Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling
Inhoudstafel presentatie 1. School Voorstelling Bestaand beleid VOET’en Noden 2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling” 3. Bestaande programma’s 4. Implementatie School niveau Klas en leerlingen niveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie 5. Suggesties & alternatieven
1. SCHOOL
1.School – voorstelling + Structuur derde graad
1.School – Bestaand beleid VOET Algemeen Vrij goed implementatie beleid VOET’en Projectmatig (Project VOET) VOET-coördinator Systeem mindmaps
1.School – Bestaand beleid VOET Verschillende partijen Directie positief Leerkracht bereid implementeren maar teveel administratie Leerlingen positief “eens wat anders dan les” Ouders weinig betrokken, wel communicatie
1.School – Bestaand beleid VOET Schooltype B Verscheidende thema’s VOET-coördinator Geen continue opbouw over verschillende jaren Weerstand bij leerkrachten door extra administratie
1.School – Noden Herdenken bestaand project “Sociale vaardigheden” met volgende aandachtspunten: Betrokkenheid leerkrachten vergroten Zonder administratieve werklast te verhogen Themadag minder isoleren Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”
2. THEMA
2. Thema Vernauwing behandelde VOET Focus op seksuele en relationele ontwikkeling Zie noden
3. PROGRAMMA’S
3. Bestaande programma’s Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Hou je van blauwe ogen Ella Vormingsaanbod CGSO Goede Minnaars Sensoa Poeperkesdag Met liefs Gender in de klas Gender in de blender Handboek: RSV Dicht bij mijn bed show Jeugd en Seksualiteit
3. Bestaande programma’s Inhoud: - schoolvoorstelling - werkmap (werk- en spelvormen) Thema: homoseksualiteit Positief? - originele manier om leerlingen te “prikkelen” - betrokkenheid leerkrachten Negatief? - beperkt zich tot homoseksualiteit Hou je van blauwe ogen
3. Bestaande programma’s Inhoud: - educatief pakket Thema: genderdiversiteit en transgender Positief? - groot aantal oefeningen (afstemmen op school) - link met VOET’en Negatief? - weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht Gender in de blender
3. Bestaande programma’s Inhoud: - website - didactisch materiaal Thema: Gender Positief? - voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht - toepassing in verschillende vakken Negatief? - geen link met VOET’en Gender in de klas
4. IMPLEMENTATIE
4. Implementatie - Opbouw Leidraad: stappenplan van Blieck et. al. (1994) Beginsituatie Argumentatie van het gekozen programma Implementatie op schoolniveau Implementatie op klas –en leerlingen niveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie
4. Implementatie - Schoolniveau Ouders: Brief aan ouders + Aankondiging op website Leerkrachten: Bespreking voorbereiding les biologie bij aanvang van Bespreken werkvormen om rond thema te werken Elke vakmentor geeft duiding over lesinhoud rond thema Eigen aanvulling van de leerkrachten. Elke leerling derde graad = centrale spil om te werken rond thema Voorbereiding Toneelvoorstelling: 'Hou je van blauwe ogen?’
4. Implementatie - Schoolniveau Oorspronkelijke nabespreking: open vragen Vereist zekere graad van mondigheid van leerlingen Beginsituatie : leerlingen gekozen school beschikken in mindere mate over deze graad van mondigheid Andere didactische werkvormen: Vb. Vragen anoniem opschrijven Vb. Stellingenspel, wie akkoord is gaat recht staan. Nabespreking
4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau Voor de voostelling Biologie: Bingospel Na de voorstelling Geschiedenis: Presentatie historische figuren Nederlands: Brief schrijven Godsdienst: Gender in de Blender + Comfort Stretch Paniek Engels: Gender in de Blender + boek Oscar Wilde Biologie: Gender in de blender Frans: Rode quiz Klasniveau
4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau Klastitularis Leerkracht godsdienst Vertrouwensleerkracht Folders en posters Leerling niveau
4. Implementatie –Samenwerkingsverbanden Leerling en ouderniveau Schoolwebsite Schoolniveau Klassenraad Externen Joetz en Sensoa
4. Implementatie – Evaluatie Evaluatie resultaten Evaluatie implementatie Leerlingniveau Klasniveau Schoolniveau
4. Implementatie – Evaluatie
5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN
5. Suggesties & alternatieven
Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Groep 10