Nooit meer met de rug naar de klas?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Ergonomeijs - Korpus Habitus
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Onderwijskundig ontwerpen
Peer review online: wat werkt?
Portfolio Faculteit der Letteren
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Een Theoretische en Empirische Analyse van Benaderingen in Symbolische Probleem Oplosmethoden.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Quality Function Deployment
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Kwaliteitszorg in archieven
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
What is the meaning of? Student centered learning
Realisatie en implementatie
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Is testen een project op zich?
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Nooit meer met de rug naar de klas? instrumenten voor het verbeteren van de kwaliteitszorg in virtuele leeromgevingen Frans Mofers frans.mofers@ou.nl Harrie Passier harrie.passier@ou.nl

centrale vragen wat weten wij van studenten die leertaken uitvoeren in een virtuele leeromgeving? hoe kunnen bevindingen rond het gebruik gerelateerd worden aan de opzet van de leertaken? welke specifieke eisen stelt een omgeving met adaptieve leertaken? kan een benadering vanuit het audit perspectief oplossingen bieden voor versterking van de kwaliteitszorg bij virtualisering van het onderwijs?

programma

leren op afstand virtueel eigen tijd, eigen plaats, eigen tempo heterogene instroom leerobjecten leertaken communicatie hergebruik materiaal scheiding ontwerp/ontwikkeling en exploitatie

invoering ELO effectiever? efficiënter? meer kwaliteit? inzicht in het studeerproces ´mentale afstand´ overbruggen tussen studenten onderling tussen studenten en docenten tussen ontwikkelaars en docenten/studenten procesmatige en logistieke benadering

het Alfanet project adaptieve leeromgeving breed gebruik van standaarden Learning Design (afgeleid van EML: Educational Modelling Language) LOM (Learning Object Metadata) QTI (Question and Test Interoperability ) verzamelen informatie over gebruik van leertaken just-in-time feedback over te volgen leertraject tbv studenten audit rapporten over gebruik van leertaken tbv ontwikkelaars en docenten evaluatie gebruik evaluatie inhoudelijk en onderwijskundig ontwerp

adaptieve leeromgeving leerpad aanpassen vanwege differentiatie in cognitieve voorkeuren voorkennis aanwezige vaardigheden leerstijl differentiatie in leertaken adviezen op basis van analyse eigen leerpad ervaringen en resultaten andere studenten bevindingen docenten

procesoptiek bij ontwikkeling en gebruik van leertaken ontwerp publicatie en administratie ontwerp vastgelegd in LD toetsen vastgelegd in QTI meta-data vastgelegd in LOM (oa voor sturing adaptiviteit) publicatie van content definitie van gebruikers definitie van interne data auditing ELO feedback vanuit het ontwerp personalisering van de presentatie aanpassing van leerroutes dynamisch aangepaste toetsen automatische aanbevelingen

expliciet didactisch model voor een leertaak parameters die het leerpad bepalen: persoonlijke eigenschappen: startcompetentie beginner / advanced leerstijl inductive / deductive cognitieve voorkeur visual / verbal differentiatie in taken definitietaak / classificatie basiskennis / remidiërend resultaten van toetsen advies vanuit het systeem

learning design

beschrijving van een resource en een activity in LD <resource identifier="LOb1_RES_Inductive-Golven" type="html" href="LOb1_Inductive-Golven.html"> <file href="LOb1_Inductive-Golven.html"/> <file href="resources/CommTechLD.css"/> <file href="resources/voetregel.html"/> <file href="resources/T36121Fig06.16.gif"/> <file href="resources/T36121Fig06.17.gif"/> <imsld:title>LOb1_Inductive-Golven.html</imsld:title> </resource> <imsld:learning-activity identifier="LOb1_InductiveActivity_Golven" isvisible="false"> <imsld:title>Opdrachten over golven - 1</imsld:title> <imsld:environment-ref ref="LOb1_ENV_LA_Inductiveactivity"/> <imsld:activity-description> <imsld:item identifierref="LOb1_RES_Inductive-Golven" isvisible="true"> <imsld:title>Opdracht over golven</imsld:title> </imsld:item> </imsld:activity-description> <imsld:complete-activity> <imsld:user-choice/> </imsld:complete-activity> </imsld:learning-activity>

een conditie in LD <!-- rule e shows visual remediation and rem-test if a student failed the test and hides the additional information--> <imsld:if> <imsld:and> <imsld:less-than> <imsld:property-ref ref="sync_qtiresult_LOb1_ConceptTest_Q1"/> <imsld:property-value>3</imsld:property-value> </imsld:less-than> <imsld:is> <imsld:property-ref ref="StudentCognitiveModality"/> <imsld:property-value>Visual</imsld:property-value> </imsld:is> </imsld:and> </imsld:if> <imsld:then> <imsld:hide> <imsld:learning-activity-ref ref="LOb1_AdditonalInformation"/> <imsld:learning-activity-ref ref="LOb1_VerbalActivity"/> <imsld:learning-activity-ref ref="LOb1_RemTestFailed"/> <imsld:learning-activity-ref ref="LOb1_RemTestPassed"/> </imsld:hide> <imsld:show> <imsld:activity-structure-ref ref="LOb1_AS_Visual"/> <imsld:learning-activity-ref ref="LOb1_RemTest"/> </imsld:show> </imsld:then>

