Hoofdstuk 3 Cultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Interculturele Communicatie
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Onderwijs en democatisch burgerschap
Gedrag in organisaties, 9e editie
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Algemene Sociologie PA – B1
Docent: Anco R.O. Ringeling
Identiteitsconstructie en discriminatie Robert Maier.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 2, week 2 Harrie Manders
sociologie en diversiteit
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 8 Iedereen is anders, iedereen is gelijk.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
“De steden komen weer tot bloei”
de tijd van burgers en stoommachines
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Sociale kaders: Hoofdstuk 16 Cultuur
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
#KrachtVanDiversiteit
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Interculturele Competenties / communicatie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
§4.3 De Holocaust In deze presentatie leer je over: Racistische ideeën
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
§6.3 Cultuur en samenleving
Personeelsmanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Cultuur

Cultuur Cultuur is: Enculturatie en acculturatie een geheel van voorstellingen, opvattingen, kennis, waarden en normen... die mensen als lid van een samenleving... overdragen en verwerven door middel van leerprocessen. Enculturatie en acculturatie

Cultuur Resultaat van ervaringen Niet statisch Met tegenstrijdigheden ‘Geen jas die je zomaar uittrekt’ Breder dan alleen hogere ‘cultuur’ Cultural capital

Cultuur Civilisatieproces: meer verfijnde, meer gevarieerde gedragsregels Maar we werden vervolgens ook weer minder ‘beschaafd’: informalisering, zapcultuur

Cultuur Vanzelfsprekendheid eigen cultuur Sekseverschillen en invulling van gender variëren ‘Natuurlijke verschillen’ door omgeving, opvoeding, verleden Zijn etnische verschillen (ras) biologisch?

Nederlandse cultuur Hoe Nederlandse cultuur gevormd? Taal West-Europees Modernisering van agrarisch naar (post)industrieel Secularisering Individualisering Democratisering Emancipatie naar machtsgelijkheid

Nederlandse cultuur Wat is Nederlandse cultuur? Gemeenschappelijke waarden van westerse cultuur Zes verlichtingswaarden Geloof in de toekomst Gelijkheid Rede en redelijkheid Universaliteit Individualiteit Rechtvaardigheid

Nederlandse cultuur Maar ook tegenwaarden: Eerbied verleden Hiërarchie Traditie Particularisme Collectiviteit Privileges

Cultuurrelativisme Cultuurrelativisme is respecteren van andere culturen Is er een waardenhiërarchie? Anders is vaak minder

Eigen cultuur Identiteit: wie ben je in termen van collectiviteit Stereotype: veralgemeniseerd, versimpeld beeld Vooroordeel Discriminatie: mensen behandelen op grond van een niet ter zake doend criterium

Eigen cultuur Selectieve waarneming Etnocentrisme: bekende is superieur Racisme: negatieve ideeën over (ander) ras Het bestaan van biologische ‘rassen’ met eigen uiterlijke kenmerken kan niet wetenschappelijk worden aangetoond. Discriminatie: handelen op basis van racistische motieven

Subcultuur Subcultuur: variatie binnen dominante cultuur Contracultuur Referentiekader Anticiperende socialisatie Een voorbeeld van verandering van de cultuur: dalend kindertal