SHL Situatie MBO Situatie VMBO [SHL= Saville & Holdsworth Limited]
Project ‘De Groene Werkplek’ Instrumenten ontwikkeld in de schoolpraktijk 6 scholen (AOC en VBG): 2007-2009: o.a. Matrix CGO in VMBO Groen Intake instrument competenties Organisatie competentieleren Heldere verwervingstappen B, K en GT Registratiesysteem
Meten competentie-ontwikkeling uitgangspunt: meten om te ontwikkelen objectief-subjectief frequentie organiseerbaarheid in de praktijk expliciet-impliciet formatief-summatief aantal beoordelaars context afstemming beoordelaars
In gesprek met de leerling: Studie ? ↓ vorderingen loopbaan ? ↓ werk, passie, acties om te kiezen, toekomst, ervaringen, wat houd je bezig ? … Communicatie begeleider met leerling: (bron: dr. Marinka Kuijpers) 65% TEGEN de leerling 21% OVER de leerling 5 % rest 9 % MET de leerling
Competenties: waar gaat het om ?
‘leerlingtool’ competenties gemaakt voor 18 SHL-competenties gedrag in ‘leerlingtaal’ voor 3 niveaus: BB, KB en GT in ontwikkeling ‘als de leerling er niet mee aan de slag gaat, is het allemaal voor niets geweest’
rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Voordelen rubrieksbeoordeling De docent: ► heeft beter inzicht in de competentie ► kan competentie beter overbrengen ► meer houvast bij beoordelen competentie ► is beter in staat samen met collega’s te beoordelen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Inzoomen op ‘Presenteren’ Onderdelen ‘Presenteren’: Contact leggen stevige lichaamshouding publiek aankijken rustig en duidelijk spreken Inspelen op de groep tempo en toonhoogte wisselen vragen stellen ter controle humor Heldere opbouw begin, midden, eind Materialen & voorwerpen, foto’s, grafieken, PP hulpmiddelen
Opdracht meten ontwikkeling Verdeel de groep in 3 subgroepen: Docent Leerling Stagebegeleider Bekijk het (de) fragment(en) Geef aan welke verwervingstap van toepassing is Beargumenteer de verschillen
Organisatie competentieleren op basis van leercyclus plannen met POP & PAP uitvoeren en verzamelen resultaten leren van leerling centraal Bijstellen via reflectie- gesprek evalueren: meten beoordelen
Organisatie competentieleren Periodiseren faciliteert leercyclus CGO Principe van de ‘balansschool’: d.w.z. programma: 80/90 % vast en 10/20 % flexibel Resultaten reflectiegesprek vult flexibel deel in Meten resultaten en ontwikkeling competenties Beperkt aantal competenties per periode
Afsluiting (hulp)vragen
CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl