Hoofdstuk 2 Socialisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
….een korte presentatie
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
SWE 4 Sociologie Week 1.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
MENSEN LEVEN MET MENSEN
B. Cultuur, structuur en institutionalisatie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Kenmerken van de concept contextbenadering
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
School-als-organisatie en schoolcultuur
Welkom op onze thema-avond
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Ouderenzorg kan anders
Wat is het goede om te doen?
Betrokkenheid op de werkvloer
Waarom dit literatuuronderzoek?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 6: waarden, normen en instituties
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Docent: Anco R.O. Ringeling
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
sociologie en diversiteit
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opgroeien in de stad les 3
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Coachen op competentie-ontwikkeling
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Organisatiestructuur
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Socialisatie

Socialisatie ‘Onnozele kinderen’, tabula rasa Aangeleerd en aangeboren, nature en nurture Socialisatie: proces leren sociaal te gedragen Socialisators, zoals ouders en onderwijzers

Socialisatie Waarden: gedeelde opvattingen over wat goed is, nastrevenswaardig Abstract Doel Zeg-gedrag en doe-gedrag Voorwaardelijk Beoordelingsmaatstaf

Socialisatie Normen: concrete gedragsregels Afgeleid uit waarden Groep Do en don’t Kunnen veranderen 3 typen normen (die kunnen samenvallen) Moreel Juridisch Sociaal

Socialisatie Bewust en onbewust gedrag Niet-bewust gedrag eigen maken: internaliseren Hospitaliseren: internaliseren én alles voor je geregeld, geen eigen initiatief

Socialisatie Rol: verwachtingen bij een positie Rollenconflict Intern bij één positie Extern bij combinatie van posities Druk vanuit de groep versus eigen verwachtingen van de roldrager Let op: rolverwachtingen zijn niet altijd eenduidig + niet eenzijdig vastgesteld

Socialisatie Institutie: gestandaardiseerd patroon van denken en doen Instanties ‘dragen’ instituties Totale instituties Proces van institutionalisering o.a. wetgeving Reïficatie: begrip los van mens

Socialisatie Sociale controle: reacties op gedrag Sancties: positief en negatief Instituties met ‘macht van de vanzelfsprekendheid’ Gedrag dat reacties oproept: Onprettig Onduldbaar Onwettig

Socialisatie Handhaving door internalisering, formele en informele sancties Waarom houden we ons over het algemeen aan de normen? Rationele keuzetheorie We wegen de kosten en baten bij elke wijze van normhandhaving