een eenvoudige mc vraag

de formulering van de mc vraag in QTI <presentation label = "can_presentation"> <response_lid ident = "MCQ_2004091234717492" rcardinality = "Single"> <render_choice maxnumber = "1"> <material label = "can_question_material"> <mattext texttype = "text/plain"><![CDATA[De uitwijking van een trillend deeltje is:]]></mattext> </material> <response_label ident = "MCQ_2004091234717492a"> <material> <mattext texttype = "text/plain"><![CDATA[een constante en dus niet afhankelijk van de tijd.]]></mattext> </response_label> <response_label ident = "MCQ_2004091234717492b"> <mattext texttype = "text/plain"><![CDATA[een variabele en dus afhankelijk van de tijd.]]></mattext> </render_choice> </response_lid> </presentation>

de afhandeling van de mc vraag in QTI <resprocessing> <outcomes> <decvar varname = "SCORE" vartype = "Integer" defaultval = "0" maxvalue = "0" minvalue = "0"></decvar> </outcomes> <respcondition title = "Correct" continue = "Yes"> <conditionvar> <and> <varequal respident = "MCQ_2004091234717492"><![CDATA[MCQ_2004091234717492b]]></varequal> <not> <or> <varequal respident = "MCQ_2004091234717492"><![CDATA[MCQ_2004091234717492a]]></varequal> </or> </not> </and> </conditionvar> <displayfeedback linkrefid = "MCQ_2004091234717492displayRight"></displayfeedback> </respcondition> <respcondition title = "Incorrect" continue = "Yes"> <displayfeedback linkrefid = "MCQ_2004091234717492displayWrong"></displayfeedback> </resprocessing>

LOM meta data <imsld:metadata> <imsld:schema>IMS Metadata</imsld:schema> <imsld:schemaversion>1.2</imsld:schemaversion> <imsmd:lom> <imsmd:educational> <imsmd:difficulty> <imsmd:source> <imsmd:langstring>ALFANET Authoring Tool</imsmd:langstring> </imsmd:source> <imsmd:value> <imsmd:langstring>Medium</imsmd:langstring> </imsmd:value> </imsmd:difficulty> <imsmd:typicallearningtime> <imsmd:datetime>00:10:00</imsmd:datetime> </imsmd:typicallearningtime> </imsmd:educational> </imsmd:lom> </imsld:metadata>

operational auditing Input – output model Input: manpower and means Processes Output: products and services Plan/budget (correction) order Measure system Data nalysis system database Control information Control system: test with Measurment information Goals/objectives Plan Order Norms and guidelines

audit als regelproces

audit in onderwijsprocessen

audit en adaptivity log-tracks norms performance indicators pre-assesment of informal knowledge study goals post-assesment SU 1 formal test SU 2 SU .. SU n groupwork audit reports adaptivity personal preferences (adaptive) design log-tracks objectives evaluation by tutors and authors adaptation parameters effectiveness criteria of content and design audit adaptation performance indicators norms critical success factors

proces ontwikkelen van leertaken evalueren bestaande leertaken (performance indicatoren) doelen vastleggen (kritieke succesfactoren) resultaten aantal geslaagden bij 70% van de vragen goed => geslaagd 80% van de studenten zou moet slagen meetpunten vastleggen (indicatoren, meetmethode en norm) bevindingen oordeel studenten en docenten leerproces en logistiek inspanning om verschillende leerpaden te ontwikkelen

beslissingen ontwikkelaar van leertaken doelen meetbaar formuleren (proces indicatoren) kwantiteiten een leertaak wordt door 60% vd studenten gebruikt kwaliteiten relatie beoordeling student en succes negatieve beoordeling door studenten leidt tot lagere gemiddelde score relatie gebruik leertaak en scores op de leertaak leertaken die minder dan 10% gebruikt worden scoren gemiddeld onvoldoende relatie volgorde leertaken en beoordeling cursus studenten die voorgeschreven leerpad volgen scoren gemiddeld lager invloed van adaptiviteit een student die afwijkt van zijn profiel scoort gemiddeld lager

systeemconcept LD design database data tracker user-interface Dispatcher LD player adaptive services requestReports deliverData audit database Audit report reportBox repAnalysis analysisBox Audit service

eerste voorbeelden van audit rapporten

dynamiek gebruik leertaken

clusters van opeenvolgende leertaken

bevindingen rond audit het volgen van gebruik leertaken door studenten en relatering aan globale doelstellingen is goed mogelijk gebruik van standaarden bij de ontwikkeling van de leertaken helpt daarbij in technisch en functioneel opzicht audit een welkome aanvulling op bekende evaluatievormen zoals summatieve evaluatie (beoordeling van het individuele resultaat) en formatieve evaluatie (verbeteren van het leerproces) sturen op (meta) doelstellingen vergt (gewenste?) aanpassing aanpak van ontwikkelaar en docent eerst nadenken wat we willen bereiken en hoe we dit effect kunnen bepalen

bevindingen rond audit op korte termijn vooral kleinschalige experimenten vanuit terugkoppelcyclus bv geautomatiseerde evaluatieinstrumenten ontwerp gebruik doelstellingen

maar . . . . oppassen voor negatieve kanten audit kan leiden tot bureaucratisering te veel aandacht voor kwantitatieve indicatoren ten opzichte van kwalitatieve indicatoren de juiste onderwijs cultuur is moeilijk te meten