Dertig jaar na Uniser-affaire

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Socrates versus Machiavelli Over toezichthouding: beter gevreesd dan bemind! Nationale dag Commissarissen & Toezichthouders 4 februari 2014 Hans de Hoog.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
vrijheid van meningsuiting
De rekenkamer van Venlo
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Netwerken met Jongeren
P U m A Programma Uitvoering met Ambitie. Aanleiding Calamiteiten en incidenten – Enschede, Hemeltje, Maastricht, Tiel, Thermfos, Moerdijk, Schiphol brand.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Aansluiting tussen ondernemers en overheid
Een lokale rekenkamer is wat hij onderzoekt Prof. dr. R. Hoppe Vakgroep STeHPS Faculteit Management en Bestuur (MB) Universiteit Twente.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Preventie effectiever maken
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Betere wetgevers, betere wetgeving
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Handhavingsprogramma RO
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Brabant Noord Aanleiding - Stand van zaken - Besluitvorming Jan Cremers, dir. RMB.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Regie en kerntaken in Amersfoort Bezoek gemeente Delft Amersfoort, 4 September en organisatie/
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Wet revitalisering generiek toezicht
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Omgevings-recht Brand-veiligheid Overzicht ontwikkelingen in de tijd.
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Nieuwe onderzoekskaders
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Provincie Noord-Brabant
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Transcript van de presentatie:

Dertig jaar na Uniser-affaire Waarom is milieutoezicht nog steeds niet op orde? 12 april 2012 – Platform milieuhandhaving grote gemeenten Gustaaf Biezeveld

Opbouw Wat is toezicht? Kenschets milieutoezicht Tekortschietende effectiviteit Waardering in gang gezette verbeteracties Wat zou er moeten veranderen? Conclusie

Wat is toezicht? het verzamelen van de informatie over de vraag of een handeling of zaak voldoet aan de daaraan gestelde eisen, het zich daarna vormen van een oordeel daarover en het eventueel naar aanleiding daarvan interveniëren (definitie Algemene Rekenkamer) Terzijde: waarom wordt binnen milieukolom deze definitie niet gebruikt?

Kenschets milieutoezicht Milieutoezicht is hoofdzakelijk economisch toezicht Functie milieutoezicht op ondernemingen: bij wet, amvb of vergunning vastgestelde beschermingsniveaus voor mens en milieu/natuur op zodanige wijze garanderen dat concurrentieverhoudingen niet worden verstoord Variabele schaal van milieutoezicht: van lokaal/regionaal tot nationaal/Europees/mondiaal (afhankelijk van schaal waarop economische actoren/ketens opereren)

Structuur Bestuursrechtelijke bevoegdheden door wetgever toebedeeld aan: de gemeentebesturen (medebewind) de provinciale besturen (medebewind) de besturen van waterschappen (medebewind) enkele ministers d.w.z. > 450 politieke bestuursorganen, bijgestaan door toezichthoudende ambtenaren/diensten Strafrechtelijke bevoegdheden door wetgever toebedeeld aan onafhankelijke organen: officier van justitie, bijgestaan door opsporingsambtenaren/diensten, en strafrechter

Cultuur Voor bestuursorganen is milieutoezicht onderdeel van brede bestuurstaak - bij OM onderdeel van kerntaak Dit verschil werkt door in houding naar bedrijven en reactie op overtredingen Bestuursorganen hechten aan volle belangenafweging – OM en strafrechter bepalen reactie op basis van ernst van feit, persoon van dader en beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit

Tekortschietende effectiviteit milieutoezicht Milieuschandalen Onvoldoende zicht en greep op complexe (ketens van) bedrijven Teveel ruimte voor calculerend gedrag Level playing field niet gegarandeerd

Waardering in gang gezette verbeteracties Bij besluitvorming over verbeteracties bestuursrechtelijke milieutoezicht geen verband gelegd met: - eisen aan toezicht uit Kaderstellende visie op toezicht (2001) - Europese eisen aan toezicht op ondernemingen In bestuurlijke component van toezichtstructuur verandert niets In bestuurlijke toezichtcultuur verandert waarschijnlijk te weinig voorwaarden voor effectief milieutoezicht blijven ontbreken

Vermoedelijke verklaring Toezichtbevoegdheden zijn voor bestuurders autonome bevoegdheden Elke poging tot verschuiving van bestuurlijke bevoegdheden stuit op grote weerstand Mogelijk verband tussen tekortschietende effectiviteit en toedeling toezichtbevoegdheden aan politieke bestuursorganen met brede bestuurstaak wordt niet onderkend Milieutoezicht wordt niet gezien als vorm van economisch toezicht

Wat zou er moeten veranderen? Bestuursrechtelijk milieutoezicht wordt onafhankelijk gemaakt van: onder toezicht staande ondernemingen politiek Consequentie: politieke bestuursorganen niet langer bevoegd, maar alleen verantwoordelijk voor bestuurlijk milieutoezicht

Verantwoordelijkheid brengt mee: zorgen voor toereikende voorwaarden voor: onafhankelijkheid transparantie professionaliteit en voldoende capaciteit zorgen voor beleidsmatig kader voor toezicht geen bemoeienis met individuele zaken Dit kan bij RUD-vorming worden gerealiseerd

Conclusie Het is hoog tijd voor serieuze bezinning op positie en rol van politieke bestuursorganen bij milieutoezicht