Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Charlotte googelt.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Schoolpartnerschappen in Europa
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Lespakket Relaties & Seksualiteit
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
De gezonde school en genotmiddelen
Structurele projectwerking in de Wingerd
Zorgvisie van RP2.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Return to Sender.
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Experten in de derde graad Proefproject
Mediawijsheid competentie:
Mediawijsheid competentie:
Bram De Bie Initiatie Webquests.
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Transcript van de presentatie:

Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling

Inhoudstafel presentatie  1. School  Voorstelling  Bestaand beleid VOET’en  Noden  2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling”  3. Bestaande programma’s  4. Implementatie  School niveau  Klas en leerlingen niveau  Netwerken en samenwerkingsverbanden  Evaluatie  5. Suggesties & alternatieven

1. SCHOOL

1.School – voorstelling + Structuur derde graad

1.School – Bestaand beleid VOET  Algemeen  Vrij goed implementatie beleid VOET’en  Projectmatig (Project  VOET)  VOET-coördinator  Systeem mindmaps

1.School – Bestaand beleid VOET  Verschillende partijen  Directie  positief  Leerkracht  bereid implementeren maar teveel administratie  Leerlingen  positief “eens wat anders dan les”  Ouders  weinig betrokken, wel communicatie

1.School – Bestaand beleid VOET  Schooltype B  Verscheidende thema’s  VOET-coördinator  Geen continue opbouw over verschillende jaren  Weerstand bij leerkrachten door extra administratie

1.School – Noden  Herdenken bestaand project “Sociale vaardigheden” met volgende aandachtspunten:  Betrokkenheid leerkrachten vergroten  Zonder administratieve werklast te verhogen  Themadag minder isoleren  Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”

2. THEMA

2. Thema  Vernauwing behandelde VOET  Focus op seksuele en relationele ontwikkeling  Zie noden

3. PROGRAMMA’S

3. Bestaande programma’s Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Hou je van blauwe ogen Ella Vormingsaanbod CGSO Goede Minnaars Sensoa Poeperkesdag Met liefs Gender in de klas Gender in de blender Handboek: RSV Dicht bij mijn bed show Jeugd en Seksualiteit

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - schoolvoorstelling - werkmap (werk- en spelvormen)  Thema: homoseksualiteit  Positief? - originele manier om leerlingen te “prikkelen” - betrokkenheid leerkrachten  Negatief? - beperkt zich tot homoseksualiteit Hou je van blauwe ogen

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - educatief pakket  Thema: genderdiversiteit en transgender  Positief? - groot aantal oefeningen (afstemmen op school) - link met VOET’en  Negatief? - weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht Gender in de blender

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - website - didactisch materiaal  Thema: Gender  Positief? - voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht - toepassing in verschillende vakken  Negatief? - geen link met VOET’en Gender in de klas

4. IMPLEMENTATIE

4. Implementatie - Opbouw  Leidraad: stappenplan van Blieck et. al. (1994)  Beginsituatie  Argumentatie van het gekozen programma  Implementatie op schoolniveau  Implementatie op klas –en leerlingen niveau  Netwerken en samenwerkingsverbanden  Evaluatie

4. Implementatie - Schoolniveau  Ouders:  Brief aan ouders + Aankondiging op website  Leerkrachten:  Bespreking voorbereiding les biologie bij aanvang van  Bespreken werkvormen om rond thema te werken  Elke vakmentor geeft duiding over lesinhoud rond thema  Eigen aanvulling van de leerkrachten.  Elke leerling derde graad  = centrale spil om te werken rond thema Voorbereiding Toneelvoorstelling: 'Hou je van blauwe ogen?’

4. Implementatie - Schoolniveau  Oorspronkelijke nabespreking: open vragen  Vereist zekere graad van mondigheid van leerlingen  Beginsituatie : leerlingen gekozen school beschikken in mindere mate over deze graad van mondigheid  Andere didactische werkvormen:  Vb. Vragen anoniem opschrijven  Vb. Stellingenspel, wie akkoord is gaat recht staan. Nabespreking

4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau  Voor de voostelling  Biologie: Bingospel  Na de voorstelling  Geschiedenis: Presentatie historische figuren  Nederlands: Brief schrijven  Godsdienst: Gender in de Blender + Comfort Stretch Paniek  Engels: Gender in de Blender + boek Oscar Wilde  Biologie: Gender in de blender  Frans: Rode quiz Klasniveau

4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau  Klastitularis  Leerkracht godsdienst  Vertrouwensleerkracht  Folders en posters Leerling niveau

4. Implementatie –Samenwerkingsverbanden  Leerling en ouderniveau  Schoolwebsite  Schoolniveau  Klassenraad  Externen  Joetz en Sensoa

4. Implementatie – Evaluatie  Evaluatie resultaten  Evaluatie implementatie  Leerlingniveau  Klasniveau  Schoolniveau

4. Implementatie – Evaluatie

5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN

5. Suggesties & alternatieven

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Groep 10