1 ?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Charlotte googelt.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Schoolpartnerschappen in Europa
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Lespakket Relaties & Seksualiteit
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
De gezonde school en genotmiddelen
Structurele projectwerking in de Wingerd
Zorgvisie van RP2.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Onze school - beginsituatie OLVI Gent BSO +90% GOK-leerlingen 20 verschillende nationaliteiten 75% meisjes Enkel 2de en 3de graad = adolescenten Jaarlijkse.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Informatieavond groep
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Experten in de derde graad Proefproject
Mediawijsheid competentie:
Mediawijsheid competentie:
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Transcript van de presentatie:

1 ?

Seksuele & relationele ontwikkeling 2 Seksuele & relationele ontwikkeling Groep 10 Didactiek gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013

Inhoudstafel presentatie 3 Inhoudstafel presentatie 1. School Voorstelling Bestaand beleid VOET’en Noden 2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling” 3. Bestaande programma’s 4. Implementatie Schoolniveau Klas- en leerlingenniveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie 5. Suggesties & alternatieven

4 1. SCHOOL

5 1.School – voorstelling + Structuur derde graad

1.School – Bestaand beleid VOET’en 6 1.School – Bestaand beleid VOET’en Algemeen Vrij goed implementatie beleid VOET’en Projectmatig (Project  VOET) VOET-coördinator Systeem mindmaps

1.School – Bestaand beleid VOET’en 7 1.School – Bestaand beleid VOET’en Verschillende partijen Directie  positief Leerkracht  bereid implementeren maar te veel administratie Leerlingen  positief “eens wat anders dan les” Ouders  weinig betrokken, wel communicatie

1.School – Bestaand beleid VOET’en 8 1.School – Bestaand beleid VOET’en Schooltype B Verscheidende thema’s VOET-coördinator Geen continue opbouw over verschillende jaren Weerstand bij leerkrachten door extra administratie

9 1.School – Noden Herdenken bestaand project “Project Sociale Vaardigheden” met volgende aandachtspunten: Betrokkenheid leerkrachten vergroten Zonder administratieve werklast te verhogen Themadag minder isoleren Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”

1010 2. THEMA

Focus Seksuele & Relationele ontwikkeling 1111 2. Thema Vernauwing VOET’en + Focus Seksuele & Relationele ontwikkeling

1212 3. PROGRAMMA’S

3. Bestaande programma’s 1313 3. Bestaande programma’s Jeugd en Seksualiteit Hou je van blauwe ogen Dicht bij mijn bed show Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Ella Handboek: RSV Vormingsaanbod CGSO Gender in de blender Poeperkesdag Goede Minnaars Gender in de klas Sensoa Met liefs

3. Bestaande programma’s 1414 3. Bestaande programma’s Hou je van blauwe ogen Inhoud: Schoolvoorstelling Werkmap (werk- en spelvormen) Thema: homoseksualiteit Positief? Originele manier om leerlingen te “prikkelen” Betrokkenheid leerkrachten Negatief? Beperkt zich tot homoseksualiteit

3. Bestaande programma’s 1515 3. Bestaande programma’s Gender in de blender Inhoud: Educatief pakket Thema: Genderdiversiteit en transgender Positief? Groot aantal oefeningen (afstemmen op school) Link met VOET’en Negatief? Weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht

3. Bestaande programma’s 1616 3. Bestaande programma’s Gender in de klas Inhoud: Website Didactisch materiaal Thema: Gender Positief? Voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht Toepassing in verschillende vakken Negatief? Geen link met VOET’en

1717 4. IMPLEMENTATIE

4. Implementatie - Opbouw Stappenplan van Blieck et. al. (1994) Beginsituatie Argumentatie gekozen programma Implementatie op schoolniveau Implementatie op klas –en leerlingen niveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie

4. Implementatie - Schoolniveau 1919 4. Implementatie - Schoolniveau Ouders Brief Aankondiging op website Leerkrachten Bespreking voorbereiding les biologie Bespreken werkvormen om rond thema te werken Elke vakmentor geeft duiding over lesinhoud rond thema Eigen aanvulling van de leerkrachten Elke leerling derde graad = centrale spil om te werken rond thema  Voorbereiding

4. Implementatie - Schoolniveau 2020 4. Implementatie - Schoolniveau Elke leerling derde graad Centrale spil om te werken rond thema  Toneelvoorstelling: 'Hou je van blauwe ogen?’

4. Implementatie - Schoolniveau Nabespreking Oorspronkelijke nabespreking  open vragen Vereist zekere graad van mondigheid van leerlingen Beginsituatie: leerlingen gekozen school beschikken in mindere mate over deze graad van mondigheid Andere didactische werkvormen: Vb. Vragen anoniem opschrijven Vb. Stellingenspel, wie akkoord is gaat recht staan

4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau 2222 4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau Klasniveau Voor de voorstelling Biologie  Bingospel Na de voorstelling Geschiedenis  Presentatie historische figuren Nederlands Brief schrijven Godsdienst  Gender in de Blender + Comfort Stretch Paniek Engels  Gender in de Blender + boek Oscar Wilde Biologie  Gender in de blender Frans  Roze quiz

4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau 2323 4. Implementatie – Klas- & leerlingniveau Leerling niveau Klastitularis Leerkracht godsdienst Vertrouwensleerkracht Folders en posters

4. Implementatie–Samenwerkingsverbanden 2424 4. Implementatie–Samenwerkingsverbanden Leerling- en ouderniveau Schoolwebsite Schoolniveau Klassenraad Externen Joetz en Sensoa

4. Implementatie – Evaluatie 2525 4. Implementatie – Evaluatie Evaluable resultaten Evaluatie implementatie Leerlingniveau Klasniveau Schoolniveau

4. Implementatie – Evaluatie 2626 4. Implementatie – Evaluatie

4. Implementatie – Evaluatie 2727 4. Implementatie – Evaluatie

5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN 2828 5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN

5. Suggesties & alternatieven 2929 5. Suggesties & alternatieven Inhoudelijke alternatieven

5. Suggesties & alternatieven Beleidsgerichte suggesties VOET-werkgroepen Aanvullende vormingen

Bedankt voor uw aandacht! 3131 Bedankt voor uw aandacht! Groep 10 Vragen?