NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste Electronische leeromgeving en competentiegericht leren ……. een connectivityprobleem ??????

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Treasury: een verhaal met een plot en een clou
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Innovatief leren met behulp van ICT
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Gepersonaliseerd leren
Michel Visser Founder EesySoft
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Studietaak De studietaak staat centraal
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Sharepoint in de Praktijk
Hoofdlijn Communicatie
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
KNVB Opleidingen.
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Sieberdam/ROCS & KODOS
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Gepersonaliseerd leren
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
The Future Teacher 3.0.
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste Electronische leeromgeving en competentiegericht leren ……. een connectivityprobleem ??????

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste randvoorwaarden competenties met bijbehorende taken en praktijk- of probleemsituaties vormen het uitgangspunt voor het curriculum; taken binnen een praktijk- of probleemsituatie bestaan uit een combinatie van algemene ICT-competenties en vakinhoudelijke competenties (HBO-I) 10% van het onderwijs moet in een digitale leeromgeving (per ) Een digitale leeromgeving betekent voor Saxion Hogeschool IJselland Lotus Learning Space.

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste competentiegericht onderwijs Competenties met bijbehorende taken en praktijk- of probleemsituaties vormen het uitgangspunt voor het curriculum; Studenten voeren studietaken uit, al dan niet samen met andere studenten; Afhankelijk van het ingangsniveau wordt een curriculum op maat samengesteld; Vooral toetsing van competenties, ook self-assessment en peer- assessment; Algemene vaardigheden geïntegreerd in studietaken.

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste van eindtermen naar competenties van aanbodgestuurd leren naar vraaggestuurd leren van onderwijs in modulen naar thematisch onderwijs naar een transparant opleidingsbouwwerk van “denken te leren” naar “leren te denken” operationele taken en onderwijs verschillend werkvormen (hoorcollege, cursus, workshop, masterclass, DLO) BAKLOV: uitgangspunten

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste aansluiten bij individuele leerstijlen projectmanagement op basis van methoden uit het werkveld (DSDM, Prince_2) implementeren uitgangspunten teamleren (Peter M. Senge, Thijs Homan) kennismanagement/competentiemanagement competente onderwijsorganisatie flexibele beheersorganisatie (planning & roostering, studentenadministratie, e.d.) ondersteuning door een DLO BAKLOV: ambities

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste DLO: voordelen organisatorische vlak flexibiliteit, (a-)synchrone communicatie, tijd- en plaatsonafhankelijk. beheersmatige vlak centrale opslag van het materiaal, managen van leerproces van de cursist en het eenvoudig up-to-date houden van cursusmateriaal. didactische vlak samenwerking, ontdekkend leren met internet, simulaties en interactiviteit.

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste realisatie DLO analyseontwerprealisatiebeheer analyseontwerprealisatiebeheer curriculum DLO

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste DLO cursus projectgroep meta project portfolio

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste voorbeeld baseball spelregels wedstrijdprogramma slagtraining pitcherstraining wedstrijdtactiek teamresultaat spelerstatistieken trainingsinzet

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste communicatie metaprojectprojectgroups tutors/ experts courses portfolio

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste conclusie Conclusie??? de connectivity tussen onderwijsvisie en de digitale leeromgeving wordt vaak nadelig beïnvloed door de functionaliteit van standaard electronische leerplatformen.

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste cursus onderhoudsarm aansluiten bij leerstijlen gegevens uit de database plaats- en tijdsonafhankelijk resultaten naar portfolio bookmarks mailen met experts selfassessment opdrachten cursuscompetenties beschrijving van de competenties, die bij het volgen van de cursus worden nagestreefd. opdrachten, die door de student worden uitgevoerd gedurende de cursus. mogelijkheden om zelf de beheersing van de aangeboden stof te toetsen. Producten: Lotus Learning Space Blackboard WebCT maar ook: een website met bijv. HTML, XML, Java en JavaScriptwebsite forums/discussielijsten

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste Kenniscyclus: ontwikkelen expert ontwikkelen Ontwikkeldoelen: reuseable learning objects ondersteuning van opleidingstools aangepast aan individuele leerstijlen ondersteunen verschillende presentatieformaten profiles SRM HTML

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste meta-project meta project projectcompetenties projectbeschrijving projectmanagementmethode beschrijving van de competenties, die worden beoogd bij het uitvoeren van het project. algemene beschrijving van het project dat door de verschillend projectgroepen op basis van een gedetailleerde opdracht wordt uitgevoerd. beschrijving van de projectmanagementmethode, die door de projectgroepen bij het uitvoeren van het project gebruikt moet/kan worden. onderhoudsarm meta-informatie gegevens uit de database plaats- en tijdsonafhankelijk rechten per doelgroep Producten: Lotus Learning Space Blackboard WebCT maar ook: een website met bijv. HTML, XML, Java en JavaScript

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste functionaliteit projectgroepen Functionaliteit voor virtuele samenwerking in een project 1 niveau 0 niveau 1 niveau 2 niveau 3 niveau 4 uitwisselbaarheid van dataformats beheeradministatie documentmanagement asynchrone communicatie synchrone persoonscommunicatie synchrone datacommunicatie projectmethodologie projectplanning (mijlpaal, inzet) projectbudget rapportage websitepublicatie met wizard automatische website opzet 1. informatie / maart 2002 project- groep

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste projectgroep project- groep Niveau 0: digitale werkplek plaats- en tijdsonafhankelijk kennis delen, dus archief te lezen door “externen” documentbeheer productbeheer uitwisselbaarheid van dataformats beheeradministatie documentmanagement niveau 0 asynchrone communicatie synchrone persoonscommunicatie synchrone datacommunicatie niveau 1 Niveau 1: synchroon en asyn- chroon communiceren communicatie- functionaliteit, zoals discussielijsten, , chatrooms en videoconferencing personalisatie

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste projectgroep project- groep Niveau 2: projectplanning met individuele taken ondersteuning project- managentmethode relatie met metaproject projectmethodologie projectplanning (mijlpaal, inzet) projectbudget niveau 2 niveau 3 rapportage Niveau 3: rapportage aan project- leider en opdrachtgevers producten naar portfolio self- en peerassessment assessmentresultaten naar portfolio Producten: QuickPlace eRoom Inovie maar ook: viadesk eGroups eCircles

NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste portfolio curriculum vitae persoonlijk opleidingsplan verworven competenties selfassessment peerassessment persoonlijke taken projectbestanden een scala aan archiveringsmogelijkheden, binnen het persoonlijk portfolio, waarin persoonlijke documenten en documenten van studenten, docenten, experts, externen, etc. vooral gericht op assessmentresultaten. meta-informatie gegevens uit de databases show-case voor student juridische verantwoording naar externen open en gesloten gedeelte Producten: EFA-portfolio Digitale Universiteit maar ook: een (intranet-)site CD-RW